• Gullkattja

    Kaninen slickar på sitt hus

    Min kannin slickar på sin ingång till sitt trähus när han ligger i det, varför? är det farligt?Katt

  • Svar på tråden Kaninen slickar på sitt hus
  • Greatjen
    Gullkattja skrev 2013-11-09 17:22:06 följande:

    Min kannin slickar på sin ingång till sitt trähus när han ligger i det, varför? är det farligt?Katt


    Har du saltsten (mineralsten) till honom?
  • Guldbarb

    Jag skulle inte oroa mig för det så länge han mår bra i övrigt och inte börjar uppvisa andra underliga beteenden. Kanske har han tråkigt? Kanske finner han det avslappnande? Saltsten ska du däremot inte skaffa till honom det kan rent av vara skadligt. Citerat från en veterinären.nu (men finns på flera andra ställen med)
    "Du behöver varken mineral- eller saltsten till kanin/marsvin. Båda typerna av stenar kan t.o.m. vara skadliga om kaninen eller marsvinet får för sig att slicka/tugga för mycket på stenen. Riskerna för urinsten ökar samt djuret kan få saltförgiftning."

  • Greatjen
    Guldbarb skrev 2013-11-09 18:07:16 följande:

    Jag skulle inte oroa mig för det så länge han mår bra i övrigt och inte börjar uppvisa andra underliga beteenden. Kanske har han tråkigt? Kanske finner han det avslappnande? Saltsten ska du däremot inte skaffa till honom det kan rent av vara skadligt. Citerat från en veterinären.nu (men finns på flera andra ställen med)
    "Du behöver varken mineral- eller saltsten till kanin/marsvin. Båda typerna av stenar kan t.o.m. vara skadliga om kaninen eller marsvinet får för sig att slicka/tugga för mycket på stenen. Riskerna för urinsten ökar samt djuret kan få saltförgiftning."


    Har aldrig hört att saltsten ska vara skadligt för kaniner
  • Guldbarb
    Greatjen skrev 2013-11-09 18:25:33 följande:
    Har aldrig hört att saltsten ska vara skadligt för kaniner
    För ett antal år sedan var det vanligare att man trodde att det var bra, nu är det mest i djuraffärer när de som jobbar inte vet tillräckligt som det rekommenderas. Går man på vad veterinärer/uppfödare m.m säger så är det i värsta fall skadligt och i bättre fall enbart onödigt.
  • bustjejen

    Skaffa inte saltsten eller mineralsten till din kanin, det är varken bra eller nödvändigt. Se till att du ger ett bra pellets istället, som innehåller alla näringsämnen och mineraler din kanin behöver ha.

Svar på tråden Kaninen slickar på sitt hus