• Elsa29

Okapabel förälder

Hej,
    Jag har en dotter på åtta månader med min man sedan sju år tillbaka. Jag har sedan dottern föddes försökt lära min man de mest grundläggande om att ta hand om bebisen. Såsom att hon behöver äta, dricka och bytas på. Dock verkar han inte förstå detta utan det kan gå 8 timmar utan att dottern får mat eller dryck eller bytt på. Förutom det så kan han lägga farliga föremål som spikar, knivar, hamrar precis framför henne. Som tur är har jag alltid upptäckt detta i tid och tagit undan dessa. Förutom att ta hand om dottern gör jag allt annat i och utanför hemmet. Lagar mat varje dag, städar (vårat hem är alltid rent) storhandlar, tvättar, ja allt. Jag har gjort allt sedan hon föddes. Vid sidan av så bedriver jag även egen verksamhet i mån av tid, passar på då dottern sover tex. Jag har verkligen försökt att göra allt för att hjälpa honom med att ta hand om henne men nu känner jag att jag inte orkar längre... Jag lider av extrem sömnbrist och utmattning då jag känner att allt ligger på mina axlar. Jag har inte kunnat lämna ifrån min dotter då jag är ständigt rädd och orolig för att hon ska råka illa ut. Dessutom ska börja jobba om några veckor igen men får panik bara av tanken på att han ska ta hand om henne. Jag är så ledsen över detta hela tiden och gråter ofta i min ensamhet. Vad ska jag ta mig till?? :'(:'(:'(

• Svar på tråden Okapabel förälder
  • Queenie70

En del människor kan helt enkelt inte lära sig sorgligt nog. Och man KAN inte

Lämna ett barn till nån som utsätter ett barn för fara och som låter barnet svälta. Det går bara inte. Hur du ska lösa resten kan jag inte svara på, jag vet bara att det inte är ett alternativ att låta en oansvarig människa "försöka på egen hand" när det gäller ett så litet barn som inte ens kan komunicera. Uteslutet att ta såna risker med en så liten.

• Elsa29

Jag håller fullständigt med dig Queenie. Jag blir bara så himla ledsen över att hon inte fått en bra pappa som kan ta hand om henne... :'( Jag är högutbildad och har ett jobb som jag trivs så bra på. Vill jobba men vågar absolut inte låta honom ta hand om henne. Tjänar bra så jag vet att vi skulle klara oss själva... men blir så förtvivlad. Jag Vill ju att hon ska ha en bra pappa... mer än något annat då hon betyder allt för mig! :'(:'(

• M i l l a n

Han är väl inte handikappad på nåt sätt antar jag. Dvs. han borde kunna ta hand om barnet om han ville. Men det verkar inte som han ser någon anledning att försöka då du redan gör allt. Ett tips för att få till en förändring är väl att ställa ett ultimatum. Han får ändra sig eller så separerar ni? Det kan väl inte vara någon större skillnad om ni bor ihop eller inte ändå. Han verkar ju inte bidra till att göra det bättre.

• t0va

gjorde du allt  ihemmet innan barnet föddes också? Kan det vara så att han har några svårigheter? 

Bvc och soc har föräldrastöd man kan få hjälp av som kan förklara och visa, ibland behövs det att någon annan är med och handgripligen visar och förklarar. Kan bli fel om partnern ska göra det.

Min sons pappa fick en aspergerdiagnos efter att sonen föddes, han gjorde inte så mycket innan hemma men när barnet kom så blev det ännu värre, han kan inte läsa av sonen. Ungen skriker=ge mat, funkar inte det då vet han inte vad han ska göra, ligga steget före och se faror eller ha övergripande koll går inte alls. 

Nu bor vi inte ihop men jag vet andra föräldrar som har svårigheter som får hjälp i sin föräldraroll, vi gick i en sådan aktivitet sonens första 1.5år men pappan hade inte vilja att ta till sig det och tyvärr så funkar det mycket dåligt idag. Men han har inte sonen själv mer än någon kort stund/vecka.  

• Elsa29

Tova det stämmer att jag gjorde allt innan vi fick barn. Jag har faktiskt misstänkt tidigare ifall han har Asperger eller annan funktionsnedsättning... eller så är det ointresse.. vet ej vilket. Han är ifs jättemån om hans syster/familj har det bra. Tack så mycket för tipset om vat jag kan vända mig. Jag känner mig så handfallen.. energin och orken är slut. Orkar inte lära honom att man inte lägger bebisen där det är farligt eller att hon behöver äta/dricka för att överleva. Så basalt egentligen! När skiljdes ni åt och hur gick du tillväga med allt? Känner verkligen med dig, det är ju så oerhört jobbigt!

