Hur en vanlig dag på förskolan kan se ut
Först en varning: Ja, det är en långt inlägg.
Jag tog upp detta i ett annat inlägg, men tänkte att jag skriver det i ett inlägg som handlar om hur en dag kan se ut och hur få vi egentligen är med era barn under en dag.
Det ÄR svårt för en utomstående att förstå hur en dag läggs upp och ser ut, exakt, om man inte själv jobbar inom förskolan. Det är så många "osynliga" saker som händer och görs, men det är svårt att berätta dem sakerna för föräldrar. Svårt att berätta hur vi tänker i olika situationer.
T ex det här med fri lek. För en utomstående kan det se ut som att barnen "bara leker". Vi, pedagoger, ser MASSOR av saker i den fria leken! Vi observerar, lyssnar, lägger på minnet, stöttar, hjälper, avleder, undviker krockar, fall, slag, bitningar och utgår från det vi ser när vi sedan planerar verksamheten vidare. Hur ska vi utveckla tågleken? Såg ni att Nils och Pelle har hittat varandra? Hur ska vi utforma miljön så att de fortsätter leka och utvecklas? I den fria leken ser vi många delar ur läroplanen som utvecklas. Det är läroplanen som är vår bas. Det är den som sitter i vår ryggmärg. Vi tänker läroplan hela dagen, men det kanske inte märks för er, föräldrar. Ett enkelt exempel: När vi möter er i tamburen säger vi hej eller god morgon. Det är en del i vårt arbete med detta:
"Barn tillägnar sig etiska värden och normer främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder." (Ur Läroplan för förskolan)
(Detta tar jag upp eftersom det är DET vi tänker och gör under nedanstående beskrivning av en dag (exemplet ovan är bara en bråkdel av allt vi ser och gör). Hela tiden. Fast det kanske ser ut som rutiner och slussning av barn mellan olika situationer för en del.)
En dag kan se ut så här:
Vi öppnar 6:30 (en pedagog). En från varje avdelning kommer 7:00. På min avdelning (och på de andra avdelningarna också för den delen) är vi två pedagoger mellan 7:30-8:30. Då kommer den tredje in (hon har varit på en timmes egen planering).
Vi klär på barnen (tre pedagoger) 8:30-9:00. Sedan går två ut med alla 15 barnen 1-3 år). Den tredje går på rast, 15 min. Vi avlöser varandra och det innebär att vi är två pedagoger på 15 barn till ca 10:00. Då är vi äntligen tre pedagoger igen! Skönt. Vissa dagar är en inne med några barn, vilket innebär att vi får börja rasta tidigare för att hinna få ihop allt och då får vi klä alla barn på två pedagoger istället. Men vi vill ju hinna jobba i mindre grupp också. För barnens skull. För att de ska få tid i mindre barngrupp och kanske t o m hinna göra något skapande! Och det är ju bl a detta vi har sett när vi observerat barnen. Vad är de intresserade av? Vad pratar de om? Vad väljer de att göra? Hur kan vi utveckla det? Vi utgår från barnen.
Sedan ska alla in igen. Och då brukar vi, för att underlätta för både oss och barnen, gå in några barn i taget. Barnen får tid att klä av sig själva (utveckla självständighet) och vi finns där som stöd och hjälp. 1-3-åringar behöver ganska mycket stöd och hjälp. tas (vilket händer!).
När alla är bytta och klara hämtar en av oss matvagnen och två är med barnen (då brukar vi ha samling, sjunga och berätta. Det utvecklar bl a språket). Vid maten sitter vi vid tre bord. 5 barn per bord. Brukar funka bra. Vissa dagar är mer aktiva än andra. Det kan ju hända en hel del vid matsituationen, som ni säkert vet hemifrån. Det spills mjölk och kastas mat, barn är trötta, vill inte äta och tycker inte om...Men vi brukar ändå hinna prata om en massa intressanta ämnen därimellan på något sätt. Vi låter alla komma till tals. Herre gud, de är ju bara 5 barn som ska samsas om taltiden! Fast det kan ibland vara svårt för 1-3-åringar....
