• Anonym (Irit)

Irit någon?

Är det någon som har erfarenhet av att ha irit? Jag har just nu för tredje gången och det verkar inte vilja ge sig trots kortisondroppar 1 g/timme. Finns det något annat att göra, något man kan komplettera med. (Tar förstås även pupillvidgande.)

Snälla hjälp mig med era erfarenheter! 

• Svar på tråden Irit någon?
  • Ninen79

Jag har haft många ca 15 stycken men det var rätt länge sedan.

Hade alla inom loppet av 2-3 år har jag för mig .Det är oerhört jobbigt och smärtsamt  (men det vet du ju redan) .

Jag satt som ett bandage/ hemmagjord lapp för ögat när jag var hemma så ögat fick vila det tyckte jag hjälpte mycket.  När jag var ute i dagsljus hade jag solglasögon.

Försöker komma på något bra tips men kommer inte på något annat just nu. Förutom iriter fick jag såsmåningom Psoriasis , Bechterew och Crohns. Har du några andra sjukdomar ?  

Ställ gärna frågor så kanske jag kommer  på något mera. Det var som sagt många år sedan. Plötsligt slutade bara iriterna komma.

• Anonym (Irit)
    Ninen79 skrev 2013-11-10 19:07:28 följande:
    Jag har haft många ca 15 stycken men det var rätt länge sedan.

Hade alla inom loppet av 2-3 år har jag för mig .Det är oerhört jobbigt och smärtsamt  (men det vet du ju redan) .

Jag satt som ett bandage/ hemmagjord lapp för ögat när jag var hemma så ögat fick vila det tyckte jag hjälpte mycket.  När jag var ute i dagsljus hade jag solglasögon.

Försöker komma på något bra tips men kommer inte på något annat just nu. Förutom iriter fick jag såsmåningom Psoriasis , Bechterew och Crohns. Har du några andra sjukdomar ?  

Ställ gärna frågor så kanske jag kommer  på något mera. Det var som sagt många år sedan. Plötsligt slutade bara iriterna komma.

Tack för ditt svar. Hittills, peppar, peppar har jag inga av de sjukdomar du nämner, men jag vet att de hänger samman. Funderar på om man kan få kortisontabletter som komplement.
  • Shili

Hej! Jag har Irit emellanåt, började våren 2012 när jag var gravid i tredje trimestern. Nu är min dotter 15 månader och iritetna kommer och går. Har ofta haft dem på båda ögonen.. Någon månad innan iriterna började fick jag även nässelutslag över hela kroppen och även det har hållt i sig. Får det emellanåt. De har gjort flera testet på mig men de vist ingenting.
    Det är otroligt frustrerande. Vet hur det känns att a irit... Och har tyvärr inte många tips att ge förutom att man ska ha tålamod..
    Se till att ha solglasögon med dig i väskan också..
    Pratar gärna om besvären.. Det är skönt att ha någon att skriva och bolla med. Hoppas att dina kriget snart går över!

• Shili

Ninen79: hur länge efter iriterna "blossade" dina sjukdomar upp?
    Är orolig att något ska komma fram hos mig så småningom...

• Ninen79
    Shili skrev 2013-11-10 22:07:45 följande:
    Ninen79: hur länge efter iriterna "blossade" dina sjukdomar upp?
    Är orolig att något ska komma fram hos mig så småningom...
    Jag vet att jag alltid har haft lite problem med lederna sen jag var liten innan iriterna . Fick min första irit när jag var 15 år . Diagnos för lederna fick jag inte förrän år 2000 och magen (Chrons) 1998 det tar ju alltid en jädra tid men diagnoser. Jag hade magproblem redan i 15 års åldern precis som med lederna. Så i vilken ordning allt kom är lite svårt att säga Glad 

Smart det där med kortisontablett det kan nog snabba på det lite. 

• Anonym (Irit)

Den verkar, peppar peppar, utläkt nu efter kortisonkur i både tablett- och droppform. Tack för att du frågade!

• Shili

Å vad skönt!!! Hoppas att den håller sig borta för alltid nu!!!
    Själv har jag aldrig fått kortison i både dropp- och tablettform, endast droppar.
    Hur kommer det sig att du fick båda?

• Anonym (.)

och jag fick inte pupillutvidgande när jag hade irit, bara kortison...

• Anonym (Irit)

När dropparna inte drev den på flykten så behövdes det tabletter. Pupillvidgande är för att inte linsen och pupillen skall klippa samman.

Svar på tråden Irit någon?