• FÖ läraren

    Hur en vanlig dag på förskolan kan se ut

    Först en varning: Ja, det är en långt inlägg. 

    Jag tog upp detta i ett annat inlägg, men tänkte att jag skriver det i ett inlägg som handlar om hur en dag kan se ut och hur få vi egentligen är med era barn under en dag.

    Det ÄR svårt för en utomstående att förstå hur en dag läggs upp och ser ut, exakt, om man inte själv jobbar inom förskolan. Det är så många "osynliga" saker som händer och görs, men det är svårt att berätta dem sakerna för föräldrar. Svårt att berätta hur vi tänker i olika situationer.

    T ex det här med fri lek. För en utomstående kan det se ut som att barnen "bara leker". Vi, pedagoger, ser MASSOR av saker i den fria leken! Vi observerar, lyssnar, lägger på minnet, stöttar, hjälper, avleder, undviker krockar, fall, slag, bitningar och utgår från det vi ser när vi sedan planerar verksamheten vidare. Hur ska vi utveckla tågleken? Såg ni att Nils och Pelle har hittat varandra? Hur ska vi utforma miljön så att de fortsätter leka och utvecklas? I den fria leken ser vi många delar ur läroplanen som utvecklas. Det är läroplanen som är vår bas. Det är den som sitter i vår ryggmärg. Vi tänker läroplan hela dagen, men det kanske inte märks för er, föräldrar. Ett enkelt exempel: När vi möter er i tamburen säger vi hej eller god morgon. Det är en del i vårt arbete med detta:  

     "Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder."  (Ur Läroplan för förskolan)

    (Detta tar jag upp eftersom det är DET vi tänker och gör under nedanstående beskrivning av en dag (exemplet ovan är bara en bråkdel av allt vi ser och gör). Hela tiden. Fast det kanske ser ut som rutiner och slussning av barn mellan olika situationer för en del.)   

    En dag kan se ut så här:

    Vi öppnar 6:30 (en pedagog). En från varje avdelning kommer 7:00. På min avdelning (och på de andra avdelningarna också för den delen) är vi två pedagoger mellan 7:30-8:30. Då kommer den tredje in (hon har varit på en timmes egen planering).

    Vi klär på barnen (tre pedagoger) 8:30-9:00. Sedan går två ut med alla 15 barnen 1-3 år). Den tredje går på rast, 15 min. Vi avlöser varandra och det innebär att vi är två pedagoger på 15 barn till ca 10:00. Då är vi äntligen tre pedagoger igen! Skönt. Vissa dagar är en inne med några barn, vilket innebär att vi får börja rasta tidigare för att hinna få ihop allt och då får vi klä alla barn på två pedagoger istället. Men vi vill ju hinna jobba i mindre grupp också. För barnens skull. För att de ska få tid i mindre barngrupp och kanske t o m hinna göra något skapande! Och det är ju bl a detta vi har sett när vi observerat barnen. Vad är de intresserade av? Vad pratar de om? Vad väljer de att göra? Hur kan vi utveckla det? Vi utgår från barnen.  
             
    Sedan ska alla in igen. Och då brukar vi, för att underlätta för både oss och barnen, gå in några barn i taget. Barnen får tid att klä av sig själva (utveckla självständighet) och vi finns där som stöd och hjälp. 1-3-åringar behöver ganska mycket stöd och hjälp. tas (vilket händer!). 

    När alla är bytta och klara hämtar en av oss matvagnen och två är med barnen (då brukar vi ha samling, sjunga och berätta. Det utvecklar bl a språket). Vid maten sitter vi vid tre bord. 5 barn per bord. Brukar funka bra. Vissa dagar är mer aktiva än andra. Det kan ju hända en hel del vid matsituationen, som ni säkert vet hemifrån. Det spills mjölk och kastas mat, barn är trötta, vill inte äta och tycker inte om...Men vi brukar ändå hinna prata om en massa intressanta ämnen därimellan på något sätt. Vi låter alla komma till tals. Herre gud, de är ju bara 5 barn som ska samsas om taltiden! Fast det kan ibland vara svårt för 1-3-åringar.... 

    När alla är mätta och nöjda är det dags för tvätt av händer och mun (ibland blir det klädbyten också..), kanske någon blöja måste bytas en gång till. Därefter ska det samlas in nappar och snuttar och nallar. Alla har sina egna på sina hyllor. Ibland ligger det en napp på golvet efter en stund..Vems är det? Ingen vet. Alla 1-3-åringar har inte lärt sig tala än. Några är väldigt trötta, vill ha en famn..NU! Vi samlar oss, smyger in på sov-vilan (en del barn ska inte sova, utan får vara vakna på läs-vilan), vi bäddar om de små, viskar, ser till att alla ligger bra och somnar gott. Tryggt. 

