mammalovis skrev 2013-11-10 23:25:26 följande:
Sophie13: Hur ser era dagar ut med aktivitet/lugn, mörker/ljus, ljud/tystnad, rutiner o s v. För bok över några dagar hur mycket och när hon sover och se om du kan finna mönster. Försök hitta tillfällena när hon blir trött dvs gnuggar sig i ögonen, stillnar i aktivitet. Fler tecken finns uppradade i boken Somna utan gråt. Var somnar hon när hon somnar? Vad gör ni som familj under dagarna? Får hon mycket intryck? Är hon en ledsen eller glad bebis? Går hon upp i vikt som hon ska och är nöjd och mätt? Här är livet lite upp och ner då sambon ligger inlagd på sjukhus efter operation i veckan, så jag är ensam med båda barnen. 3-åringen säger att hon vill inte sova utan leka och den lilla på 5 månader får inte så mycket ro när jag ska få äldsta i säng som säger sig inte vara trött trots att hon gäspar så stort att en fågel skulle kunna flyga in. Tack och lov sover dock den lilla oftast 7-8 timmar per natt i sträck, så jag får en del sömn. Nu sover båda sedan ca 22.35 tack och lov. Jag har visserligen fått mina barn i två olika relationer, men de är som dag och natt med bebissömnen. Yngsta hade svårt att komma till ro på dagarna om jag inte bar henne i sjal eller var ute med vagnen och gick. Nätterna upplevde jag som hemska då hon i över 1 års tid vaknade med 1-3 timmars mellanrum hela nätterna. Min lilla har nu en period då hon har svårt att komma till ro då hon är så nyfiken på allt, så ibland blir det skrikfester då bröstet inte duger och efter mycket bök tar hon nappen och det går vagga henne till sömns. Med min första satt jag ofta på pilatesbollen och studsade för att få henne att komma till ro då hon inte tog napp. Den lilla KAN ibland somna i egen säng med napp, snutte och speldosan på. Detta existerade inte med första. Så där tror jag det finns en skillnad i att yngsta kan vakna, men somna om igen. Sedan är man nog nojigare som förstagångsförälder och tar upp dem för minsta gny. Ev är det bara att gilla läget, ev kan du vinna mer sömn om hon lyckas sova bättre på dagen. Somnar hon bäst till ljus/mörker, ljud/tystnad o s v. Använder hon napp, snuttefilt? Försök få till en läggningsrutin med hur det är hos er på kvällen med pyjamas, lugnare aktiviteter, sång eller liknande mm.
Vi tar det ofta väldigt lugnt, kanske lite för lugnt. Är mest hemma förutom promenader som jag försöker få till varje förmiddag och eftermiddag. Hon är en väldigt glad bebis.. För det mesta. Ska ta upp detta med bvc.. Känns som hon har väldigt litet sömnbehov.. För litet tycker jag. Jag kan gå med henne i vagnen 1h utan hon sover. Igår var hon kinkig och såg så trött ut, hade henne i selen då. Gick omkring och gunga och sjöng men inte skulle hon sova. Som du skriver så är ju barn olika, och vissa är väl extrema när det gäller sömn/knappt ngn sömn. Ja, jag vet inte riktigt.. Bara kämpa vidare och gilla läget :/