• M0M
    Äldre 8 Nov 19:42
    5792 visningar
    6 svar
    6
    5792

    Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala

    Hej allihopa

    Jag behöver lite hjälp. Jag och min man har försökt att få barn under en längre tid och det går inte nå bra. Vi har varit i kontakt med privat gyn som har hjälp oss med bla pergotime men efter att vi försökt 5 gånger med olika doser så har hon skickat en remiss till Akademiska sjukhuset i Uppsala på reproduktionscentrum för ytterliggare utredning. Det är inga problem med min man, hans simmare simmar på som dom ska. Det är mig det är fel på. Jag har ägg men har ingen ägglossning. Det funkar inte med pergo och min kropp vill bara inte.

    Nu till min fråga.

    Ni som vartit på utredning på Ackis eller liknande, vad fick ni för hjälp? Vad kan vi vänta oss? Hur lång tid tar det innan vi får hjälp?

    Behöver alla tips och råd jag kan tänkas få!
    KRAM! 

  • Svar på tråden Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala
  • Äldre 8 Nov 19:45
    #1

    Vi har inte varit på Akademiska i Uppsala, men har en liknande problematik. Jag fick prova Pergotime utan att få ägglossning. Jag gick i och för sig via landstinget, men efter att ha försökt med Pergotime i nästan ett år (inte varje månad), tror det blev typ fem gånger för oss också, så fick vi remiss till IVF.
    Jag vet att en del får prova med sprutor innan man får vidare till IVF. Vet ej varför vi hoppade över det steget. Men det kändes ganska skönt att få gå till IVF direkt.

  • M0M
    Äldre 8 Nov 19:49
    #2

    Tack snälla för ditt svar. Hur snabbt gick det innan ni fick remissen till IVF och när fick ni göra den/ska ni få göra den?

  • Äldre 8 Nov 20:04
    #3

    När vi gjort vår sista Pergotimebehandling så ringde de och sade att det inte hade blivit någon ägglossning denna gång heller och att vi därför skulle få remiss till IVF om vi ville. Efter att remissen skickat tog den nog tre månader ca (vårdgarantin) innan vi fick ett första besök på kliniken där de gick igenom behandlingen etc. Detta var precis innan sommaren så vi fick börja efter deras sommaruppehåll. Detta var några år sedan nu.
    Vet inte alls hur det är när man gått privat innan... men ni lär säkert få komma till akademiska inom tre månader och så bedömer de om det blir IVF eller annat.

    Lycka till! Det är jobbigt att vänta!

  • M0M
    Äldre 8 Nov 20:13
    #4

    Ja de är jättejobbigt att vänta.....Tack snälla för ditt svar

  • Äldre 8 Nov 22:46
    #5

    Jag vill också säga att har ni inte övervägt tanken på adoption så tycker jag att ni ska göra det.
    Vi stod i adoptionskö medan vi gjorde våra fertilitetsbehandlingar och det gjorde väntan mycket lättare. Vi visste att det skulle bli barn på ett eller annat sätt helt enkelt.
    Ovissheten och behandlingarna var ju jobbiga ändå naturligtvis, men det blev mer uthärdligt!

    Nu fick vi barn på första IVF-försöket så köandet behövdes inte just då. Däremot har vi just påbörjat utredning för att få adoptera ett syskon. Vi vill inte gå in i IVF-karusellen igen utan ser fram emot att få ett barn på annat sätt denna gång!

  • M0M
    Äldre 9 Nov 10:27
    #6

    Tack för de tipset. Vi har pratat om det lite grann men ska nog ta upp de igen. 
    Lycka till med utredningen för adoption  

Svar på tråden Reproduktionscentrum Akademiska Uppsala