• Anonym (katta)

Ingen höjd SGI?

Hej!

Jag har vabbat i juni samt i september.

Jag hade en SGI från förra året, och när jag skickade in första ansökan för dagarna i september fick jag en ny SGI då jag har bytt jobb. Men min inkomst höjdes i april i år också, vilket jag skrev i den senaste ansökan jag skickade in (hade missat att posta den, och kom på det först efter att jag hade ansökt om dagarna i september).

Varför fick  jag inte ersättning utifrån min aktuella inkomst för dagarna i juni när jag fick det för dagarna i september? Är det någon idé att ringa er, eller får jag skylla mig själv för jag inte skickade in ansökan direkt och i rätt ordning?

hälsn. K 

• Svar på tråden Ingen höjd SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ändringen av sgi fastställs först när avtalet är underskrivet och klart.

Eftersom du skickade in ansökan i september först fastställs sgi:n vid den första anspråksdagen av ersättningsperioden.

Hälsningar

Ebba, handläggare

• Anonym (katta)

Ok, tack för ditt svar. Löneavtalet är underskrivet i april. Gick det inte att höja SGI:n i juni för att jag skickade in ansökan efter att jag redan fått en ny SGI fastställd i september på det nya jobbet?

• Försäkringskassan

Hej

Här på Familjeliv svarar vi  bara på generella frågor och kan därför inte svara på vad som har hänt i just ditt ärende och hur bedömningen är gjord. Om du vill få ett mer specifikt svar så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524524

Hälsningar
    Mia, handläggare

• Anonym (katta)

Då ändrar jag min fråga: Går det generellt inte att höja en SGI i efterhand för förfluten tid när man redan har en aktuell fastställd SGI?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har ändrat din inkomst i den ansökan du har gjort för dagarna i juni så ska vi kunna fastställa ny inkomst från det datum den ansökan gäller.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

Svar på tråden Ingen höjd SGI?