• Anonym (Vab regler)

Vab

Vab - igen! Min man har sin dotter anställd i sitt företag och idag på morgonen ringde dottern och sa att hon kommer att vabba imorgon. Det här är säkert femte eller sjätte gången de senaste två månaderna och barnet det vabbas för är inte alls sjukt alla gånger det vabbas. Nu undrar jag vilka regler som gäller för vab. Behöver man endast ha läkarintyg efter 7 dagar? Om man vabbar 5 dagar, jobbar en dag och sedan vabbar igen, krävs inget läkarintyg då? Hur många vabdgr har ett barn på ett år?

Jag börjar bli mer och mer sur över detta. Dels så jobbar min man ihjäl sig, dels så har jag ingen lust att mina skattepengar ska gå till folk som utnyttjar systemet. Men! Det som faktiskt oroar mig mest är att barnet det vabbas för börjar skolan nästa år och jag har svårt att tänka mig att mamman inte tänker fortsätta att vabba sitt "sjuka barn" även då. Det blir ju i så fall helt fel om barnet ska vara hemma från skolan utan att vara sjukt.

• Svar på tråden Vab
  • Ripper500

Är inte direkt ovanligt att vabba barn 7 gånger på 2 månader, iaf när de är små.

Men vet du att hon ljuger ibland så är det värre.

• nozpa

Erbjud dig att ta vab för barnet så att hon kan jobba vettja!

• Anonym (Vab regler)
    nozpa skrev 2013-11-10 18:36:08 följande:
    Erbjud dig att ta vab för barnet så att hon kan jobba vettja!
    Jag har faktiskt funderat över det men är osäker på hur min arbetsgivare ställer sig till detta. Jobbar ej i min mans företag. Kontaktade f-kassan samt min fackförening men ingen verkar riktigt veta om man verkligen har rätt att vabba barn som man ej har någon direkt anknytning till. Är det någon här på FL som har erfarenhet av detta?

• Anonym (Vab regler)
    Ripper500 skrev 2013-11-10 18:33:57 följande:
    Är inte direkt ovanligt att vabba barn 7 gånger på 2 månader, iaf när de är små.

Men vet du att hon ljuger ibland så är det värre.
    Visst förstår jag att småbarn blir sjuka ofta men här handlar det om en 6-åring. Dessutom träffar jag ibland henne de dagar då mamman varit hemma och vabbat och barnet visar då inte minsta tecken på sjukdom. Har du möjlgtvis koll på de frågor jag undrade över i min trådstart?
  • Gumsegumsan
    Anonym (Vab regler) skrev 2013-11-10 18:47:00 följande:
    Jag har faktiskt funderat över det men är osäker på hur min arbetsgivare ställer sig till detta. Jobbar ej i min mans företag. Kontaktade f-kassan samt min fackförening men ingen verkar riktigt veta om man verkligen har rätt att vabba barn som man ej har någon direkt anknytning till. Är det någon här på FL som har erfarenhet av detta?

Som jag har förstått det så kan man vabba för vilket barn som helst. Ersättning utgår så länge man avstår från lön och vårdar barnet.
    Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn?

Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.

Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till ringa till vårt kundcenter 0771-524 524 och tala om detta vid första tillfället som du anmäler överlåtelse. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern innan den skickas in till Försäkringskassan.

• Anonym (Vab regler)
    Gumsegumsan skrev 2013-11-10 18:52:21 följande:

Som jag har förstått det så kan man vabba för vilket barn som helst. Ersättning utgår så länge man avstår från lön och vårdar barnet.
    Kan någon annan få ersättning för att ta hand om mitt barn?

Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.

Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till ringa till vårt kundcenter 0771-524 524 och tala om detta vid första tillfället som du anmäler överlåtelse. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern innan den skickas in till Försäkringskassan.

