• smiley77

Hon kliar sig väldigt ofta i öronen... Vad kan det vara?

Har en tjej som är 1 år och sen en tid tillbaka så kliar hon sig väldigt mycket i båda öronen. Vi har kollat men ser inget konstigt så att säga. Vi rengör hennes öron med jämna mellanrum, men det är varken rött eller annat. Jag vet ju inte om hon petar sig i örat för att det kliar eller för att hon upptäckt att det är kul att känna där. Men när hon gör det såpass ofta och även i sömnen så tror jag snarare att det verkligen stör henne lite grann. Någon som har en idé på vad det kan vara?

• Svar på tråden Hon kliar sig väldigt ofta i öronen... Vad kan det vara?
  • Setta

Har ni varit hos läkaren o kollat så hon inte har eksem o så ???

Eller ring sjukvårdsupplysningen, de är ju till för att hjälpa Lycka till !!

• smiley77

Nej, det har vi inte, tänkte fråga BVC på måndag. Kan de ha eksem längre in i örat så att man inte ser med blotta ögat? För vi ser verkligen ingen irritation eller rodnad alls i öronen när vi tittar noga.

• Setta

ja man kan ju ha det i hörselgången... har haft det en gång o det kliade som sören

Hon kan inte ha pelat in nåt ??

• kentaåmajs

han kan ha ont i örat om dom petar sig mycket där.. min syster pojk hade öroninfektion när dom kolla upp det!!

hoppas att de går bra!

• Makaroner

Annars finns det ju barn som "gosar" genom att dra eller klia sig i örat. En på Emils dagis använder andras ögon när han är trött och vill gosa. Sitter man nära så hänger han som en igel på ditt öra Vet att min stora kille kliade sig i öronen när han var trött då han var liten.

• kentaåmajs

förlåt hon menar ja =)

• smiley77

Jaha, det kanske är eksem då... Nej, petat in något har hon nog inte. Det är ju båda öronen så då har hon nog verkligen haft maximal otur. Hon verkar dessutom höra perfekt fortfarande.

• Makaroner

Appropå upptäcka kroppsdelar, min 1-åring har upptäckt näsan och springer runt med fingret i den! Så det kan ju vara så att hon upptäckt att ljudet låter olika med fingret i och fingret ur

• smiley77

Makaroner: Hon gör det till och från på dagarna. Medans hon går, sitter och leker med nåt, ja lite närsom helst. Så vad vi har kunnat utläsa har det inte berott på trötthet.

Kentaåmajs: Hon har varit förkyld för ett tag sedan, tänk om hon fick något i samband med det. Vi har ju inte trott att hon haft ont eftersom hon inte varit gnällig eller nåt i samband med detta, men självklart ska vi kolla upp detta.

• smiley77

Makaroner: Ja, kanske det Hon kanske har världens ljudexperiment i öronen, fast vi inte fattar nåt!!

• Makaroner

Barn säger inte alltid till nrä de har ont. Min äldsta kille fick öroninflammation när han var 2 år och var precis som vanligt ända tills trumhinnan sprack. Det var inte en rolig natt för det gör jätteont Om du trycker på den där "flärpen" framför örat (mot ansiktet) som sitter precis vid hörselgången så gör det jätteont om man har öroninflammation. Du kan ju testa det. Det brukar inte göra alls ont om man inte har det. Prova på dig själv

• leson76

Jag har hört att det kan vara öroninflammation när de tar sig för örat. Alla får inte feber och har jätteont utan upplever det bara som lite irriterande.

• smiley77

Ska prova det imorgon bitti, usch nu blev jag lite orolig. Tänk om hon har öroninflammation eller nåt, då har hon nog haft det ett tag i så fall.

• Makaroner

Ring sjukvårdsupplysningen. Har för mig att man kan åka till akuten med barn under 2 år om man tror de har öroninflammation. Det är ju söndag imorgon och det är en lång väntan till måndag och fråga nån som kan sånt.

• smiley77

Har pratat med barnakuten på Östra nu, de tyckte att jag kunde vänta till på måndag. Hon ställde en massa frågor och ansåg att det inte var akut. Hoppas man kan lita på henne, ska fundera mer imorrn så får vi se hur vi gör om vi väntar eller inte. Helst vill man ju slippa att sitta på akuten i flera timmar med RS och magsjuka, men behöver hon hjälp så åker vi såklart in... Hm, får sova på saken.

• Makaroner

Men om du kan vänta till på måndag så ring vc istället då! Här hos oss är det iaf lättare att få en tid som passar och man slipper alla läskiga akut-väntrums-baciller. läkaren på vc kan också kolla öronen och skriva ut penicillin om det behövs

• smiley77

Ja, i så fall blir det VC jag ringer. Akutväntrum slipper man ju gärna om man kan. Vår tjej var magsjuk i december och vi tillbringade då två kvällar à fem timmar/kväll på en överfull akut. Sköterskorna berättade att det fanns flera RS-sjuka barn, en med misstänkt hjärnhinneinflammation (som de dessutom glömde i väntrummet, trots att barnet behövde vård omedelbart) och så alla magsjuka barn som trängdes in i ett pyttelitet enskilt rum. Nej, det är inget kul alls.

Svar på tråden Hon kliar sig väldigt ofta i öronen... Vad kan det vara?