• Sandra 321

Köpa ny bil. Vem äger den?

Jag och min sambo funderar på att köpa en ny bil.
    Vi har delad ekonomi i övrigt och vi äger våra bilar var för sig. Men med denna bilen får vi köpa den tillsammans eftersom den är så dyr.
    Hur fungerar det om vi köper bilen tillsammans.. Det är ju bara en person som kan stå på ägarbeviset. Vad skulle hända vid en separation?
    Finns det något sätt att kunna äga en bil tillsammans?

• Svar på tråden Köpa ny bil. Vem äger den?
  • beckybe83

Hittade det här på motormännens hemsida.

Jag och min sambo ska köpa bil tillsammans och vi vill att båda ska stå som registrerade ägare av bilen. Hur gör vi?

Även om det inte är något som hindrar att två personer gemensamt äger en bil, kan endast en fysisk eller juridisk person stå som registrerad ägare i trafikregistret. Om ni vill formalisera ert samägande kan ni däremot skriva ett samägaravtal där det framgår hur stor andel respektive part äger av bilen och hur kostnader m.m. ska fördelas. Ett sådant avtal är civilrättsligt bindande även om endast en av er så att säga står som officiell ägare till bilen.

Så jag antar att bäst är att i så fall skriva juridiska papper på att båda är ägare av bilen, i fall ni separerar och det blir bråk.
  • Mälaröbo

Gör ni ingenting ägs bilen av den registrerade ägaren även om båda, eller nån annan än ägaren, står på lånet. Som sambos får ägaren bilen vid separation.

Svar på tråden Köpa ny bil. Vem äger den?