• scaras

    Gel-lack, hur hållbart är det egentligen?

    Funderar lite på det här med gel-lack, verkar ju lovande men ni som provat... hur hållbart är det egentligen? Om man har naglar som ofta skivar sig och tappar flisor, då det vanliga lacket ramlar med av, hur står sig gel-lacket där, sitter allt liksom ihop så att man inte ser om nageln under egentligen gått sönder? (ahh, vad jag snurrar, hoppas ni förstår vad det är jag är ute efter)

    Läste också nånstans att man kan använda gel-under och överlack men ha vanligt valfritt lack emellan, funkar detta? Vore ju lite smart rent ekonomisk sett.. Tungan ute

  • Svar på tråden Gel-lack, hur hållbart är det egentligen?
  • Redan47

    Mycket hållbart! Gjorde på salong. 2v nu inte en skråma. Det enda art det syns lite att nageln vuxit... Vad gör det, inget. Kabinett få det så snyggt så länge med vanligt lack.

  • Khaleesi

    Mina naglar är tunna, sköra och flisar sig jämt. Vanligt nagellack med överlack håller max två dagar för mig. Gellack är fint första fem dagarna, sen kan det bli lite naggat i kanterna. Sitter ok drygt en vecka.
    Har testat att måla med vanligt lack mellan gellack bas och topp. Lacket måste torka ordentligt och härdar inte i lampan, dvs måste du vänta minst en halvtimme innan du har överlack på. Sitter kanske tre dagar ist, inte lika bra som endast lager med gellack.
    Vill dock utfärda ert varningens finger mot att använda gellack för länge utan att ge naglarna en chans att vila. Efter nästan åtta månaders konstant användning fick jag naggellossning, naglarna släppte från huden och såg allmänt jävliga ut. Nu är de snart bra igen efter flera månaders uppehåll.
    Enklaste sättet att ta bort: Köp Aceton, klipp bomullspads i små bitar och dränk i aceton. Lägg på nageln och packa in med folie, låt sitta minst 20 minuter. Upprepa vid behov. Mörkare färger är svårare att få bort.
    Allmänt tips: Måla TUNNA lager, undvik nagelband och hud, torka bort med tips innan du härdar, gör ont annars.

  • scaras

    Oj, det lät ju inte som nån höjdare direkt Khaleesi Rynkar på näsan Hade ju hoppas på att det här med gel-lack skulle vara värsta supergrejen som gör att man slipper kladda så mkt med nagellack hela tiden. men 20min bara för o få bort låter ju inte som nån tidsbesparing direkt om det ändå inte håller bättre än så. Vad var det som gjorde att naglarna blev dåliga, vet du det? Är det nått med att naglarna måste andas eller så, blir för inkapslade liksom? Eller är det nått farligt i själva lacket?

  • Fia 28

    Det sitter som berget!! Satt i nästan en timma idag för att få bort det. En annan nackdel är att mina naglar växer så fort så även om lacket håller i 3 veckor så har jag ful utväxt efter en vecka. Vackert och hållbart är det iaf.

    om dina naglar flisar sej är de bra att använda nagelolja dagligen o hålla dem korta. 

  • Fia 28
    scaras skrev 2013-11-10 21:36:26 följande:
    Oj, det lät ju inte som nån höjdare direkt Khaleesi Rynkar på näsan Hade ju hoppas på att det här med gel-lack skulle vara värsta supergrejen som gör att man slipper kladda så mkt med nagellack hela tiden. men 20min bara för o få bort låter ju inte som nån tidsbesparing direkt om det ändå inte håller bättre än så. Vad var det som gjorde att naglarna blev dåliga, vet du det? Är det nått med att naglarna måste andas eller så, blir för inkapslade liksom? Eller är det nått farligt i själva lacket?
    Iaf pi depends bruksanvisning står det att naglarna behöver få vila mellan varven.
  • Khaleesi

    Vet faktiskt inte men nästan alla tjejer på mitt jobb använder gellack och jag var inte den enda som fick förstörda naglar tyvärr.
    Fast man sparar tid, det tar ca 15 min att göra, sen är det torrt och klart. Vanligt lack brukar jag låta torka i ca en timme innan jag vågar ta i nåt. Och det måste lackas om varannn dag.

