• bubblan79

finns det längdskidor som passar mig ?

Skulle vilja börja åka längdskidor nu i vinter men vet inte om det finns några som passar mig.
    Håller på att gå ner i vikt och står just nu på 106 kg till mina 170 cm. Vad brukar viktspannet vara för en skida? Vilken modell passar för viktnedgång?

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden finns det längdskidor som passar mig ?
  • sportpappa

Om du ska åka klassisk stil så måste du ha skidor som passar just din vikt. Om du tänker gå ner mer än några få kilogram så får du med största sannolikhet byta skidor efter hand. Viktspannen varierar på märke, modell och längd. Vanliga viktspann varierar mellan 4 kg och upp till 20 kg.
    Gå till en butik där de har personal och utrustning som kan prova ut skidor till just dig. Om du får fel så kommer det vara en plåga att åka eftersom antingen har du bakhalt hela tiden eller så har du inget glid alls.

• bubblan79

Ja jag tänkte åka lite i skidspåren som dom har här på vintrarna med elljusspår.
    Ja det blir ju dyrt att köpa nya som inte håller så länge men hittar man någon med 20kgs viktspann hade det ju vart perfekt. kan inte tänka mig att jag går ner så mycket på en vinter.

• sportpappa

Gå till en butik och prata med dem så bör de kunna rekommendera hur du ska göra. Det är som sagt viktigt att få rätt skidor för annars blir det inte särskilt roligt att åka.
    Du behöver även få ditt spann uppmätt så att du vet i vilka områden du ska valla.

Här hittade jag Stadiums guide för längdskidor: länk 
    Genom den så får du ett humm om hur det fungerar, men du bör ändå prova ut dem. Framförallt för att få spannet uppmätt.

• bubblan79

åh tack så hemskt mycket!
    Ja jag får nog försöka ta mig till nån sportbutik. Finns ingen där jag bor så blir ju till att åka några mil för just det.

• bubblan79

verkar inte finnas några för de som väger över 100 på den sidan men det kanske funkar ändå med nån av deras skida inne i butik

• sportpappa
    bubblan79 skrev 2013-11-11 08:20:12 följande:
    verkar inte finnas några för de som väger över 100 på den sidan men det kanske funkar ändå med nån av deras skida inne i butik
    Det fanns några för över 90 (>90). Om man är nybörjare så kan det också vara bra att ha en lite mjukare skida för att orka trycka ner spannet när man blir trött.
  • bubblan79

jag har igår fart runt och kikat i lite olika butik och jösses vad det skilde sig i pris fast det var samma skidor..
    hittade till slut en skida som passar mig perfekt.
    madshus hypersonic classic. gjorde ett riktigt fynd hos sportringen med paketpris på 2800. de andra ställena skulle ha allt från 3999 och uppåt för samma paket.  

• sportpappa
    bubblan79 skrev 2013-11-13 16:25:48 följande:
    hittade till slut en skida som passar mig perfekt.
    madshus hypersonic classic. gjorde ett riktigt fynd hos sportringen med paketpris på 2800. de andra ställena skulle ha allt från 3999 och uppåt för samma paket.  
    Kul, hoppas att det fungerar bra och att det blir en bra längdskidåkningsvinter.
  • Klimpen

Jag har ett par lite smalare turskidor från madshaus utan stålkant, vikten spelar ingen roll på turskidor. Dom går precis i skidspåren, men jag åker mest på skoterspår..

• bubblan79

vad är det för skillnad på turskidor och längdåkningsskidor?

• sportpappa
    bubblan79 skrev 2013-11-18 10:51:38 följande:
    vad är det för skillnad på turskidor och längdåkningsskidor?
    Längdskidor är gjorda för preparerade längdåkningsspår och är smala. De är inte tänkta att användas utanför spår.
    Turskidor är bredare skidor som har mer bärighet så att man kan åka utanför längdåkningsspåren utan att man sjunker ner för mycket. Man ska inte ens åka i längdspår med dem för oftast är de för breda och kör sönder spåren.
  • bubblan79

Jaha ok. Det lät ju friare men kanske lite tyngre att åka ospårat

Svar på tråden finns det längdskidor som passar mig ?