• MLB

Huskurer mot host

Nagon som har nagot bra tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-09 13:57
    Verkar som om tangentbordet missade ett "a" i slutet av rubriken

• Svar på tråden Huskurer mot host
  • Ellikapellika

Bikarbonat!

Vi har mängder av bikarbonat i kroppen och vid en försämrad andning är nivåerna lägre. Det gör det svårare för kroppen att upprätthålla en bra pH-balans då bikarbonatbufferten säkerställer detta.

Dag 1-3: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten max 4 gånger om dagen med två timmars mellanrum.  Dag 4 och tills problemen är borta: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten 1 gång per dag Tänk på att dricka tillräckligt med vatten då bikarbonat innehåller natrium (salt består av natriumklorid). Ett enkelt sätt att kontrollera om du får i dig tillräckligt med vatten är att kolla lukt och färg på din urin. Gult till ljusgult och väldigt svag eller ingen lukt indikerar att du får i dig tillräckligt med vatten Bikarbonat bör ej tas i samband med tyngre måltider, exempelvis kött från ko och gris.

OBS! Bikarbonatkuren bör inte pågå längre än 14 dagar eller tas av personer med nedsatt njurfunktion.

Källa: Anders Olsson
  • Anonym (Lök)

Jag har växt upp med huskurer. Både mamma, mormor och gammelmormor Använde sig av huskurer. Har lärt mig några nu.

Detta görs alltid på barn där jag kommer ifrån, Tjeckien.

Låter äckligt men smakar faktiskt gott och det hjälper.

Man hackar 2 stora lökar, lägger det i en skål/bunke och öser på rejält med socker och liten skvätt vatten, bara så att sockret blir lite blött. Lägger plastfolie över och låter stå, helst över natten. Sen silar man det och ska dricka några matskedar om dagen. Det är som en hemmagjord hostmedicin.

Detta kombinerat med kamomillte med honung hjälper verkligen. Lök och vitlök är även antiinflammatoriska.

Jag brukar alltid ha rejäl hosta när jag är sjuk, för så ont i bröstet när jag hostar och detta här hjälper. Även när man har ont att svälja pga svullna mandlar. :)

Svar på tråden Huskurer mot host