• Gurkan

Söker recept på god råkost!

Jag letar efter recept på god råkost. Det bästa jag har nu är rivna morötter som blandas med citronsaft, salt, svartpeppar och en gnutta vitlök. Men jag saknar recept på råkost med vitkål eller blomkål eller morot eller liknande. Så ös på!

• Svar på tråden Söker recept på god råkost!
  • pigglet

Finrivna morötter blandas med konserverad mandarinklyftor. Ta lite av saften också.

Grovt riven morot, grovt rivet äpple, russin.

Lika delar vitkål och morot (typ 3 stora morötter), grovt rivet. Hackad paprika om man vill det, finhackad purjo.
    Koka ihop en dressing: 1 dl rapsolja, 0,75 dl vitvinsvinäger (eller äppelcidervinäger), 1 tsk salt, 1,5 msk socker.
    Häll över salladen. Klarar sig i kylskåp i minst 1 vecka.

Coleslaw:
    4 dl finstrimlad vitkål

4 dl grovriven morot

3 msk majonäs(inte mager)

1 tsk dijonsenap

Pizzasalla:
    7 dl vitkål stöts mjuk

2 msk olivolja

1,5 msk vitvinsvinäger

0,5 tsk salt

1 krm peppar

(inlagd paprika?)

1 dl fet creme fraiche

• pigglet

Oj, blev lite konstigt där... creme fraich hör till coleslaw-receptet.

Vet inte ens om det finns fortfarande, men för flera år sedan fanns det kuvert med örtagårdsdressing, jag tror det var knorr som hade dem? Blanda en sådan dressing med riven vitkål och en burk annanas. Det var riktigt gott faktiskt.

Annars är det gott att bara blanda riven vitkål med krossad ananas.    

• pigglet

Och så höll jag på att glömma en annan favorit. Blanda 2 msk olja, 1,5 msk balsamvinäger, salt och peppar. Riven vitkål och blåbär. Den salladen ska gärna stå i kylen något dygn, den blir bara godare när den såsat till sig.

• Starbaby

Vi gör en riktigt god sallad med strilmad vitkål, citronsaft, salt, peppar och lite olja, Blanda ordentligt och låt stå i några timmar innan servering.

• Larvig

Sallad på lingon, salladskål/kinakål, apelsin och äpple är riktigt gott!

• MissEofc

Finrivna morötter (3-4 st) blandas med en halv dl majonäs, 3 msk crème freische, 1 vitlöksklyfta och salt/peppar.

Svar på tråden Söker recept på god råkost!