• Anonym (IS)

Vilken är den värsta och den bästa färdigmaten du ätit?

Även om jag föredrar lagad mat, så köper jag färdiglagat ibland. Och fy vad mycket pengar man kastat ut på mat som knappt går att äta. Jag kommer inte ihåg alla märken, men jag listar de jag kommer ihåg:

Kelda gulaschsoppa - köttet var som små gummibitar, inte trevligt att tugga på. Nästan helt slät soppa, vilket en gulasch inte ska vara.

Coop djupfryst pizza - smaklös och torr. Fick lägga på ganska mycket ost själv för att kanterna inte skulle bli helt brända i ugnen. Fick även krydda med oregano för att öht få en pizzasmak. De flesta djupfrysta pizzor går knappt att äta. Finns det någon bra?

Alla dessa fiskgratänger som inte smakar något. Tror att det är Findus som skriver att deras gratänger innehåller potatismos lagat från grunden. Smakar bara pulvermos.

Guldfågelns färdiggrillade kycklingdelar i påse. Köpt Buffalo wings, klubbor m.m. Jag har flera ggr hittat fjädrar på kycklingdelarna. Fjädrarna har blivit marinerade och sitter som klister på skinnet. Nu äter jag inte skinnet, så jag kan dra av det. Men det ser inte så aptitligt ut. Men kycklingen är faktiskt god.

Mamma scans köttbullar - har svårt för dem. Tycker de innehåller en massa broskbitar.  

Bra färdigrätter:

Coop Tikka masala på burk var faktiskt överraskande god. Inte som riktig Tikka, men ändå god.

Findus fisk med mandeltäcke, sedan har de någon till med bara fisk och något täcke på, Fransk tror jag den heter.

Så, kom igen nu, tipsa mig om färdigmat som är värd att lägga pengarna på. Glad  Och avskräck mig från att köpa grejer som är nästintill oätliga.

• Svar på tråden Vilken är den värsta och den bästa färdigmaten du ätit?
  • Coxia

Ja Findus franska fiskgratäng är en höjdare. 

Fryst sushi bottennapp 

• blomman07

Jag älskar fiskpinnar, osäker på om det är Findus eller Felix? Länge sedan jag åt det nu.. Sedan köper vi ofta just Kelda soppor, tycker de är helt ok till vardags. Karins lasagne är god, även om det är en helt annan grej än hemlagad. Färdig pizzabotten från Sara Lee trattoria är grymt god! Gör aldrig egen pizzabotten längre. Äckligast är nog nästan alla fryspizzor, de som är ätliga kostar bara 10-15kr mindre än de från pizzeria, och då köper jag hellre det om jag nu ska äta färdig pizza..

Sedan köper jag ofta färdiga grytbaser och dolmioliknande produkter. Garants tomatsås Funghi är otroligt god.

• Tow2Mater

Alskar Uncle Bens Burksås "hot chili", brukar kopa med mig flera då jag besoker Sverige. Hoppas de inte slutat sälja den.

• Anonym (Lärkan)

Alla halvfabrikat är anus. Lär er laga mat från grunden med riktiga råvaror. Godare, nyttigare, billigare. Men ni kanske behöver offra en halvtimme från Facebook eller någon dokusåpa.

• dennis02

Findus jägarbiff är inte fel.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Tow2Mater
    Anonym (Lärkan) skrev 2013-11-08 18:08:38 följande:
    Alla halvfabrikat är anus. Lär er laga mat från grunden med riktiga råvaror. Godare, nyttigare, billigare. Men ni kanske behöver offra en halvtimme från Facebook eller någon dokusåpa.
    Varfor skulle det ena behova utesluta det andra, om man tycker om båda? Själv vill jag ha mera variation, och halvfabrikat är ett av alla sätt att få det!
  • annelius
    Tow2Mater skrev 2013-11-08 18:04:35 följande:
    Alskar Uncle Bens Burksås "hot chili", brukar kopa med mig flera då jag besoker Sverige. Hoppas de inte slutat sälja den.
    Underbart god!
  • Anonym (.)
    Anonym (Lärkan) skrev 2013-11-08 18:08:38 följande:
    Men seriöst. Håll käften din viktigpetter. Läs hela ts nästa gång, ett litet tips.
  • Anonym (IS)
    Anonym (.) skrev 2013-11-08 18:40:20 följande:
    Men seriöst. Håll käften din viktigpetter. Läs hela ts nästa gång, ett litet tips.
    Tack! Kunde inte sagt det bättre själv. Jag inleder ju min trådstart med att berätta att jag oftast lagar mat, men att färdigmat köps ibland. Detta var också anledningen till att jag lade tråden i känsliga rummet. Jag bryr mig inte om påhopp, men någon annan kanske gör det.
  • Jill 79

Om vi av någon anledning inte gjort matlådor och lagret i frysen är slut, kan det ibland bli något färdigt. Frysta färdigrätter går dock inte, blä... men ica har någon färsk pasta med kräftstjärtar som är väldigt god. Även viktväktarna har färdig soppor som både är kalorisnåla och rätt goda, gulasch och framför allt het kyckling, nudel varianten.

