• Anonym (Sluddrar)

Jag kan inte prata!?

Jag blir så trött på mig själv, och det blir bara värre och värre märker jag.
    Jag har alltid pratat fort, och nu har jag börjat sluddra och hoppar över delar av orden bara för att hinna få sagt allt så snabbt som möjligt. Jag vill verkligen inte prata fort men det är som att jag tänker fortare än jag hinner prata så jag snubblar på orden. Alla får alltid säga "Va?" efter att jag sagt något.

Men hur PRATAR man? Tänker ni i samma takt som ni pratar? Måste ni anstränga er för att artikulera och prata tydligt?
    Jag skäms över mig själv. Folk tror säkert att jag är lite efterbliven med det är jag inte, saker jag vill säga låter så bra i mitt huvud men kommer ut helt fel hjälp!

• Svar på tråden Jag kan inte prata!?
  • Anonym (otydlig)

Jag har också ofta mycket att säga och snubblar på orden. Säger fel ibland också. Tex "Jag har hämtat barmen på eftermiddakommer du hem sen?"
    Jag tror folk i allmänhet artikulerar och tar mer god tid på sig. Jag är i grunden blyg och vill väl mest få fram mitt budskap så fort som möjligt så man får det överstökat. Men anstränger jag mig kan jag prata tydligt. 

• Anonym (Pladdraren)

Känner igen det där.
    Jag har så otroligt många tankar i huvudet samtidigt, så om jag inte säger allt väldigt fort hinner jag glömma poängen när jag är mitt i. Det har ju hänt ett antal ggr :D 
    Men det innebär att jag ibland klantar till det med orden.

Och så påbörjar jag jätteofta flera meningar på rad utan att slutföra dem när det är något jag vill ha sagt. Detta eftersom min hjärna har bestämt sig för VAD den vill ha sagt, men inte HUR. När jag väl hittat tråden så kan jag berätta med ett flow, och jag återkommer alltid till meningarna senare i min berättelse och liksom knyter ihop säcken.

Skitstörigt enligt mig, men är enligt andra en ganska underhållande egenskap eftersom jag tydligen skapar en nyfikenhet då de oavslutade meningarna blir som cliffhangers ^^

• Anonym (TS)
    Anonym (otydlig) skrev 2013-11-08 16:21:45 följande:

Jag har också ofta mycket att säga och snubblar på orden. Säger fel ibland också. Tex "Jag har hämtat barmen på eftermiddakommer du hem sen?"
    Jag tror folk i allmänhet artikulerar och tar mer god tid på sig. Jag är i grunden blyg och vill väl mest få fram mitt budskap så fort som möjligt så man får det överstökat. Men anstränger jag mig kan jag prata tydligt. 

Ja det gör jag med! Säger fel ord. Och så hinner man inte rätta sig själv för man redan har svischat förbi.

Okej, jo jag är också ganska blyg i grunden, mest när jag var liten. Det kanske har att göra med det då. Att man vill ha sagt allt snabbt för att inte ha uppmärksamhet för länge, och nu har det väl blivit en vana...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pladdraren) skrev 2013-11-08 16:29:46 följande:

Känner igen det där.
    Jag har så otroligt många tankar i huvudet samtidigt, så om jag inte säger allt väldigt fort hinner jag glömma poängen när jag är mitt i. Det har ju hänt ett antal ggr :D 
    Men det innebär att jag ibland klantar till det med orden.

Och så påbörjar jag jätteofta flera meningar på rad utan att slutföra dem när det är något jag vill ha sagt. Detta eftersom min hjärna har bestämt sig för VAD den vill ha sagt, men inte HUR. När jag väl hittat tråden så kan jag berätta med ett flow, och jag återkommer alltid till meningarna senare i min berättelse och liksom knyter ihop säcken.

Skitstörigt enligt mig, men är enligt andra en ganska underhållande egenskap eftersom jag tydligen skapar en nyfikenhet då de oavslutade meningarna blir som cliffhangers ^^

Haha men då verkar du ju ha någon struktur i det du säger iallafall min hjärna vill också säga allting innan den kommit fram till hur den ska lägga fram det. Känns som att alla andra pratar tydligt och klart helt automatiskt och att dom har total kontroll...:p
  • Anonym (besserwisser)

Jag tror alla snubblar ibland när de pratar, vissa gör det väl lite mer än andra bara. Men språkforskare säger att talspråk och skrivspråk är två helt olika språk med olika grammatiska regler, så få inte panik bara för att du inte kan prata så fint som man skriver. Huvudsaken är att du blir förstådd, och har du problem med den biten kanske det hjälper att tvinga in lite pauser eller extra andetag. Du kanske kan öva på att prata långsammare genom att ta tiden på när någon "normal" säger några meningar och sen ta tiden på dig själv tills du pratar lika långsamt.

• Anonym (TS)

Jag är rädd att jag aldrig kommer att få någon kille pga detta. Känns som att folk som pratar tydligt tas mer seriöst.

• Anonym (TS)
    Anonym (besserwisser) skrev 2013-11-08 16:40:45 följande:

Jag tror alla snubblar ibland när de pratar, vissa gör det väl lite mer än andra bara. Men språkforskare säger att talspråk och skrivspråk är två helt olika språk med olika grammatiska regler, så få inte panik bara för att du inte kan prata så fint som man skriver. Huvudsaken är att du blir förstådd, och har du problem med den biten kanske det hjälper att tvinga in lite pauser eller extra andetag. Du kanske kan öva på att prata långsammare genom att ta tiden på när någon "normal" säger några meningar och sen ta tiden på dig själv tills du pratar lika långsamt.