När alla är mätta och nöjda är det dags för tvätt av händer och mun (ibland blir det klädbyten också..), kanske någon blöja måste bytas en gång till. Därefter ska det samlas in nappar och snuttar och nallar. Alla har sina egna på sina hyllor. Ibland ligger det en napp på golvet efter en stund..Vems är det? Ingen vet. Alla 1-3-åringar har inte lärt sig tala än. Några är väldigt trötta, vill ha en famn..NU! Vi samlar oss, smyger in på sov-vilan (en del barn ska inte sova, utan får vara vakna på läs-vilan), vi bäddar om de små, viskar, ser till att alla ligger bra och somnar gott. Tryggt.
Nu kommer vi till tiden på dagen då vi, pedagoger, har provat oss fram och ändrat rutiner fram och tillbaka, allt för att denna period på dagen ska flyta på bra och att vi ska finnas där för barnen: Vem tar vilan och vem går på rast? Vem ska inte ha rast idag? Vem går på planering? Jasså, du ska gå skyddsrond med kommungubbarna just nu?..Va, jaha, de passade bra för dem att komma just den här tiden..jaja..jo, det måste vi ju anpassa oss efter då...såklart. Detta innebär att vi INTE är 3 pedagoger på 15 barn nu. De sover ju i och för sig, de flesta, men ibland vaknar någon och är ledsen, vilket innebär.....ja, antingen har man fått 10 yrvakna, ledsna barn på halsen eller så hinner man in i rummet och trösta och söva om det ledsna barnet. Ibland ligger en av oss kvar i rummet, om vi vet att något barn brukar vakna till efter en stund. Vi lär känna barngruppen med tiden. Vi anpassar oss.
Efter kl 13 är vi alltid TVÅ pedagoger kvar med 15 barn. Vi har en läroplan som vi måste följa och det innebär bl a att vi ska ha en planerad verksamhet, anpassad efter barnens behov. Denna verksamhet ska alltså planeras och hos oss får vi hela 4 timmar/vecka till det. En timme av dessa är gemensam för hela arbetslaget. Under den timmen (en gång i veckan) är våra barn med personalen från storbarnssidan. Då har 6 pedagoger hand om ca 65 barn ute. Men det är ju bara en timme, så det brukar gå bra. Men DÅ, måste jag erkänna, brukar vi inte hinna prata med varje barn. Inte under den där timmen. En annan dag i veckan är det vi som tar hand om storbarnen....samma visa, men tvärtom.
Under vår enskilda planering (tre timmar per vecka), vilket brukar vara uppdelad lite olika, beroende var vi får in tiden (Vi måste ju finnas där för barnen, det går ju först.), går vi igenom mail, godkänner era scheman, skriver ut scheman, läser aktuell information, dokumenterar barnens lärprocesser (det är ju roligt för er föräldrar också att se vad era barn gör på förskolan), planerar kommande aktiviteter, skapar material som adventskalendrar, födelsedagskort och paket, samlar ihop pedagogiskt material som vi använder bl a vid samlingar, fri lek, går igenom hyllor med spel, pussel, skaparmaterial, gör felanmälningar, skriver åtgärdsprogram, utvecklingssamtal, tömmer kameran, städar förråd, gör beställningar mm. Ja, ni vet, sånt som man gör när man är "barnfri".
Vad jag ville komma fram till är att vi ÄR inte 3 pedagoger med BARNEN (samtidigt) så många timmar under en hel dag. För att sammafatta:
8:00-8:30 två pedagoger äter med barnen.
8:30-9:00 tre pedagoger klär på barnen.
9:00-10:00 två pedagoger med barnen, vi avlöser varandra för fikarast, ca 1 timme totalt.
10:00-12:00 tre pedagoger är med barnen, förutom när en går och hämtar matvagnen och dukar fram.
12:00-13:00 Raster, en pedagog med sovbarn, en med läsvilobarnen. Vi avlöser varandra.
13:00- och resten av dagen är vi två pedagoger.
Vi samarbetar med grann-avdelningen efter 15:30. Efter 16:00 är vi totalt två pedagoger på två avdelningar, men då är det inte så många barn kvar heller.....
Två och en halv timme är vi TRE pedagoger med barnen under en dag.
Jag har sett föräldrar skriva att på deras förskola har de tre pedagoger mellan 9-14. Jo, det ser ju bra ut (eller inte), men om man bara tar bort tiderna för raster (fm och lunch), så är det betydligt färre timmar under dessa klockslag (9-14) som de är tre pedagoger SAMTIDIGT. En sådan enkel sak som kafferast.