• cornet m

rimlig matkostnad?

hej, jag är 16 år och bor i egen lägenhet eftersom jag valt att gå en gymnasielinje som inte fanns i min hemstad och nu har jag två frågor. 

räknas man som "fattig student" om man får sitt studiebidrag på runt 1000 kronor varje månad samt får 500 per vecka extra i veckan av sin mamma, alltså 3000 i månaden? 
    hur mycket låter rimligt att lägga på mat? just nu lägger jag nog ca 1500-2000 på mat, och 1000 till kläder, andra nödvändigheter och nöjen. tycker det känns som att min matkostnad är ganska hög.. jag är dock ingen som nöjer mig med tex nudlar och äter rätt så hälsosamt, tycker om "riktig mat" och att laga den själv, inga frysta köttbullar eller sånt liksom.

tacksam för seriösa svar Glad  visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden Skäms

• Svar på tråden rimlig matkostnad?
  • Khaleesi

2000 kronor är en rimlig kostnad för mat, framför allt om du ska äta nyttigt som oftast är dyrare. Tänk 500:- i veckan. Handla när det är billigt, om Ica säljer kycklingfilé för 30:-, köpt så mycket du får och bunkra i frysen. Samma med lax och köttfärs.
    Blir det pengar över, spara dom i en buffert, det kanske blir en hundralapp eller två varje månad men då har du om du får en oväntad utgift nån annan månad :)

• cornet m
    Khaleesi skrev 2013-11-07 21:15:44 följande:
    2000 kronor är en rimlig kostnad för mat, framför allt om du ska äta nyttigt som oftast är dyrare. Tänk 500:- i veckan. Handla när det är billigt, om Ica säljer kycklingfilé för 30:-, köpt så mycket du får och bunkra i frysen. Samma med lax och köttfärs.
    Blir det pengar över, spara dom i en buffert, det kanske blir en hundralapp eller två varje månad men då har du om du får en oväntad utgift nån annan månad :)
    smart, tack! :)
  • lillfisen22

2000kr för en person i månaden tycker jag låter som väldigt mycket i matkostnad, jag och min sambo har 2000 i matbudget och vi snålar aldrig med mat och äter ute nån gång i veckan, det hade nog kunnat funka för dig med 1000kr :)

• cornet m
    lillfisen22 skrev 2013-11-08 01:50:59 följande:
    2000kr för en person i månaden tycker jag låter som väldigt mycket i matkostnad, jag och min sambo har 2000 i matbudget och vi snålar aldrig med mat och äter ute nån gång i veckan, det hade nog kunnat funka för dig med 1000kr :)
    ja jag tycker också det! kan dock bero på att jag dricker ca 1,5 liter cola light i varje dag också... alltså 510 i månaden bara på det.
  • J  a  d  e

Beror på vad du handlar för typ av mat. Cola samt laga från grunden-mat kostar mer så jag tycker att 2000 låter rimligt under de omständigheterna. I övrigt om du vill sänka kostnaderna för mat, så handla det som är billigast av råvaror etc aktuell vecka. Planera vilken mat du tänkt laga varje vecka på ett ungefär iaf så vet du om färskvaror går åt. Gör en månadsbudget uppdelad per vecka. Eventuellt överskott varje vecka sparar du. Samt dra ner på colan. Den mängden är för stor, rent hälsomässigt. Köp ett flak på typ ÖB istället och halvera din konsumtion där....

• Nellies

Ja om du har 3000 kr varje månad så räknas du väl som "fattig student" men 2000 kr är väl rimligt till mat, jag och min man äter för 4000-6000 varje månad beror lite på hur många gånger vi äter ute. Min syster lägger nog inte mer än 1000 kr på mat för en månad så det funkar ju såklart också men det blir nog svårt om man som du vill äta god och nyttig mat och om du känner att det funkar för din ekonomi att lägga 2000 kr på mat så tycker jag du ska fortsätta med det

• lillfisen22
    cornet m skrev 2013-11-08 01:59:39 följande:
    ja jag tycker också det! kan dock bero på att jag dricker ca 1,5 liter cola light i varje dag också... alltså 510 i månaden bara på det.
    Ja men det bör inte vara några problem, vi veckohandlar 4 ggr i månaden och köper 6 liter cola per gång, tåls att säga att sambon är aningen beroende.. haha
Svar på tråden rimlig matkostnad?