• Sandra 321

Resa med ettåring. Hur få med allt?

Vi ska åka till Budapest en vecka över jul. Två vuxna och vår 15mån son. Hur får man med allt?? Vi får ta 2 små handbagage och vars ett stort.. Typ rullväskor. Vi har tänkt skippa blöjor och köpa det på plats. Under tiden vi är utomlands får sonen äta burkmat. Ska man då ta med burkar från sverige eller är burkmaten där lika "harmlös"? Och alla dessa kläder.. Hur tusan ska man få med det? Det går ju en del under en vecka..

• Svar på tråden Resa med ettåring. Hur få med allt?
  • Judiths

Prioritera bort åt er själva, vi vuxna behöver ofta inte så mycket kläder om vi tänker till när vi packar. I värsta fall går det säkert att tvätta sonens kläder (alt köpa några billiga plagg) om det skulle krisa. Ta med ersättningspulver/vällingpulver om han dricker det. Köp blöjor och vatten på flaska där. Kan han inte äta vanlig mat? Vi reste nyligen med vår 15-månaders. Vi hade en rullväska med kläder och hygien, en skötväska som handbagage och en paraplysulky som vagn. Vi tog med en påse ersättningspulver och några burkar mat som nödmat och köpte sedan vanlig mat till henne där.

• Sandra 321

Jo han äter ju alltid vanlig mat. Tänkte mest att risken kanske är mindre att bli dålig i magen om han äter på burk. Fast ungern är kanske inte ett land man blir magsjuk i? Har aldrig vatt där innan så vet inte riktigt hur standarden är :)
    Har även funderat på vakuumpåsar till kläderna.. Hade kanske sparat en del plats?

• Masken84

Skippa barnmaten om han äter vanlig mat. De har väl potatis och kött där eller spagetti och någon sås. Då sparar ni mycket plats!

• Tow2Mater

Handtvätt i handfatet funkar for många plagg, t ex t-shirts och mjukisbyxor. Undvik jeans som är hårda och svåra att tvätta for hand.

• Kabanga

Jag har rest mycket med min son. Minst 4-6 ggr per år från det att han var 4 mån. Det går att få med allt. Gör som någon annan sa bortprioritera dina egna kläder och packa ett par ombyten per dag för barnet.

Vaccumpåsar har jag bara tyckt är jobbigt. Vad jag gjort när platsen tryter är att använda vagn väskan. Vi har en rätt stor resväska för vagnen och även med vagnen i finns det gott om extra plats så där har jag kunnat packa ner ersättning efter att jag slutade amma och blöjor osv. Vagnen får du ju ha med gratis när barnet är under 2 år. Har du ingen väska så kanske det får plats lite i korgen undertill. du måste ändå stoppa vagnen i en flygpåse på flygplatsen så allt hålla på plats.

Ha en teknik när du packar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur jag packar haha men jag brukar få ner en heldel mer än andra men övning ger färdighet antar jag.

Skulle också skippa burkmat. Det finns det ju garanterat där också om barnet nu inte vill äta den vanliga maten. Sen går det ju faktiskt att handtvätta om det krisar. Jag har haft ett målarförkläde från Ikea som haklapp till min son täcker hela överkroppen och armarna och är bara att torka av efteråt kostar inte många kronor och är super bra! Har räddat många tvättomgångar från ketchup och köttfärssås ;)

Svar på tråden Resa med ettåring. Hur få med allt?