Ja, det är precis detta jag lästa tidigare under hösten på f-kassans hemsida samt även varit i telefonkontakt med dem (samt med min fackförening). Ingen av dessa kunde dock svara på huruvida man har laglig rätt att vara borta från sitt eget arbete för att vabba andras barn. Det är helt klart att man har rätt att få ersättning från f-kassan om man avstår arbete i fall som dessa men det är däremot ingen som riktigt vet om man har laglig rätt att vara borta från sitt arbete för att vabba i fall som dessa. Det hela är alltså lite luddigt. Är det någon här på FL som haft en mormor/farmor/granne eller annan person som vabbat i stället för föräldrarna?
  • HWR
    Anonym (Vab regler) skrev 2013-11-10 19:06:56 följande:
    Ja, det är precis detta jag lästa tidigare under hösten på f-kassans hemsida samt även varit i telefonkontakt med dem (samt med min fackförening). Ingen av dessa kunde dock svara på huruvida man har laglig rätt att vara borta från sitt eget arbete för att vabba andras barn. Det är helt klart att man har rätt att få ersättning från f-kassan om man avstår arbete i fall som dessa men det är däremot ingen som riktigt vet om man har laglig rätt att vara borta från sitt arbete för att vabba i fall som dessa. Det hela är alltså lite luddigt. Är det någon här på FL som haft en mormor/farmor/granne eller annan person som vabbat i stället för föräldrarna?
    Mina barns farmor har vabbat för mina barn. Det var inga konstigheter på hennes jobb. Hon ringde bara på morgonen och sa att hon skulle vabba för barnbarnen.
    Sen fick hon lämna in mina barns personnummer till chefen på jobbet och så vet jag inte hur de gör...
    Hon fick iaf hem papper från fk efter att ha pratat med dem i telefon och nu har hon fått ut ersättning.
  • Gumsegumsan
    Anonym (Vab regler) skrev 2013-11-10 19:06:56 följande:

Ett barn under tolv år behöver tillsyn  när det är sjukt, så jag har svårt att tro att någon arbetsgivare kan ha en åsikt i frågan. Det bör finnas lagstöd tänker jag...
  • Anonym (79)

överlåter ingen vabbning till nån släkting. är mina barn sjuka vill jag ta hand om dom själva.
    sen kan jag ju bara utgå från mina barn. dom kan ha 39graders feber och leka som galningar stundvis. så många barn behöver inte verka sjuka men dom kanske är det och får inte vara på dagis/skola. 

• Anonym (Vab regler)
    HWR skrev 2013-11-10 19:11:48 följande:
    Mina barns farmor har vabbat för mina barn. Det var inga konstigheter på hennes jobb. Hon ringde bara på morgonen och sa att hon skulle vabba för barnbarnen.
    Sen fick hon lämna in mina barns personnummer till chefen på jobbet och så vet jag inte hur de gör...
    Hon fick iaf hem papper från fk efter att ha pratat med dem i telefon och nu har hon fått ut ersättning.
    Tack för ditt svar! Det som verkar "ställa till det" i mitt fall är att jag inte har några egentliga blodsband till barnet ifråga. I alla fall var det det som gjorde handläggaren på fk tveksam. Hon sa att hon hade erfarenhet av far- och morföräldrar samt bonusföräldrar (som ju ej heller har några blodsband men som ändå står nära barnet). Nu vet jag inte om de svarar så här för att inte trampa min arbetsgivare på tårna som också, likt f-kassan, är en statlig myndighet. Rörigt är det i alla fall och ingen som vill ge något riktigt svar.
  • Gumsegumsan
    Anonym (Vab regler) skrev 2013-11-10 19:24:23 följande:
    Tack för ditt svar! Det som verkar "ställa till det" i mitt fall är att jag inte har några egentliga blodsband till barnet ifråga. I alla fall var det det som gjorde handläggaren på fk tveksam. Hon sa att hon hade erfarenhet av far- och morföräldrar samt bonusföräldrar (som ju ej heller har några blodsband men som ändå står nära barnet). Nu vet jag inte om de svarar så här för att inte trampa min arbetsgivare på tårna som också, likt f-kassan, är en statlig myndighet. Rörigt är det i alla fall och ingen som vill ge något riktigt svar.

