• Anonym (?)

Ta järntabletter utan läkarens godkännande?

Jag har en fundering om Niferex. Jag fick det utskrivit (100 mg) av vårdcentralen någon gång i slutet på förra året, eller så var det början på detta år. Minns inte riktigt. Skälet var pga. järnbrist.

Men sen jag hämtade ut medicinen på apoteket, så har jag inte tagit en enda kapsel. Visst, jättedumt jag vet! Anledningen var pga. dom hemska biverkningarna (bl.a. illamående och förstoppning från helvetet). Jag har alltså ätit medicinen vid ett tidigare tillfälle. 

Medicinen har legat kvar uppe i skåpet helt orörd, och nu så har jag börjat få dom här "känningarna" igen som jag fick när jag sökte vård för min järnbrist, så som ständigt matt och trött, huvudvärk och yrsel. 

Alltså. Jag är ju ingen läkare eller så, men jag antar att järnbrist inte är sånt som går över av sig själv? Så min undran är om det skulle vara helt ofarligt att börja äta medicinen, trots att den skrevs ut för närmare ett år sedan? Eller borde jag prata med min läkare först?        

• Svar på tråden Ta järntabletter utan läkarens godkännande?
  • Anonym (Olik)

Niferex är väl inte receptbelagd?Hur som helst bör det finnas "bäst före" datum på förpackningen?Och är dina symtom samma som för ett år sedan så kör på ,märker du att du blir bättre så fortsätt märker du att du blir sämre så sluta.

• Jesper f

Strunta i tabletterna, och börja med "Blutsaft" istället, som du hittar på hälsoapoteket, kommer du få upp ditt järnvärde utan värre biverkningar än möjligen trög mage. Men inget i närheten av vad du får på dom däer tabletterna.

• Anonym (Stina)

Det finns ju järntabletter i hälsokosten. Jag käkar Hemifer från Apotea.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2013-11-07 21:56:24 följande:
    Det finns ju järntabletter i hälsokosten. Jag käkar Hemifer från Apotea.
    Glömde säga blodprover visade på rejäl järnbrist. Två månader med Hemifer var värdena mycket bättre, ett halvår senare kanon! Så de funkade för mig iaf.
  • Olagligvik
    Jesper f skrev 2013-11-07 21:55:40 följande:

Strunta i tabletterna, och börja med "Blutsaft" istället, som du hittar på hälsoapoteket, kommer du få upp ditt järnvärde utan värre biverkningar än möjligen trög mage. Men inget i närheten av vad du får på dom däer tabletterna.

Blutsaft är något som läkarna skrattar åt. det är dyrare än guld i kilopriset (eller något, kommer inte ihåg) och det innehåller inte så mycket järn som man kan tro. Mao slöseri på pengar och tid.
  • MLB
    Olagligvik skrev 2013-11-07 22:57:06 följande:
    Blutsaft är något som läkarna skrattar åt. det är dyrare än guld i kilopriset (eller något, kommer inte ihåg) och det innehåller inte så mycket järn som man kan tro. Mao slöseri på pengar och tid.
    Plus att det smakar otroligt illa.
  • mammasmirakel

Blutsaft är ju långt ifrån så dyrt som guld per kg.
    Är det det enda man klarar av så är det inget att skratta åt.
    En annan bra idé är att se till att varje dag äta järnrik kost och gärna nån citrusfrukt eller ett glas apelsinjuice till. Undvik mjölkprodukter vid samma tillfälle, det hämmar upptaget.
    Det är en bra idé att be vc ta ett nytt blodprov för att kolla upp järnvärdet.

Svar på tråden Ta järntabletter utan läkarens godkännande?