• smultrontroll

Erfarenheter av TENS?

Funderar på att skaffa en TENS-apparat inför förlossningen. Har aldrig använt en sådan förut - bör man "öva" mycket hemma först? Är det svårt att hitta rätt teknik för att den ska fungera bra?

Undrar även om någon har erfarenhet av TENS-apparaterna som säljs på Clas Ohlsson och Teknikmagasinet, alternativt kan tipsa om något ställe i Stockholm där det går att hyra hyfsat billigt längre än 4 veckor?

• Svar på tråden Erfarenheter av TENS?
  • vi och pyret

Tens är bra:) Det är inte svårt att lära sig, men inför en förlossning kan det vara bra att man provat innan så att man kan apparaten. Be din bm visa hur du ska sätta elektroderna så att det blir rätt.

Tyckte inte effekten var jättestor under mina förlossningar men den var helt outstanding mot eftervärkarna!

• veh

Tyckte det var bra vid värkarna i början, men den Tens jag hade störde skalpelektroden. Så jag plockade bort den. Jag fick låna gratis hos MVC, behövde bara köpa elektrodplattorna.

• ReasonWhy

Lånade min på mvc (ej Stockholm) provade hemma och på förlossningen. Inget effekt för mig tyvärr...

• mammasmirakel

Testade hemma och hade väl liite hjälp av den då jag hade hemskt onda förvärkar.
    Dock låg den kvar i sin väska på förlossningen.
    Har man som jag lite fobi för elstötar så är den lite läskig.

• mammasmirakel

För att svara på frågan, nej den var lätt att lära sig att använda.

• smultrontroll

Tack för svaren! Känner ett visst obehag inför elstötar, men ingenting jämfört med hur jag känner inför sprutor eller risken att brista (vilket kan öka med t.ex. epidural). Tror att jag satsar på en Tens, så får vi se om den kommer till användning. Känns iaf tryggt att kunna ta till den om det behövs :)

• Rosforslollo

Vid förra grav så hann jag aldrig prova TENSén hemma som jag fick låna av sjukgymnasten. Men det gick ändå kanonbra till förvärkarna natten innan sonen föddes, det var tack vare den jag till slut fick ca 3tim sömn innan det var dags =) Däremot så var det tur att sjukgym. hade berättat hur plattorna skulle sitta för personalen på förlossningen hade ingen aning...

Denna gång är TENS med igen =) 

• leiapp

Jag har jättebra erfarenhet av TENS. Har dock en man som är sjukgymnast så det var lite gräddfil för mig vad gäller att införskaffa och hur man använder den. 

Jag började använda den i öppningsskedet, när värken kom drog jag upp stykan på TENS:en för att liksom få en annan sensation att "tävla" med smärtsignalerna. Jag var uppe och gick hela tiden också för att motverka smärtan
    Jag använde den hela vägen till övergångsskedet då rök elektroderna all världens väg :). Kommer till 100% använda en nästa gång också.

Som sagt mitt trick var att öka styrkan vid värk jag är väl så korkad att jag blev distraherad av tryckandet på apparaten och hade mindre ont pga det :) Klarade mig mestadels utan läkemedel (hade lite lustgas i övergångsskedet).

Jag rekommenderar det verkligen vad har man att förlora liksom? Precis som du tycker jag inte att stötarna är behagliga precis men jag är mer rädd för de biverkningar man kan få av läkemedelsbaserad smärtlindring.       

• princess77

Lånade från sjukgymnasten hör i stan och använde den i öppningskedet,dom första 6-7 cm sen hjälpte den inte mycket mer
    Lätt att lära sig,provade en gång innan förlossningenð???

• smultrontroll

Nu har jag köpt en TENS från Clas Ohlsson och testat lite försiktigt på armen och ryggen för att få ett hum om hur den fungerar. Verkar ganska lätthanterlig. Däremot står det i bruksanvisningen att gravida bör rådgöra med läkare innan användning... Ska fråga barnmorskan nästa gång jag ska dit, men tänkte iaf höra om någon här har använt just den från Clas Ohlsson? Den kostade ändå 500, så jag vill inte gärna behöva köpa en ny (men självklart vill jag inte använda något som på något vis kan vara skadligt för mig eller barnet). 