• t0va
    Elsa29 skrev 2013-11-10 14:52:08 följande:
    Tova det stämmer att jag gjorde allt innan vi fick barn. Jag har faktiskt misstänkt tidigare ifall han har Asperger eller annan funktionsnedsättning... eller så är det ointresse.. vet ej vilket. Han är ifs jättemån om hans syster/familj har det bra. Tack så mycket för tipset om vat jag kan vända mig. Jag känner mig så handfallen.. energin och orken är slut. Orkar inte lära honom att man inte lägger bebisen där det är farligt eller att hon behöver äta/dricka för att överleva. Så basalt egentligen! När skiljdes ni åt och hur gick du tillväga med allt? Känner verkligen med dig, det är ju så oerhört jobbigt!
    Ofta så är det så att de klarar sig "hyffsat" men sen kommer ett barn och att läsa och tolka andra människor framförallt små som inte kan prata gör allt 1000 gånger värre. Jag visste att han hade vissa svårigheter innan och var väl påläst om asperger men insåg inte att barn kunde bli en sådan svår bit. 

Vi gick isär i december förra året, han fick diagnosen på sommaren och det var en brytpunkt, hade han inte fått diagnos så hade vi gått isär direkt men nu blev han lovad hjälp och stöd men verkligheten blev inte så. Delvis så orkade han inte var så mycket med diagnos och allt annat så han gick in i sin "sjukdom".

Var inget snack om att jag skulle ha sonen på heltid, däremot är det stora problem med umgänget han går på typ öppen förskola fast där de har aktivitet för föräldrar som har aspergers, adhd osv och har med sina barn. Är fler som har umgänge med sina barn där. Sen kommer han hit och vi umgås någon kväll/vecka men det är påfrestande för jag måste ha stenkoll och tolka allt.

Min 3åring har troligen något sådant också så han är krävande och är ju också en 3åring med allt vad det innebär med 3års trots och prova gränser och det fixar inte pappan. Han kan inte byta fokus och släppa det han gör och tex. byta böja, leka utan han måste göra klart sitt först. Då tröttnar sonen på att ropa eller vänta.

De har precis börjat åka kollektivt till aktiviteten, pappa hämtar på förskolan och åker 20min, men jag måste alltid stå standby, förra veckan kom de 100m från förskolan när sonen klättrade upp i en lekställning och vägrade komma ner. Då låser sig pappan och vet inte hur han ska göra så jag var påväg att gå dit och lösa allt.

Sånt som nästan vem som helst kan lista ut hur vad man kan prova det kan inet pappan göra. Allt måste man ha berättat eller visat han kan inte fundera ut egna lösningar utan är lite som ett barn och härmar. Där är stora svårigheten och begränsningen för att sköta barn är ju inte som att jobba vid ett löpande band. Nya saker händer hela tiden och manualen som min sons pappa har saknar många sidor och kommer det nya problem så står han där utan att veta vad han ska göra. Kan bli livsfarligt i vissa situationer.

En blöt blöja någon gång då och då är ju inte världens undergång men ett barn som springer runt vid busshållplatsen och busar och vägrar lyssna kan bli farligt.

Tyvärr är det svårt att hitta bra info om föräldraskap och denna typ av funktionhinder och svårigheter, ibland kan man ha svårigheterna men inte tillräcklgit för att få diagnos men det kommer mer och mer nu.

Du får skicka pm om det är så att du vill fråga något som du inte vill skriva här, både jag och pappan är öppna med det helvete vi haft och våran kamp.  
  • Natulcien

Det låter som en hemsk situation.

Ibland kan det ju vara så att kvinnan är alltför dominant och possessiv till en början och faktiskt tar på sig allt ansvar självmant (jag har själv stött på sådana kvinnor), och sen när de inte orkar längre så blir de arga för att mannen inte har koll...men han ju aldrig fått chansen att ha koll s.a.s.. Men det låter ju inte som om det är problemet med din man? Det låter ju faktiskt som om han kan ha någon funktionsnedsättning?

Men om han är inkapabel att ta hand om sitt barn, så kan han väl ta hemmet åtminstone, så att du slipper göra allt? För att städa, tvätta, handla och laga mat kan han väl utan att skada någon åtminstone? Om han inte ser, eller inte vill se, när det behövs städas så får du väl säga åt honom att göra det, helt enkelt. Trist, men kanske nödvändigt om du ska överleva?

• Elsa29

Tack så hjärtligt mycket för era kommentarer.

Det är väldigt värdefullt för mig att få råd utifrån. Berättar jag detta för familj/närstående blir ofta kommentarer

Om att "ni löser nog detta". Jag förstår att ingen vill se oss skiljas men frågan är hur länge en person ska orka...

Tuva det känns som att du beskriver min man... Det låter kusligt likt.

Det är jobbigt att höra men samtidigt skönt att veta att du också gått igenom denna oerhört tunga börda.

Du måste verkligen genomgått endel.

Jag vet inte hur mycket jag orkar kämpa längre. Det var någon som skrev att han skulle iaf få sköta sysslor hemma, men det spelar ingen roll dessvärre.

Tar en timme för en enklare syssla att genomföra för honom.

Hemskt att säga men tror mitt liv skulle bli så enklare om jag vore själv med dottern.

Jag gör ändå allt själv?

Är jag självisk som tänker så? Är så utmattad pga detta så det känns nästan som att jag håller på att gå in i väggen... :'(

Svar på tråden Okapabel förälder