• Katja77

Ska måla på toaletten, behöver tips på färgmärke, åtgång och pris.

Jag tänkte passa på att måla väggarna på toaletten nu när resten av lägenheten ändå ska renoveras. Toaletten är liten. Tänk er en gästtoa ungefär. Det är bara plats för toastol och handfat. Jag har tänkt mig en ljus syrenlila. Nu undrar jag: Hur mycket färg går det åt? Vilka färgmärken är bra? Hur mycket kostar det? Jag vill ha en så billig färg som möjligt kan jag tillägga. Jag har kollat på rusta.se men de har inte lila.

*hoppas på många tips och hjälp*

• Svar på tråden Ska måla på toaletten, behöver tips på färgmärke, åtgång och pris.
  • Kajsan

Jag målade om min toalett.
    Ljust ljust rosa och en mörkare gammalrosa fondvägg bakom toaletten.
    Det gick åt två st enlitersburkar.
    Alltså typ 200 kr.
    Vilken färg du använder spelar inte så stor roll då det går åt så lite.
    Stora burkar är oftast billigare, men du behöver nog inte så mycket.
    ICA MAXI har fina färdiga billiga färger vet jag.
    Men annars kanske det är bäst att låta en färgaffär blanda?

• Katja77

Tack för tipsen! Runt 200 alltså. Tvättade du med målartvätt innan eller tvättade du bara väggen med vatten?

• Kajsan

Jag tvättade bara med vatten *lat*, men det blev bra ändå

• Kajsan

Rättar mig...Ska du blanda till två liter på en målaraffär så går det nog på typ 300...

• Katja77

Vad bra! Jag tänkte bara tvätta med vatten nämligen. *också lat* Om jag köper färdigblandad färg på en färgaffär då? Det måste ju finnas färdigblandad ljus lila? Nyansen är inte så viktig. Nu är det vitt så vilken färg som helst blir en stor förbättring!

• Kajsan

Men de bryter ju till exakt den färg du vill ha på en färgaffär eller byggvaruus.
    Och det kostar väl 140 kr litern typ.

• Katja77

Tror du det räcker med en liter om jag inte ska ha fondvägg? Fast iof, om jag mäter hur stor toan är borde ju färgaffären veta hur mkt det går åt, eller?

• linda87

färgåtgång står om inte annat på burken har jag upptäckt. www.rusta.se och alla färgaffärer ha rinfo om färgåtgång på sina sidor

• linda87

det kan ju förresten behöva målas 2 gånger tänk på det...

• linda87

det kan ju förresten behöva målas 2 gånger tänk på det...

• Kajsan

Tassa

Jag tvivlar på att det räcker med en liter.
    Oavsett om du ska ha fondvägg eller ej så ska du ju måla alla väggarna
    Ingen toalett i hela världen är mindre än våran , där kan man inte ens vända sig om man väl kommit in och vi behövde 2 liter.
    Så det är ju inte säkert att ens det räcker för dig.

• Katja77

Jag får räkna ut kvadratmetern och fråga i affären helt enkelt...

Svar på tråden Ska måla på toaletten, behöver tips på färgmärke, åtgång och pris.