• vi och pyret

Det gäller generellt för alla tens att man ska rådfråga läkare/bm/barnmorska. Det handlar ffa om elektrodplaceringen. Vid en graviditet får man inte sätta dem över livmodern, elektroderna jobbar ju tillsammans i par så sätter man en på ryggen och en på magen leds strömmen genom fostervattnet= inte så bra. Men det är nog också den enda placeringen man inte får göra.

• gröna L

Man ska inte använda TENS i början av graviditeten, och aldrig över en gravid livmoder. Annars fritt fram

Jag fick låna TENS på förlossningen när jag födde sonen. Det var riktigt bra tyckte jag! Även när det var riktigt intensivt. Min störde också ut skalpelektroden, så jag fick inte ha kvar TENSen. Då var jag öppen ca 8 cm. Då testade jag lustgas, men det funkade inte för mig. Så TENS var egentligen enda smärtlindringen jag hade. Rekommenderar det absolut!

• smultrontroll
    gröna L skrev 2013-11-15 21:57:31 följande:
    Man ska inte använda TENS i början av graviditeten, och aldrig över en gravid livmoder. Annars fritt fram

Jag fick låna TENS på förlossningen när jag födde sonen. Det var riktigt bra tyckte jag! Även när det var riktigt intensivt. Min störde också ut skalpelektroden, så jag fick inte ha kvar TENSen. Då var jag öppen ca 8 cm. Då testade jag lustgas, men det funkade inte för mig. Så TENS var egentligen enda smärtlindringen jag hade. Rekommenderar det absolut!
    Förstår jag dig rätt då att man kan ha den i princip var som helst på ryggen under förlossningen, men inte på framsidan?

Är lite osäker på hur/var elektroderna ska placeras, men det kanske blir mer uppenbart sedan när man faktiskt har ont :) De har bara en TENS på förlossningen som jag hoppas få plats på, och den kan ju vara upptagen, så jag köpte den här mest för att vara säker på att ha en. Annars vore det såklart bra om det gick att låna deras, då vet ju personalen säkert hur den fungerar och borde kunna hjälpa till. 
  • princess77

Elektroderna skall antingen placeras i ryggslutet eller framtill (där mensvärken brukar kännas) Dom flesta kvinnor får antingen ont fram eller bak
    Jag hade mina framtill för där hade jag ondast.

• Rosforslollo

Ja nu har sonen kommit och TENSen var med, däremot hade jag ingen användning av den iom jag hade mest ont fram. Men kan rekommendera lustgasen starkt !! Provade aldrig den vid förra förlossningen. Den här gången frågade BM om jag ville testa den och fick först testa med 30%lustgas och det funkade bra i ca 15 min, sedan höjde hon till 50% lustgas som jag hann ta i ca 15 min, sen var sonen ute =)

• gröna L

Grattis till sonen Rosforslollo!

Smultrontroll - jag hade ont både bak och fram (och under, haha), jag hade ett elektrodpar på vänster sida, ena elektroden på vänster sida av länd/korsryggen och andra framför höftbenskammen eller mot ljumsken nånstans (minns inte precis), och ett elektrodpar på motsvarande ställen på höger sida.

• smultrontroll

Tack för alla svar! Jag hoppas att TENSen kommer hjälpa, och jag är helt inställd på att använda lustgas också. Allt som inte innefattar nålar känns som bra smärtlindring ;)

Stort grattis Rosforslollo! 

• tulip79

Jag använde mig av tens o lustgas när sonen föddes för två år sen o hoppas kunna göra samma med bebisen som förhoppningsvis vill ut några dagar efter nyår . Vi provade inte tens hemma, utan packade upp den först på förlossningen. Detta eftersom vi var helt inställda på igångsättning o skulle samma morgon som värkarna startade in på kontroll o igångsättning. Hade inte en tanke på tens då, var mest rädd för att de skulle skicka hem oss igen. Men det slapp vi!

Svar på tråden Erfarenheter av TENS?