• lillisen2

Terminalglasögon vs vanliga glasögon?

Hej på er,

Jag har väldigt dålig syn (typ -7 på ena ögat och -6 på andra). Jag har ett yrke där jag sitter väldigt mycket framför datorn, men är osäker på om jag behöver "terminalglasögon". Har tidigare alltid haft enkelslipade glasögon.
    Nu är jag i behov av att göra en ny synundersökning och även nya bågar, vet ni om det är något som a-givaren bekostar?

Vad innebär själva begreppet "terminalglasögon"? Förstår inte helt :)
    Har läst igenom mina arbetsvillkor eller förmåner och min a-givare står för hela kostnaden för just terminalglasögon.. 

• Svar på tråden Terminalglasögon vs vanliga glasögon?
  • listo

Terminalglasögon är glasögon utprovade och tillverkade för att användas vid bildskärmsarbete, d.v.s. om du har problem med att se bra när du sitter framför din bildskärm och arbetar. 
    Arbetar du mer än en timme om dagen framför dator så har du rätt till en synundersökning som bekostas av arbetsgivaren. Efter synundersökningen bedömer optikern om ditt synfel medför att du har behov av terminalglasögon eller bara "vanliga" glasögon.

Jag är närsynt på ena ögat och har både vanliga enkelslipade glasögon (privata) och terminalglasögon som arbetsgivaren har bekostat. De har olika styrka beroende på att terminalglasögonen provas ut för att ge optimal syn på 60-80 cm avstånd (avståndet till bildskärmen) medan de vanliga är utprovade för att ge bättre syn på alla avstånd.

Svar på tråden Terminalglasögon vs vanliga glasögon?