    Nu kommer vi till tiden på dagen då vi, pedagoger, har provat oss fram och ändrat rutiner fram och tillbaka, allt för att denna period på dagen ska flyta på bra och att vi ska finnas där för barnen: Vem tar vilan och vem går på rast? Vem ska inte ha rast idag? Vem går på planering? Jasså, du ska gå skyddsrond med kommungubbarna just nu?..Va, jaha, de passade bra för dem att komma just den här tiden..jaja..jo, det måste vi ju anpassa oss efter då...såklart. Detta innebär att vi INTE är 3 pedagoger på 15 barn nu. De sover ju i och för sig, de flesta, men ibland vaknar någon och är ledsen, vilket innebär.....ja, antingen har man fått 10 yrvakna, ledsna barn på halsen eller så hinner man in i rummet och trösta och söva om det ledsna barnet. Ibland ligger en av oss kvar i rummet, om vi vet att något barn brukar vakna till efter en stund. Vi lär känna barngruppen med tiden. Vi anpassar oss. 

    Efter kl 13 är vi alltid TVÅ pedagoger kvar med 15 barn. Vi har en läroplan som vi måste följa och det innebär bl a att vi ska ha en planerad verksamhet, anpassad efter barnens behov. Denna verksamhet ska alltså planeras och hos oss får vi hela 4 timmar/vecka till det. En timme av dessa är gemensam för hela arbetslaget. Under den timmen (en gång i veckan) är våra barn med personalen från storbarnssidan. Då har 6 pedagoger hand om ca 65 barn ute. Men det är ju bara en timme, så det brukar gå bra. Men DÅ, måste jag erkänna, brukar vi inte hinna prata med varje barn. Inte under den där timmen. En annan dag i veckan är det vi som tar hand om storbarnen....samma visa, men tvärtom.
     
    Under vår enskilda planering (tre timmar per vecka), vilket brukar vara uppdelad lite olika, beroende var vi får in tiden (Vi måste ju finnas där för barnen, det går ju först.), går vi igenom mail, godkänner era scheman, skriver ut scheman, läser aktuell information, dokumenterar barnens lärprocesser (det är ju roligt för er föräldrar också att se vad era barn gör på förskolan), planerar kommande aktiviteter, skapar material som adventskalendrar, födelsedagskort och paket, samlar ihop pedagogiskt material som vi använder bl a vid samlingar, fri lek, går igenom hyllor med spel, pussel, skaparmaterial, gör felanmälningar, skriver åtgärdsprogram, utvecklingssamtal, tömmer kameran, städar förråd, gör beställningar mm. Ja, ni vet, sånt som man gör när man är "barnfri". 

    Vad jag ville komma fram till är att vi ÄR inte 3 pedagoger med BARNEN (samtidigt) så många timmar under en hel dag. För att sammafatta:

    8:00-8:30 två pedagoger äter med barnen.
    8:30-9:00 tre pedagoger klär på barnen.
    9:00-10:00 två pedagoger med barnen, vi avlöser varandra för fikarast, ca 1 timme totalt. 
    10:00-12:00 tre pedagoger är med barnen, förutom när en går och hämtar matvagnen och dukar fram. 
    12:00-13:00 Raster, en pedagog med sovbarn, en med läsvilobarnen. Vi avlöser varandra.
    13:00- och resten av dagen är vi två pedagoger.

    Vi samarbetar med grann-avdelningen efter 15:30. Efter 16:00 är vi totalt två pedagoger på två avdelningar, men då är det inte så många barn kvar heller.....

    Två och en halv timme är vi TRE pedagoger med barnen under en dag.

    Jag har sett föräldrar skriva att på deras förskola har de tre pedagoger mellan 9-14. Jo, det ser ju bra ut (eller inte), men om man bara tar bort tiderna för raster (fm och lunch), så är det betydligt färre timmar under dessa klockslag (9-14) som de är tre pedagoger SAMTIDIGT. En sådan enkel sak som kafferast. 

      

  • Svar på tråden Hur en vanlig dag på förskolan kan se ut
  • FÖ läraren

    ....ehhh, ETT långt inlägg ska det stå i början....rätt ska vara rätt. Fast det finns säkert fler stavningsmissar. Ni får ursäkta...

  • Prospero

    Precis det som gör att vi (några föräldrar) lobbar för att politikerna ska förstå detsamma, och sluta spara in på barn- och ungdomsnämndens verksamhet! Det sista är viktigt, att få faktiska siffror på hur många timmar man är si och så många. Bra skrivet!

  • frökenelisabeth

    Herregud vad glad jag är att jag inte har mitt barn i en svensk förskola. Skäms, svenska politiker som sett till att det är så här underbemannat. Och en jätteros till er förskolelärare för det enorma arbete ni gör med att ta hand om barnen. 

    På min sons förskola är de 6 vuxna på 16 barn.  

  • Frida Li

    Bra skrivit, tyvärr ser det ut så hos oss också / förskollärare

  • MalinEddie
    frökenelisabeth skrev 2013-11-07 21:05:43 följande:
    Herregud vad glad jag är att jag inte har mitt barn i en svensk förskola. Skäms, svenska politiker som sett till att det är så här underbemannat. Och en jätteros till er förskolelärare för det enorma arbete ni gör med att ta hand om barnen. 