Det var ett jättebra råd! Precis sånt här jag var ute efter, jag ska verkligen försöka tänka på det
  • Anonym (TS)

Ingen mer som har tips?

• Nancie

Jag har inte lusläst tråden men kan det handla om att du brådskar dig själv för att du är rädd att ingen ska vilja hinna höra klart?

• Zoja

Jag undrar alltid varför folk pratar så fort när jag hör någon göra det. Är du en väldigt stressad person? Eller vad är det som gör att du måste prata så fort?

• Anonym (TS)
    Nancie skrev 2013-11-08 21:15:05 följande:

Jag har inte lusläst tråden men kan det handla om att du brådskar dig själv för att du är rädd att ingen ska vilja hinna höra klart?

Ja så kan det vara, jag har faktiskt tänkt på att det är vissa som avbryter mig, eller inte avbryter så, men svarar på det jag säger utan att jag hunnit prata färdigt. Så jag vill liksom hinna säga det jag ska. Men det slutar bara med att ingen hörde vad jag sa...

Men nu har det verkligen blivit en vana, även om jag har all tid i världen att säga något, så spottar jag bara ur mig orden så fort jag kan:(
  • Anonym (Hjälp mig.)

Jag har också problem med talet. Hatar att det blivit värre. Har börjat spänna mitt stämband så pass att vissa bokstäver inte går att uttala, vokalerna blir till viskningar alltså det blir som en viskning pga spänningen i halsen/stämbandet. Dessutom bidrar det till att rösten hoppar och darrar hela tiden. Har blivit rädd dessutom för detta och byggt upp rädslor kring att prata. Vet någon vart man kan vända sig för att få hjälp? Mår fruktansvärt dåligt pga detta så pass att jag inte längre vågar tala bland folk :(

• Mandel

Jag sluddrar inte, men om det är 4 meningar som ska sägas så kan jag säga dem i bakvänd ordning...
    Vet inte riktigt varför.

Om jag ska berätta något så drar jag typ bara sista biten av storyn och utelämnar alltså starten och ibland så säger jag då som sagt den sista biten baklänges vilket rör till det hela ännu mera.
    Där är jag dock mer medveten om varför och tror att det bottnar sig i gammal mobbing.
    Eftersom jag är dum i huvudet och inget begriper så VET ju så klart alla andra allt hela tiden. Jag har inget nytt att komma med så varför ska jag då egentligen slösa tid på att säga massa saker som de som är så smarta klarar av att förstå ändå av sammanhanget eller redan vet eftersom de vet allt...
    Värdelösa jag kan och vet saker så då borde väl alla andra veta det med, eller?

Ska jag skriva storys för hand så tänker så klart hjärnan fortare än handen skriver så då blir det många bokstäver som faller bort = obegripligt att läsa... 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Tänk bilder)

Tänk på att prata "överdrivet" långsamt. För det går ändå fortare än man tänker att det ska göra.

Ett annat tips är att du kan tänka i bilder/"filmsekvenser" tex om du ska berätta nåt du varit med om eller gjort. Se filmen i ditt huvud så är det lättare att komma ihåg.

Sen är det bara att öva öva öva på att vara långsam o tydlig. Fick ofta höra förut att jag pratade för fort men efter träning så pratar jag normalt nu.

• Anonym (TS)
    Zoja skrev 2013-11-08 21:39:18 följande:

Jag undrar alltid varför folk pratar så fort när jag hör någon göra det. Är du en väldigt stressad person? Eller vad är det som gör att du måste prata så fort?

Jag är nog ganska stressad. Eller jag har väldigt lätt för att stressa upp mig och känna mig pressad. Men även när jag är lugn egentligen så pratar jag på tok för fort:( hur ska man tänka när man pratar? Ska man tänka varje ord samtidigt som man säger det? Känner mig jättedum men måste verkligen få ordning på detta nu en gång för alla.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tänk bilder) skrev 2013-11-09 07:22:27 följande:

Tänk på att prata "överdrivet" långsamt. För det går ändå fortare än man tänker att det ska göra.

Ett annat tips är att du kan tänka i bilder/"filmsekvenser" tex om du ska berätta nåt du varit med om eller gjort. Se filmen i ditt huvud så är det lättare att komma ihåg.

Sen är det bara att öva öva öva på att vara långsam o tydlig. Fick ofta höra förut att jag pratade för fort men efter träning så pratar jag normalt nu.

Det var ett bra tips så man känner sig lite mer säker på vad det är man ska säga. Jag har väldigt lätt för att tappa ord.

Jag ska försöka tänka på att prata överdrivet långsamt också, är på jobbet nu och övar mig redan när jag pratar med kollegor
  • Anonym (besserwisser)
    Anonym (TS) skrev 2013-11-09 08:25:38 följande:
    hur ska man tänka när man pratar? Ska man tänka varje ord samtidigt som man säger det? Känner mig jättedum men måste verkligen få ordning på detta nu en gång för alla.

det är svårt att svara på.. själv tror jag att jag hinner tänka 3-4 meningar på samma tid det tar mig att säga en mening högt, så ibland blir det att man säger första halvan av en mening och liksom råkar avsluta med den andra halvan av en annan mening.
  • Anonym (Undrar)

Jag skulle också vilja veta vart man kan vända sig?

Svar på tråden Jag kan inte prata!?