• Anonym (Orolig)

kan cellförändringar ge symtom??

Väntar oroligt på provsvar o undrar om cellförändringar kan ge symtom? Eller är symtom = cancer?

• Svar på tråden kan cellförändringar ge symtom??
  • Akua

Är det första gången du gör provet? Om inte, när gjorde du det innan denna gång?

• Anonym (...)

cellförändring kan ge symptom men det beror på var förändringen är dvs tänker du på livmoderhals eller så?

• mammasmirakel

Jag fick blödningar, sk spottings.
    Hade svåra cellförändringar. Hade testat två år tidigare men då var det inget alls.

• Anonym (Orolig)

Började blöda efter sex oregelbundet, dom senaste månaderna har det varit efter varje gång. Blödde även någon enstaka gång vid stor ansträngning... Sen jag var o lämnade prov (3.5 vecka sen) har jag blödigt vid 12 tillfällen. Har inte haft sex o kan inte ens koppla ihop det med ansträngning... Orolig!! Kan cellförändringar ge dom symtomen?

• Anonym (Orolig)

Senaste provet var för ca 7 år sen..

• mammasmirakel

De symtomen hade jag.
    Hoppas du får ditt svar snart, så du kan gå vidare med ev. Behandling eller kan slappna av igen.
    I mitt fall gick det ju bra trots svåra förändringar.
    Visserligen hade det bara gått två år sen mun senaste koll då.
    Håller tummarna!

• Anonym (Orolig)

Tack! Fick du svar direkt på vad det var eller behövde dom göra mer undersökningar först?

• mammasmirakel

Jag fick ett brev där jag fick info om att jag skulle kallas inom några veckor igen.
    Blev helt förstörd och dom gav mig en tid omgående. Blev kollad i mikroskop med nån lösning på det drabbade området.
    Fick veta att jag hade cin 3.
    Då jag samtidigt var gravid blev jag opererad efter bara ett par veckor.
    Dom tog en bit av tappen.
    På efterkontrollerna har det inte vart nåt kvar av förändringarna tack och lov.
    Skulle aldrig missa ett cellprov efter denna resan.

• Anonym (Orolig)

Va skönt att det ändå gått så bra för dig. Hoppas verkligen dom inte kommer tillbaka! Denna väntetid tar knäcken på mig! Känner så starkt att något inte är rätt...

• mammasmirakel

Det gjorde jag med och det visade sig ju vara rätt.
    Skit är det rent ut sagt.
    Hur lång väntetid är det för provsvaren?

• Anonym (Orolig)

Ska till doktorn nu i veckan så jag hoppas att få svaren då, hade du något problem med illamående? Mår illa ibland men vet inte om det är relaterat. Kanske bara stress o oro?

• mammasmirakel

Ok, jag förstår. Hoppas verkligen det inte är något.
    Jag var ju rätt nygravid men kan inte minnas att jag mådde illa innan jag fick beskedet.
    Det kan nog vara psykiskt.
    Kommer ihåg paniken och googlandet så himla väl :/

• Anonym (Orolig)

Tack för stödet. Väldigt skönt att få bolla med någon :)

• mammasmirakel

Det var så lite. Saknade det själv när jag var i din sits :)

• Anonym (USK)

Cellförändringar är inte cancer, men det kan absolut vara ett för-stadium till att en cancer håller på att utvecklas.

I de flesta fall leder inte måttliga cellförändringar till cancer, måttliga cellförändringar är en tumör. En godartad tumör är i de flesta fall helt ofarlig. Blanda inte ihop cancer med tumör. Det är 2 HELT skilda saker. Vilket de flesta misstolkar. Tumör = cellförändringar, oftast helt ofarliga. Cancer = en tumör som är LÅNGT gången och har växt sig fast på en vävnad, exempelvis hjärta eller lungor.

Och svar på din fråga, cellförändringar yttrar sig i olika symptom helt beroende på vart den sitter och hur pass aggressiv förändringen är. I vissa fall märker man den aldrig, och i vissa fall märker man den. Ja kroppen är komplicerad Glad Dina symptom kan vara en mängd andra saker också. Infektioner, könssjukdomar mm. Så det behöver inte alls vara cellförändringar! Lycka till med provsvaren!

• Anonym (Orolig)

Tack! Hoppas på det bästa! Klamydia test tog dom o det var det inte. Min kille gick o tog test för typ allt o han hade inget (jag har testat mig innan vi träffades).. Så könssjukdomar känns otroligt. Håller verkligen tummarna för att det, som du säger, kan vara ngt ofarligt. Det här tar verkligen psykiskt på mig. Vill nästan gråta varje dag jag märker att jag blöder, just för att det känns som en bekräftelse på att något är fel.

• Anonym (jag också)

Jag har också haft starka cellförändringar, jag fick melllanblödningar.
    Att du mår illa tror jag inte har med det att göra det är säkert för att du är orolig.

Om man har cellförädringar så brukar det ta ca 10 år innan det blir cancer så ta det med ro det är ju 7 år sedan du tog testat sist...

Svar på tråden kan cellförändringar ge symtom??