• Anonym (pricken)

röda prickar Hårbotten KLIAR hjälp!

jag har sen i går fått en hel röda fläckar eller prickar främst i hårbotten uppe på huvudet som kliar. Sen har det bildast ett litet eksem mellan ögonbrynen som röd och ganska,tjockt. I ögonbrynen fjällar det och är en del prickar där också. Sen har jag på det fått vad som ser ut som finnar runt och på näsan och vid hakan. jag har samtidigt ont i halsen. kan det vara mitt i munförsvar som är satt ur spel. Har aldrig haft problem tidigare med eksem och är över 30 år. Ska jag gå till vårdcentralen eller vända mig till apotek först. tacksam för svar från någon med erfarenhet. Jobbigt med klådan.

• Svar på tråden röda prickar Hårbotten KLIAR hjälp!
  • matildadl

Eksem kan uppkomma även om man aldrig haft problem med det tidigare :/

Din beskrivning låter lite som sebboriskt eksem, dess kännetecken är oftast att man flagar och har klåda i hårbotten, vid näsan, ögonbrynen och liknande. Mitt tips för att få rätt behandling är att gå till en läkare och be att dom kollar på det. Apotekets receptfria grejer mot eksem hjälper oftast inte :)

• matildadl

Fast nu när jag läste den sista biten igen så kom jag på att det kan vara att du är förkyld eftersom du har ont i halsen :) virus kan bete sig olika.

• Anonym (pricken)
    matildadl skrev 2013-11-08 07:51:55 följande:
    Fast nu när jag läste den sista biten igen så kom jag på att det kan vara att du är förkyld eftersom du har ont i halsen :) virus kan bete sig olika.

tack för svar. Detta verkar mystiskt. nu har jag även exem mellan benen med knottror. Verkar vara någon form av svanpangrepp i samband med förkylningen. Får nog ta och ringa vårdcentralen.
Svar på tråden röda prickar Hårbotten KLIAR hjälp!