Det är nog relativt ovanligt att någon som inte är bonusförälder/farmor- mormor etc vabbar för ett barn, vilket kan göra att FK tvekar. Dock framgår inga förhållningsregler i den text jag kopierade in från FKs hemsida, varför jag tolkar texten som att tex min granne skulle kunna vabba för mina barn.
  • Anonym (Vab regler)
    Gumsegumsan skrev 2013-11-10 19:28:57 följande:

Det är nog relativt ovanligt att någon som inte är bonusförälder/farmor- mormor etc vabbar för ett barn, vilket kan göra att FK tvekar. Dock framgår inga förhållningsregler i den text jag kopierade in från FKs hemsida, varför jag tolkar texten som att tex min granne skulle kunna vabba för mina barn.
    Ja, så tolkade jag det också, tills jag var i kontakt med f-kassan. Handläggaren där hävdade då, visserligen lite svävande, att detta egentligen bara gäller f-kassans regler för vab, dvs vilka som kan få ersättning. Om man sedan har rätt att vara borta från arbetet är det ingen som egentligen vet. Detta beror säkert på, som du skrev, att det är relativt ovanligt att någon annan vabbar.
  • Lillusen

Du kan vabba för vilket barn som helst (dvs få ersättning) Men du kan inte kräva av din arbetsgivare att du får ledigt för det.

• Anonym (Bonus)

Ts: jag vabbade åt bonus en gång och det gick fint iaf! Oftast brukar inte arbetsgivaren ha så mycket invändningar när det är barn i bilden..

• Gumsegumsan
    Anonym (Bonus) skrev 2013-11-10 19:38:32 följande:
    Ts: jag vabbade åt bonus en gång och det gick fint iaf! Oftast brukar inte arbetsgivaren ha så mycket invändningar när det är barn i bilden..

Beror nog på arbetsgivaren, finns alla möjliga sorter...
    Lillusen skrev 2013-11-10 19:34:18 följande:
    Du kan vabba för vilket barn som helst (dvs få ersättning) Men du kan inte kräva av din arbetsgivare att du får ledigt för det.

Så kan det nog vara.
  • Lillusen

Jag kan erkänna att jag ibland kan bli lite irriterad på en mormor hos oss som vabbat några gånger. På en förskola så är det inte bara att sätta in vikarier utan det påverkar hela barngrupoen och därmed kollegorna, då jag vet hur hennes kollegor går på knäna så känns det lite fel att mormor ska vabba för att föräldrarna inte kan för de måste jobba.

• HWR
    Lillusen skrev 2013-11-10 19:56:45 följande:
    Jag kan erkänna att jag ibland kan bli lite irriterad på en mormor hos oss som vabbat några gånger. På en förskola så är det inte bara att sätta in vikarier utan det påverkar hela barngrupoen och därmed kollegorna, då jag vet hur hennes kollegor går på knäna så känns det lite fel att mormor ska vabba för att föräldrarna inte kan för de måste jobba.
    Det kan jag förstå!

Anledningen till att mina barns farmor vabbade för mig var att det var min första dag på nytt jobb...barnen hade varit krassliga under helgen men jag KUNDE inte vabba första dagen.
    Pappan hade fullt upp på jobbet och hade svårt att vabba den dagen.
    Då var det guld värt att farmor kunde hoppa in en dag,

Men annars vill jag vabba själv. Som idag...hemma med febrig 3-åring. Jag vet att de är lite smått irriterade på jobbet..jag har två barn, 2 och 3 år..jag vabbar heeeela tiden känns det som. Men vad ska man göra? Barn blir sjuka.
Svar på tråden Vab