• Anonym (Student)

Psykologer, vad har ni för lön?

Du som är psykolog, vad tjänar du? Och vad hade du för lön innan legitimationen? Är du nöjd?

Är speciellt nyfiken på skolpsykologer. Skriv gärna var i landet du bor också, det skiljer väl ganska mycket vad jag förstår!

• Svar på tråden Psykologer, vad har ni för lön?
  • Anonym (PTP-psykologen)
    Anonym (Student) skrev 2013-11-09 22:48:44 följande:
    Du som är psykolog, vad tjänar du? Och vad hade du för lön innan legitimationen? Är du nöjd? Är speciellt nyfiken på skolpsykologer. Skriv gärna var i landet du bor också, det skiljer väl ganska mycket vad jag förstår!
    Tipsar om gruppen PTP-löner och psykolog-löner på facebook. För PTP varierar det mellan 23500 och 33000. där jag själv ligger lite snyggt i mitten av det. :)
  • intresserad02

Puffar den här tråden 

Hittar inte facebook-grupperna som finns nämnda i inlägget innan. Jag är också intresserad av att få reda på lönerna, funderar på att läsa till psykolog. Inte för att pengarna är den stora drivkraften, men jag vill inte heller leva på knäckebröd när jag blir pensionär...

• Anonym (Hanna)

35000,-, offentlig sektor. Man kan tjäna bra som psykolog men det är också ett MYCKET stressigt yrke i de allra flesta fall, särskilt inom kommun och landsting. Inte ovanligt att bli sjukskriven för stress och utmattning.

• Anonym (J)

Jämfört med privat sektor har psykologerna inom landstinget det glassigt. Privat har man ofta krav på visad produktion körd i halsen hela tiden, något man inte har inom landstinget. Patientmängden/uppdragsmängden inom landstinget blir därefter. Tjänar 39000 i privat sektor, jobbat inom landstinget med. Där är löneutvecklingen rätt trög.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (J) skrev 2014-01-22 06:41:35 följande:
    Jämfört med privat sektor har psykologerna inom landstinget det glassigt. Privat har man ofta krav på visad produktion körd i halsen hela tiden, något man inte har inom landstinget. Patientmängden/uppdragsmängden inom landstinget blir därefter. Tjänar 39000 i privat sektor, jobbat inom landstinget med. Där är löneutvecklingen rätt trög.
    Jag har erfarenhet av bådadera och har upplevt det precis tvärtom. Man kan vara betydligt mer medveten om produktionsförväntningarna inom privat sektor, det stämmer, men i landstinget uteblir, som jag upplevt det, ofta de motiverande faktorerna såsom feedback på utfört arbete och en känsla av att göra ett meningsfullt jobb. 
  • BumpaBerra

42 500 i månaden inom skolan. Trevligt jobb med människor som faktiskt inte är patienter utan har en potential. Tjänade som mest 60 000 kr i månaden i Norge inom det privata. Anars är Norska psykologlöner inte mycket att skryta med. Har det betydligt bättre ekonomiskt i Sverige.

• Anonym (Ptp skolpsykologen)

29000kr i Södermanland som ptp inom skolan.

Svar på tråden Psykologer, vad har ni för lön?