  • fancypants

    Jag har Orlys gellack och det är superenkelt att få bort! 10 min med removern på och sen har det mesta löst upp sig, ljusa färger lossnar nästan helt av sig själv, mörka färger brukar jag sitta 12-15 min med removern. :) Sitter bra i minst två veckor, sen börjar man få sån ful utväxt att man vill göra om ändå.

  • Henni

    Fick rådet från ett annat forum att använda mig av Barnängens babyolja och masserade in det i 3 min. Därefter doppa fingrarna i så varmt vatten man kunde klara av i 5 min innan man försiktigt börjar skrapa av gellacken under vattnet. Testade det och det gick jättebra. Billigt och väldigt skonsamt mot naglarna istället för aceton eller andra lösningsmedel, med eller utan olja, som alla är väldigt uttorkande. Speciellt om man måste sitta 15-25 minuter.


    Ett annat tips jag såg var att använda sig av gellack bas- och topplack först och sedan måla över med valfri, vanlig nagellack ovanpå. När man vill ta bort det vanliga nagellacket använder man sig av acetonfria/lösningsfria nagellacksborttagare för att inte skada gellacken under. Har inte testat det än men ska.

  • Duckan

    Henni, det går utmärkt att måla vanligt lack ovanpå och använda gellacken som starkare. Mina naglar tar dock stryk av det. Mycket flisande där under. Provade att ta bort gellack gjort på salong med Depends remover olja men det hände ingenting. Med foliepaket gick det däremot.

  • Moflo

    Jag fick tånaglarna målade med gellack på salong, och jag kan lova att det var första och sista gången!
    Jag vet inte vad hon använde för lack eller hur många lager hon målade, men det gick inte att få bort. Det fick växa ut, och inte förrän efter ca 4 månader lyckades jag skrapa bort resterna. Och då hade jag nästintill badat fötterna i aceton!

  • WhiteOleander

    Det funkar extremt bra, håller i en oändlighet. Själva lacket förstörs aldrig utan ser ut som nytt hela tiden men naglarna växer ju så efter 1½-2 veckor får man göra om det om man vill hålla det snyggt.
    En av dom skönaste sakerna är ju även att man slipper vänta fem år innan man kan röra något som med vanligt nagellack. Med gellack är du klar när du är klar liksom.

    Jag tar bort det genom att helt enkelt "peela" av lacket, följer av jättelätt och ta kanske en minut. Dock är det slitsamt för nageln när man gör på det sättet så inget man ska göra för ofta.

  • Fannypack

    På mig brukar gel-lacken vara snygg i två veckor, sedan okej i ytterligare en vecka. Då målar jag över med vanligt lack. Fixar mina på salong. Har tagit bort själv en gång med depends remover för gel-lack, tog sin tid men det blev okej. 

    Det viktigaste, säger tjejen som fixar mina naglar, är att inte skrapa/riva bort lacken själv, det är oftast det som gör naglarna sköra.

  • Lillkossan

    Det är helt suveränt! För mig har det varit helt revolutionerande iom att jag alltid använder nagellack men hatar när det ser nött ut. Så förr var det ett evigt målande varje kväll. Tar bort det med kemiskt ren aceton. Ibland använder jag bara under och överlacket och så ett vanligt lack över, det sitter också skitbra.

  • scaras

    Smart! Att bara måla klart o sen vanlig färg på.

    Har använt mitt ett tag nu o det sitter ju suveränt och blir snyggt utom på topparna. Har tyvärr naglar som skivar sig och lacket går ju faktiskt sönder efter ett tag när nageln under är trasig. Går ju att fixa men då blir det ju mååånga lager lack. För å få bort det är väl egentligen det enda trista hittills. Sjukt svårt ju.

  • Duckan

    scaras, det händer mig med. Senast igår skivade sig min nagel under gellacken. Slog förmodligen i den hårt nånstans. Det är nackdelen, naglarna upplevs som starkare med gellack, men mina är inte det alls egentligen.
    Ska köra ett tag till och sen låta de luftas och oljas in ordentligt.

Svar på tråden Gel-lack, hur hållbart är det egentligen?