• The Fugly

Bra, sval sjal?

Jag har haft en Tricot Slen som jag gillade mycket men min dotter var en liten kamin och blev snabbt varm och lite obekväm.

Någon som har tips på en svalare sjal som är hyfsat lättanvänd? Tänkte vara beredd på att det blir ett varmt litet pyre även denna gång.

Ever stop to think, and forget to start again?
  • Svar på tråden Bra, sval sjal?
  • Flickan och kråkan

Jag tycker utan tvekan att du ska satsa på en sino från looma. Aldorian är lika tunn och eftersom den är i bambu lite mjukare (sinon är också mjuk men aldorian är verkligen jättemjuk), men inte lika stadig och avlastar sämre. Det tycker jag är viktigt.

Sedan är jag en stor anhängare av mam:eco. Mer tyg och tjockare och varmare. Den trikå som tar tyngst barn och ändå ok sval då den är i hampa. wbs är också ett alternativ. Bredare och därmed stadigare än många trikåsjalar, men ändå tunn.

Men som sagt vill man ha en tunn, sval och stadig sjal så sino från looma...tveklöst.

• The Fugly
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-08 11:09:39 följande:

Jag tycker utan tvekan att du ska satsa på en sino från looma. Aldorian är lika tunn och eftersom den är i bambu lite mjukare (sinon är också mjuk men aldorian är verkligen jättemjuk), men inte lika stadig och avlastar sämre. Det tycker jag är viktigt.

Sedan är jag en stor anhängare av mam:eco. Mer tyg och tjockare och varmare. Den trikå som tar tyngst barn och ändå ok sval då den är i hampa. wbs är också ett alternativ. Bredare och därmed stadigare än många trikåsjalar, men ändå tunn.

Men som sagt vill man ha en tunn, sval och stadig sjal så sino från looma...tveklöst.

Strålande, stort tack för bra svar :)
  • The Fugly
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-08 11:09:39 följande:

Hej igen, jag vet inte om du har kvar denna tråd men skriver ifall att.

Sinon tillverkas tydligen inte längre och jag undrar då om du har en åsikt om vad som är bäst andrahandsval. Svalhet är nog viktigast, jag kommer troligtvis gå över till ergon i slutet av sommaren när hon är 4-5 månader så jag har nog inget direkt behov av att bära ett tyngre barn i sjal.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Sessan03

Hej, jag har en svart sino som köptes hösten 2013. Den är sparsamt använd. PM:a mig om du vill köpa den :)

• Flickan och kråkan
    The Fugly skrev 2014-05-14 13:54:22 följande:
    Hej igen, jag vet inte om du har kvar denna tråd men skriver ifall att.

Sinon tillverkas tydligen inte längre och jag undrar då om du har en åsikt om vad som är bäst andrahandsval. Svalhet är nog viktigast, jag kommer troligtvis gå över till ergon i slutet av sommaren när hon är 4-5 månader så jag har nog inget direkt behov av att bära ett tyngre barn i sjal.
    I ditt läge hade jag sökt efter en begagnad. De har börjat nyproducerad igen men enbart i färgerna ullört,kråkbär och blåbär. Babydesign hade kvar några ullört för ett par veckor sedan. Jag hade mailat och kollat om de tänkt ta in fler i lager inom närmsta tiden. Jag köpte begagnad sino till min yngsta nu sist då jag sålt min första och ville ha specifik färg. De håller ju till många barn .

Jag och många andra gillar ju mam eco också, men det är lite mer tyg att hålla reda på, lite grövre, om man är sjalovan, men en höjdarsjal och sval ändå pga hampan. Annars är ju aldoria bambu soft suppermjuk och sval. Den blir svajig fort men har du tänkt att byta till sele snabbt så......och blir du sjalfrälst så kan du köpa en till när det behövs
  • Krusenberg
    Sessan03 skrev 2014-05-14 20:43:03 följande:
    Hej, jag har en svart sino som köptes hösten 2013. Den är sparsamt använd. PM:a mig om du vill köpa den :)

Jag är intresserad. Har du den kvar?
  • The Fugly
    Sessan03 skrev 2014-05-18 07:23:12 följande:

Krusenberg: den finns kvar :)

Förlåt, jag glömde helt svara dig!!

Det visade sig att en av mina kollegor hade en så jag ska få låna den. Stort tack ändå :)
  • The Fugly
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-15 11:03:22 följande:
    I ditt läge hade jag sökt efter en begagnad. De har börjat nyproducerad igen men enbart i färgerna ullört,kråkbär och blåbär. Babydesign hade kvar några ullört för ett par veckor sedan. Jag hade mailat och kollat om de tänkt ta in fler i lager inom närmsta tiden. Jag köpte begagnad sino till min yngsta nu sist då jag sålt min första och ville ha specifik färg. De håller ju till många barn smile1.gif .

Jag och många andra gillar ju mam eco också, men det är lite mer tyg att hålla reda på, lite grövre, om man är sjalovan, men en höjdarsjal och sval ändå pga hampan. Annars är ju aldoria bambu soft suppermjuk och sval. Den blir svajig fort men har du tänkt att byta till sele snabbt så......och blir du sjalfrälst så kan du köpa en till när det behövs smile5.gif
    Tack igen, du är en sann klippa!
  • crispy

Har precis fått hem en begagnad Sino, den verkar jätteskön! Dock kom den utan instruktioner. Jag har hyfsad koll på vanlig "x-knytning" och antar att det fungerar på Sinon oxå, men finns det tips på andra bra knytningar? Någon som har testat att amma i Sinon? Länkar till bra instruktioner?

• Flickan och kråkan
    crispy skrev 2014-05-18 13:00:02 följande:
    Har precis fått hem en begagnad Sino, den verkar jätteskön! Dock kom den utan instruktioner. Jag har hyfsad koll på vanlig "x-knytning" och antar att det fungerar på Sinon oxå, men finns det tips på andra bra knytningar? Någon som har testat att amma i Sinon? Länkar till bra instruktioner?
    sjalbarn.se finns många knytinstruktioner.
Svar på tråden Bra, sval sjal?