    På min sons förskola är de 6 vuxna på 16 barn.  
    Nu känner jag inte igen mig i TS beskrivning, på vår förskola är det bättre bemannat och verksamheten och raster osv är bättre organiserat. Jag håller dock med dig, verkligheten är sådan på många förskolor och det borde få politiker att vakna. Jag uppskattar verkligen det arbete våra och andra förskollärare gör.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Titiou

    Ett ställe jag arbetade på innan var tom ännu sämre: 30 minuters-raster fick vi såklart men det fanns aldrig möjlighet till paus på förmiddagen.

    Den som öppnar på morgonen var själv en halvtimme till en timme tills nästa personal kom, med upp till 12 barn (men ibland bara 3-4 st). Då ska man självklart kunna ta hand om alla: aktivera, avstyra konflikter, hälsa på föräldrar och barn och ta emot eventuellt ledsna barn, samt helst hinna förbereda frukost. 

    En dag i veckan var vi två personal till 10.30, därefter 3 tills kl. 12. Som mest var vi 3 mellan 9-12, två dagar i veckan. Men ofta behöver någon gå iväg för att ordna med pappersarbete som vi måste göra som inte har hunnits med, ringa samtal, ha utvecklingssamtal osv. 
     
    2 dagar i veckan hade arbetslagen planering. då var 3 personal med ca 30 barn 9-11.

    efter kl, 15 slogs avdelningarna samman. 3 personal på ofta upp till 30 barn, sedan två på upp till 25 barn. efter halv fem själv med upp till 10 barn (men ibland bara ca 5 st). 

     Vid lunchen var det 5 barn per personal på småbarnsavdelningen, hos de äldre 6-7 barn per personal. vid frukosten åt två personal med de äldre barnen och två med de yngre barnen, då var det upp till 6-7 barn per personal på småbarn och 9-10/personal hos de äldre barnen. Samma på em.( ofta färre barn som tur är)

    varje arbetslag hade två timmars planering, varje personal en och en halv timmes enskild planering. 

    Så fördelningen över personal hos småbarnen var:
    3 på 15 barn:
    3 timmar, två dagar i veckan.
    1,5 timme en dag i veckan
    1 timme två dagar i veckan

    (På äldrebarnsavdelningen samma men istället 6-7 barn/personal.) 

    Övriga tiden var det upp till 12 barn per personal, förutom tidiga mornar och eftermiddagar då det vissa dagar kunde vara riktigt lugnt. 
     

  • Flygfotogen

    Vi har fått ta bort fikarasterna på förmiddagen. De hinns inte med. I övrigt stämmer det rätt bra förutom att vi öppnar redan 06:00. 

  • Flygfotogen

    06:00  -  förskolan öppnar fyra avdelningar gemensamt (1 personal)
    06:30  - nästa personal kommer
    07:00  - 2 till personal kommer
    07:45  - frukost, 2 personal per avdelning
    09:00  - stängningspersonal kommer
    09:15  - barnen uppdelade på 2 samlingar, tidiga tiden rastar 30 min 
    09:30  - samlingen med de yngsta (1-2 år) börjar klä på sig och går ut
    09:45  - samlingen med de äldre (2-3 år) börjar klä sig och går ut - rastad personal kommer in igen
    10:30  - Mellantiden går in och dukar och bäddar reda på sängar, hinns det med så kan man ta en liten paus
    10:45  - Vi böjar gå in med barnen. Alla 15 ska bytas på, tvätta händer, gå på pottan, kläder läggs i högar i hallen, en personal tar emot färdiga barn för samling, en hämtar matvagnen, en i tvättrummet och byter.
    11:15  - Vi äter lunch. Tre personal äter med barnen.
    11:45  - Tvättning efter maten, läggning i sovrummet av 12 barn (fler får inte plats), två utanför i vagn, ett vaket barn som  är med mellantiden som dukar undan, torkar bord, sopar golv, skickar ut matvagn till köket för diskning. Mellantiden går på rast när någon pedagog kommer ut ur sovrummet ungefär 12:15-12:20. Stängningstiden går på rast så fort alla sover och öppningstiden är på plats. Öppningstiden har då alla sovande + det vakna barnet som vi då oftast läser tillsammans med.
    13:00 - Börjar väcka barn. Mellantiden i regel tillbaka från rasten.
    13:15 - I regel är vi tre nu.
    14:00 - Öppningstiden går hem.
    14:15 - Mellanmål för de barn som är kvar. Oftast 6-8 stycken. 2 personal.
    15:00 -15:30 - Mellantiden går hem. Huset slås ihop, fyra avdelningar - alla hjälps åt. Helst är vi ute. Fyra personal, två till 16:30, en till 17, en som stänger vid 18. Oftast runt 30-40 barn. De flesta droppar av runt 16:30, vanligtvis 2-5 barn kvar kl 17.

     
    Avdelningsplanering en dag i veckan 16:30-18:30, egen planering lägger vi ut själva á 2,75 h/vecka. Utöver det har vi en tidsbank för föräldramöten, personalmöten, utvecklingssamtal etc på ca 1,15 h/vecka. 

  • Flygfotogen

    Glömde att öppettiden röjer i hallen när barnen sover och ev vaket barn leker eller hjälper till. 

Svar på tråden Hur en vanlig dag på förskolan kan se ut