De säger att jag inte borde dricka så mycket...
Jag har verkligen aldrig tänkt att jag skulle kunna ha alkoholproblem men nu är det flera saker som hänt som fått mig att börja undra. Min sambo sade att jag inte borde dricka så mycket, mitt ex som jag är nära vän med har sagt samma sak och en tjejkompis kallade mig och en annan kompis för "hennes små alkoholistvänner" :-/ Det låter ju onekligen oroande och jag vill inte att någon ska ha den synen på mig. Frågan är ifall det är ngt allvarligt fel på hur jag dricker eller om det är de som har fel. Kanske ni kan hjälpa mig att se det.
Ibland till fredagsmiddagen eller då vi äter ute på restaurang så delar jag och min sambo på en flaska vin, ev en drink också. Detta sker kanske 1-2 ggr i månaden i vanliga fall. Eftersom jag är ganska liten av mig så blir jag lite salongsberusad av det men av lättaste graden, dvs börjar inte fnittra eller så och håller normala samtal och ingen servicepersonal behandlar mig annorlunda. Jag blir inte fumlig eller så. Känner bara av ett litet buzz i huvudet liksom.
Utöver det så händer det ibland att jag och en kompis ("alkoholistvännen") har förfest hemma hos henne och sedan går ut. Då brukar vi dricka en hel del, typ några glas vin eller shots eller så. Jag brukar ligga kring 0,8-1,2 promille typ enligt en uträknare jag har på mobilen. Då blir vi rejält fnittriga och lite fumliga men det har aldrig hänt att vi inte fått komma in på utestället eller så. Detta händer kanske en gång i månaden. Får aldrig minnesluckor eller så efter detta.
Någon gång då och då när kompisgänget träffas så tar jag kanske två glas vin eller så, då dricker de flesta andra också lite. Blir väl lite salongsberusad då också men det brukar gå över efter någon timme och då dricker jag inte mer. Detta sker kanske en gång varannan månad.
Annars dricker jag aldrig alkohol, tar aldrig en öl till vardagsmiddagen eller så utan då dricker jag vatten/läsk/mjölk. Jag är i vanliga fall väldigt blyg men när jag har druckit så blir jag mer normal eller vad man ska säga och vågar svara när främlingar pratar med mig, kanske någon enstaka gång starta en konversation också.
Jag brukar aldrig få baksmälla eller känna av det dagen efter men vid två tillfällen under de senaste fyra åren så har det hänt att jag mått dåligt dagen efter. En gång drack jag för mycket så det var helt mitt eget fel. Skulle sova över hos exet då och var mest trött och ville sova men hade lite ont i huvudet så exet tvingade i mig värktabletter som smakade hemskt och jag spydde en del efter det, mådde inte illa före jag fick värktabletterna. Efter det så har jag lärt mig mer om mina gränser och har aldrig mått dåligt eller så. Fick baksmälla efter en annan gång men då var det lite underligt eftersom jag hade druckit två glas vin på ett uteställe enbart men i sällskap med några främmande killar som skulle passa våra drinkar när vi gick på toa så då misstänker jag nästan att de lade ngt i dem för de blev väldigt skumma sedan när vi började må dåligt och gick hem. Efter den gången så sov jag nästan hela dagen efter och hela världen snurrade. Då lärde jag mig att inte lita på främmande killar och är glad att jag gick hem när det började kännas konstigt.
Jag drack nästan ingenting i tonåren och har nu på senare tid upptäckt hur kul det kan vara att gå ut.