• Anonym (rädd)

hur får man ensam vårdnad?

Jag vill lämna min man som också är pappa till våra två små barn. Anledningen att jag vill lämna honom är för han inte är snäll mot barnen och han gör mig till en dålig person. Han är alltid arg och sur på mig. Han bossar omkring och blir skit sur om jag glömmer göra något. Han kör med " silence treatment" och jag går konstant och är orolig för vad och när han blir arg nästa gång.. Han drar barnen ( 2, 5 och 11 mån) i en arm genom huset och slänger in dom på sitt rum. Han blir arg ifall dom ej vill äta maten och vill då tvinga in mat i munnen på dom. Han anser också att om dom gråter så ska man låta dom vara... han har slått stora barnet så han bet sig i tungan och börja blöda. Han har dängt den lilla i soffan för han skrek för mycket.. jag är så rädd att om jag lämnar honom kommer han skada barnen.. jag ger dom ursäkter och ger mig skulden ifall dom gör något han ej gillar. Jag känner att de är mitt fel. Att jag är slarvig, lat och otillräcklig. Men de ger inte honom rätten till hans beteende. Han är invandrare och har nyss fått medborgarskap.. om han får delad vårdnad är jag rädd att han försvinner med barnen.. snälla hjälp mig! Hur ska jag gå till väga? Jag dör innombords lite för varje dag. =(

• Svar på tråden hur får man ensam vårdnad?
  • Anonym (ring soc)

Kontakta soc imorgon, de kan ge råd om vad du ska göra. För dagbok över hur han behandlar barnen och om det blir blåmärken etc fotografera. Det har du nytta av i en eventuell process för ensam vårdnad. Har barnen pass? Lägg undan dem någonstans där bara du vet var de är. Har barnen inte pass? Skriv inte under passansökan. Skitjobbig sits, ta hjälp av soc och om du har annan familj eller vänner som du kan anförtro dig åt. Lycka till!

• Anonym (ring soc)

Har ni delad vårdnad nu eller har du ensam (efs du skriver "om han får delad vårdnad")? Har du ensam så vägra skriva på en ansökan om delad. Har du ensam vårdnad kan du bara ta barnen och flytta när han inte är hemma, isf har han inga rättigheter alls till barnen. 

• Anonym (kvinnojour)

Kontakta kvinnojouren där du bor och be om hjälp med allt! Det finns hjälp att få och många står redo att få hjälpa dig och barnen att få ett bättre liv. Men DU måste ta steget och se till att något händer. Var inte orolig, ni kommer att få hjälp.

• skpklm
    Anonym (ring soc) skrev 2013-11-10 22:44:26 följande:
    Har ni delad vårdnad nu eller har du ensam (efs du skriver "om han får delad vårdnad")? Har du ensam så vägra skriva på en ansökan om delad. Har du ensam vårdnad kan du bara ta barnen och flytta när han inte är hemma, isf har han inga rättigheter alls till barnen. 
    En förälder har rätt till umgänge med sina barn även om föräldern  inte har gemensam vårdnad.  Eller barn har rätt att umgås med båda sina föräldrar även om bara en av dem är vårdnadshavare.

Umgängesrätt har alltså inget  samband med vårdnad /icke vårdnad!
  • Anonym (ring soc)
    skpklm skrev 2013-11-10 22:54:45 följande:
    En förälder har rätt till umgänge med sina barn även om föräldern  inte har gemensam vårdnad.  Eller barn har rätt att umgås med båda sina föräldrar även om bara en av dem är vårdnadshavare.

Umgängesrätt har alltså inget  samband med vårdnad /icke vårdnad!
    Det påverkar inte TS rätt att flytta med barnen även om fadern inte samtycker till en flytt. 
  • Anonym (känner igen)

Du ska inte vänta med att lämna denne man. Du har störst chans att få enskild vårdnad och boende nu när barnen är såhär små. Vänta inte!

Jag har varit i nästan exakt din situation men jag stannade och hoppades på bättring. I efterhand vet jag nu att detta var mitt största misstag. Det finns en (o-)skriven regel/lag i Sverige att barn under 3 år ska bo med sin mamma. Man delar ogärna på syskon.

Ring kvinnojouren så fort du kan. Du är en misshandlad kvinna! Dina barn lever i fara. Av det du beskriver är det tydligt. Ta tag i saken och sök hjälp.

Lycka till!

• skpklm
    Anonym (ring soc) skrev 2013-11-10 23:05:49 följande:
    Det påverkar inte TS rätt att flytta med barnen även om fadern inte samtycker till en flytt. 
    Det verkar finnas en utbredd missuppfattning att ENSAM VÅRDNAD är lösningen på alla problem med personen man valde att skaffa barn med en gång.  Blir så less på de som drar igång vårdnadstvist efter vårdnadstvist för att de tror att ensam vårdnad simsalabim eliminerar expartern ur barnens liv. 

Nog finns det föräldrar som får kontaktförbud gentimot sina barn -  det vanligaste torde vara att även förälder utan vårdnad har umgängesrätt.
  • Anonym (kvinnojour)
    skpklm skrev 2013-11-10 23:11:00 följande:
    Det verkar finnas en utbredd missuppfattning att ENSAM VÅRDNAD är lösningen på alla problem med personen man valde att skaffa barn med en gång.  Blir så less på de som drar igång vårdnadstvist efter vårdnadstvist för att de tror att ensam vårdnad simsalabim eliminerar expartern ur barnens liv. 

Nog finns det föräldrar som får kontaktförbud gentimot sina barn -  det vanligaste torde vara att även förälder utan vårdnad har umgängesrätt.
    Det är sant det du skriver och ensam vårdnad är ingen lösning för att få bort mannen. Men en misshandlande pappa ska inte ha vårdnad, och beslutanderätt, över sina barn.
  • skpklm
    Anonym (kvinnojour) skrev 2013-11-10 23:14:15 följande:
    Det är sant det du skriver och ensam vårdnad är ingen lösning för att få bort mannen. Men en misshandlande pappa ska inte ha vårdnad, och beslutanderätt, över sina barn.
    Självklart inte.  Och det gäller  att ha misshandeln väl dokumenterad  i domstolsförhandlingarna   för att den ska  vägas in i bedömingen.

Menar du att det i dagsläget är självklart att en misshandlande förälder inte får umgängesrätt heller?
  • Anonym (ring soc)
    skpklm skrev 2013-11-10 23:11:00 följande:

Ensam vårdnad gör en mycket stor skillnad, inte minst i förhållande till en uppenbart labil man som inte drar sig för att misshandla två riktigt små barn och dessutom eventuellt kan tänka sig att försvinna med barnen utomlands. 

Umgängesrätt utan vårdnad betyder att man har rätt att träffa barnen men inte bestämma något om deras boende, passansökan etc. Det förskjuter maktbalansen från den som misshandlar till den som misshandlas. 
Svar på tråden hur får man ensam vårdnad?