Tips på super snabba vardags middagar tack!
Har brist på fantasi när det kommer till middag. Blir ofta väligt lika vilket är tråkigt för både vuxna och små! Tips snälla.
Har brist på fantasi när det kommer till middag. Blir ofta väligt lika vilket är tråkigt för både vuxna och små! Tips snälla.
Fried rice med kyckling eller räkor. Koka dubbelt med ris och spar i frysen
Pyttlåda i frysen. Släng i överblivna köttrester eller korv. När det blivit en del gör pytt i panna
Falafel, bara mixa ihop smeten och stek, ät med pitabröd och sallad
Pasta med laxsås/tonfisksås/skinksås/räksås
Wok med nudlar och kyckling
Förbered dagen innan på kvällen eller på morgonen är mitt bästa tips. Tex gör en gryta som får stå och puttra några timmar på kvällen. Det tar inte så lång tid i köket, sen klarar deb sig själv på spisen. Bara att värma när ni ska äta. Eller gör mat som fungerar i flera dagar. En köttfärssås kan bli justa vad det är, lasagne, gratäng med tex zucchini, gratäng med potatismos över, fyllas i piroger m.m. Potatismos kan ätas med tex korv ena dagen, användas till köttfärsgratängen andra dagen och bli potatisbullar tredje dagen. Köttbullar kan ätas med pasta ena dagen, med potatis och gräddsås andra dagen och användas i en pytt tredje dagen. Pannkakor kan ätas som de är och användas till crepes andra dagen (fyll med köttfärssåsen tex). Gör köttfärssåsen på kvällen eller på helgen så är den klar för några dagar, likadant med köttbullarna, rulla dom när barnen sover så är det jobbigaste över. Stek pannkakorna på kvällen osv... Då går det iaf snabbt och enkelt att laga middagen när det väl är dags. Soppor, grytor och gratänger blir minst lika goda dagen efter, om inte godare
Vet inte vad din definition på supersnabbt är men detta är en av våra vardagsrätter som jag tycker går fort. Lägg fram ett paket sej och ett paket stuvad spenat att tina i kylen kvällen innan. När det är dags att laga mat, sätt på ugnen på 250 grader, salta filéerna och lägg fisken i en smord form, bred ut spenaten. Tag sedan ett paket Cantadou örter o vitlök, mosa med gaffel i lite mjölk till yoghurtkonsistens typ, in i ugnen ca 20 min, koka ris under tiden. Jättegott! Alla gillar det, men vår minste tar mest fisk, sås och ris, å liite spenat...Godast och snabbast är så klart att köpa färsk sej, spenaten kan också tinas i mikron om man har sådan, så man måste ju inte ha bestämt sej dagen innan.
Supersnabb laxpasta:
Koka upp vatten i vattenkokaren
Ta fram färsk pasta, ett paket kallrökt lax, creme fraîche franska örter och frysta gröna bönor.
Häll över vattnet i en kastrull och lägg i pastan.
Sätt på en ny omgång vatten i vattenkokaren
Skär laxen i strimlor
Lägg bönorna i en kastrull och salta
Häll över det kokande vattnet och sätt på spisen
Häll av pastan (när den är klar)
rör i lax och creme fraîche
Häll av bönorna och lägg i en klick smör
Värm allt på plattorna en halv minut.
Är man snabb och använder färsk pasta tar det inte mycket mer än 5 minuter!
Tack för tips! Fler?
Mums, allt låter jätte gott också! Tack snälla ni.
Åh, bra tips!
Jag tycker soppor går fort. Broccoli och blomkålssoppa med stekt bacon tex.
Omelett; skala och skär en potatis i småbitar. Fräs i pannan tills den blir halvmjuk. Lägg i lite hackad lok och paprika, eventuellt lite spenat och fräs mera tills allt är mjukt. Häll over ett par tre ägg som vispats upp med lite mjolk, salt o peppar. Typ.
Jag brukar göra dessa tre snabba rätter rätt nummer ett.Strimla kyckling file lök purjo paprika vitlök stek.krydda med currykrydda. Häll i matlagningsgrädde . Servera till ris eller pasta. Rätt nummer två. Strimla kycklingfile häll på senap som krydda. Stek detta. Häll på matlagningsgrädde och persilja. Servera med ris eller pasta. Rätt nummer tre strimla kycklingfile vitlök lök och paprika och stek detta . Krydda med grillkrydda häll i philadelphia ost och matlagning grädde och i slutet hackad soltorkade tomater och skivade svarta oliver. Ät detta med pasta.nu blev det bara kycklingfile recept men goda och snabba är de .)
Vet inte hur snabbt du vill att maten ska vara klar på... men fullkornsmakaroner har en koktid på 3 minuter
Annars tycker jag det som tar under eller kring en 30 minuter är snabbt.
Torskfilé med en kallrörd sås som du lägger ovanpå och sedan skjutsar in i ugnen
(Cremé fraiche, kaviar, citronpeppar, dill) kokt potatis till det. (20-25 minuter tar det för fisken)
Något jag tycker är gott att ha istället för pasta, ris, potatis emellanåt är...
att jag river morötter, kålrot, vitkål med rivjärn och steker i stekpannan tills det blir mjukt.
Korvstroganoff
Köttfärsås
Amerikanska plättar
Rotmos/potatismos