• Mendurå

Det finns en god fryspizza.. Mozzarellapizza, tror det kan vara ICAs men är inte hundra.

• zeraff

Jag älskar Coops egna Mozzarellapizza, självklart sätter jag mer riven ost på eftersom ost är det bästa som finns och det kan inte bli för mycket av det.

• Anonym (Ärtsoppa)

Coops mozzarellapizza (har jag dock ätit för mycket av, så kan inte äta den mer) är djäkligt god.

Annars brukar jag bara köpa vanlig ärtsoppa i såndär "plasttub" och trycka ut i en kastrull. Tycker det är hur smidigt som helst.

Det värsta... snabbnudlar? Jag fullkomligt hatar färdig lasagn. Det är alltid så mycket vitsås. 1) Det blir FÖR mycket. Lasagnen blir dränkt. Äckligt. 2) Jag är laktosintolerant så jag har blivit sjukt dålig varje gång jag ätit det.

• David Strand

Bra initiativ! Den mesta djupfrysta maten är bukfylla som en kräsen person som jag spottar ut och vägrar äta men letar man så hittar man numera en del som är t o m godare än hos de flesta restauranger. Det är himla praktiskt ibland, och om man tycker Dagens Lunch är prisvärt så kan man få djupfryst för halva det priset.

Findus har aldrig gjort nåt gott tänkte jag fram till för 1-2 år sen då jag upptäckte deras World Selection där jag skarpt gillade Thai och Indonesian och gillade även någon mer (Teriyaki, Tikka Masala tror jag). Men jag har idag ganska mkt tröttnat på smaken och så har de börjat lansera en massa andra saker i serien som jag inte gillar. Men för de som inte provat rekommenderar jag att prova de "gamla" som finns än. De har även en annan serie med högre vikt och lägre pris per hekto men de är inte lika goda.

Men så provade jag "nice'n easy" och de är både godare och billigare, iallafall de med ris, och fantastiskt smart förpackning (de med nudlar är hyfsat goda och inte lika smart förpackning). Under 30 spänn.

Gorbys piroger åt jag i mängder för typ 20 år sen men gjorde sen ett upppehåll på nära 20 år.. Men förra året när jag intresserade mig för att läsa innehållsförteckningar kollade jag en Gorbys beredd att bli förfärad men blev förvånad att innehållet såg helt nyttigt & ofaligt ut fritt från konstiga E-nummer, aromer osv som nyare Dafgårds-rätter kan ha.

Felix hade för typ ett decennium sedan en pan-pizza som jag var helt såld på men den finns inte mer.. Tråkigt när man gillar nåt som försvinner. Jag köper sällan pizza för det är så kaloririkt men någon dag när jag motionerat mkt kan jag köpa en Grandiosa 1-portions i komination med en Gorbys.

Gooh har jag smakat ett par stycken, var inte gott. Brukar undvika allt från ICA:s och Coops egna märken, provade två ICA en gång och de var så tråkiga att jag vägrade äta dem, men vem vet kanske finns nån god. Jag är en person som oftast undviker husmanskost, fisk och annat smaklöst när man är ute, det blir gott om man gör det själv men inte i storkök. Allt av märke Eldorado undviker jag för det är så gott som alltid skräp, samtidigt som deras andra märke Garant oftast är väldigt bra.

Åt just en Felix pasta penne med paprika/pepparsås, var helt ok, inget att gå omvägar för men jag åt upp allt och såg glad ut.

Annars är det Dafgårds Kyckling Jacob jag oftast köpt senaste decenniet när man ska ha nåt snabbt, och är inte trött på dem än, men trött på att pillar bort de irriterande och opassane ärtorna. Om de slängde in t ex gul&röd paprika och vattenkastanj skulle det bli fulländat.

Vegetariska butiken i Malmö har nåt som heter "Göttbullar" som i kallt tillstånd är närmast äckliga men varma och med brunsås smakar de faktiskt ungefär lika gptt som riktiga köttbullar. Tror de säljs i Gbg också.

För samtliga gäller att man behöver en frukt eller macka eller nåt till för att bli mätt (utom kombon Grandiosa+Gorby).

Sen kan jag undra varför de gör så mycket av samma mat som man lätt hittar på annat håll, särskilt pizza kan man ju få nylagad och inte mkt dyrare.

Hoppas det kommer lite fler tips här!

Svar på tråden Vilken är den värsta och den bästa färdigmaten du ätit?