• Wolf

Fornnordiska namn- sida. *söker med ljus och lykta*

Jag är ute efter fornnordiska namn till mina barn. Och jag har alltid sökt på en sida på passagen som hade många namn, men det var inte enbart en namnsida utan den handlade om gudarna bl.a. Men jag hittar inte åt sidan. Är det någon som kanske har länken?

• Svar på tråden Fornnordiska namn- sida. *söker med ljus och lykta*
  • Vintermorgon

Jag minns att för några år sedan så fanns det massvis med listor på såndär namn, men det ser ut som om alla försvunnit :/ Hänger på lite här för o se om någon får fatt i listan.

• Vintermorgon
    Vintermorgon skrev 2013-11-09 07:13:49 följande:
    Det enda jag hittar är det som är längst bak i den här pdfen:

www.enkoping.se/files/pdf/kultur/museum/Perso...

o namn som finns på runstenar måste väl betraktas som fornnordiska? :P 
    Inser att jag riktigt gillade den där pdfen, står ju mycket på den :o Haha, jag är ju hopplös, hittar det jag letat efter i månader när jag letar rätt på det åt någon annan, aja, så kan det bli.
  • Dr to be

Hej! Vi vill oxå ha fornnordiska/nordiska namn till våra barn. När vi skulle välja till dottern googlade jag "flicknamn i svenska almanackan" och då får man upp en lista med alla namn i almanackan och efter varje nsmn står betydelsen och ursprunget. Fungerar oxå på pojknamn. Tror det är sida från passagen. Lycka till

• Embla
    viseversa skrev 2013-11-09 08:44:36 följande:
    Vår son heter Odin.
    Ska man vara petig är det inte ett fornnordiskt namn. Under den perioden gav inte folk guda-namn till sina barn. Det kunde ingå i namnet, såsom Torbjörn och Ingrid, men inga små Tor eller Freja lekte på gårdarna...

Denna tråd beror dock på hur TS definierar fornnordiska namn, det går jag med på.

Efter en snabb sökning på "fornnordiska namn" kom sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Fornnordiska_mansnamn upp (finns motsvarande för kvinnonamn).
  • Wolf

Tyvärr så har jag kollat alla ovanstående länkar men det är en speciell sida på passagen som innehöll fornnordiska namn. Det stod mycket om gudarna Frej, Tor o.s.v. Hoppas att någon hat länken och att sidan finns kvar.

• vampyria2
    Wolf skrev 2013-11-10 20:32:45 följande:
    Tyvärr så har jag kollat alla ovanstående länkar men det är en speciell sida på passagen som innehöll fornnordiska namn. Det stod mycket om gudarna Frej, Tor o.s.v. Hoppas att någon hat länken och att sidan finns kvar.
    Du kan inte messa dem på  passagen och höra om de har nån länk till den sidan?
  • Wolf

Kan man göra det så är det verkligen ett alternativ! Tack för tipset! Har använt mig av den sidan sedan första barnet 06. :)

vampyria2 skrev 2013-11-10 20:42:02 följande:
    Du kan inte messa dem på  passagen och höra om de har nån länk till den sidan?

• fluu
    Wolf skrev 2013-11-10 20:46:29 följande:
    Kan man göra det så är det verkligen ett alternativ! Tack för tipset! Har använt mig av den sidan sedan första barnet 06. :)
    Dela gärna med dig om du hittar den :)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wolf

Absolut, det ska jag :)

fluu skrev 2013-11-10 20:47:13 följande:
    Dela gärna med dig om du hittar den :)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

• Wolf

Det var inte den jag sökte nästan lika bra. Fanns inte så många på F dock :( Är ute efter ett namn på F. Men tack för tipset!

Bombinae skrev 2013-11-10 20:56:13 följande:
    Denna kanske? hem2.passagen.se/peter9/edda/

Svar på tråden Fornnordiska namn- sida. *söker med ljus och lykta*