• Anonym (vilsen student)

Hoppa av universitet

Jag började studera på universitet nu i september, jag känner nu att det inte känns rätt och jag vill bara hoppa av. Vi är klara med två kurser, den första har jag klarat och den andra tror jag att jag har klarat. Nu har vi två kurser samtidigt, grejen är den att jag har registrerat mig på de kurserna så vet inte om jag bara kan sluta mitt i allt? Hur blir det med CSN då? 

Anledning till att jag vill hoppa av är för att jag nu känner att jag nog inte kommet vela jobba med det här + att jag mår väldigt dåligt psykiskt och har gjort det i flera år. Men jag ville ändå så gärna klara av att "bli nånting". Men känns tyvärr inte som att jag kommer att klara av det just nu.  

Det andra problemet är att jag inte vet var jag ska ta vägen om jag hoppar av nu. Den här lägenhet får bara studenter bo i, det är inte jättesvårt att få tag i lägenhet i den här staden men finns i princip inga jobb. Dessutom har jag nästan inga vänner eller bekanta här så känner mig väldigt ensam. I min gamla stad är det så gott som omöjligt att få lägenhet, men finns fler jobb. Mina föräldrar bor 20+ mil utanför stan och där har jag inga kompisar alls och finns inget att göra. Min kille bor kvar i min gamla stad men han bor hos sina föräldrar. De gillar mig och jag hade säkert fått bo där ett tag. Men det kan ju bli jävligt länge med tanke på bostadsbristen. Min kille vill flytta till staden jag bor i när han är klar med en utbildning han håller på med (blir lättare att få jobb efter det), men det är ju bara ifall han får jobb här då. Om han flyttar hit kommer det nog inte kännas lika ensamt i alla fall. Jag kan få A-kassa så jag klarar mig utan jobb ett tag i alla fall, tror inte att jag orkar jobba på en gång heller eftersom jag är så slut och deprimerad just nu. Frågan är om jag orkar stå ut här ensam tills han eventuellt flyttar hit. 

JAg vet inte vad jag ville få ut av tråden. Men är det någon som har hoppat av mitt i terminen? Hur ska jag göra? Hur blir det med CSN?  

• Svar på tråden Hoppa av universitet

Glömde säga att jag går till en psykolog varje vecka och kommer att få mediciner utskrivna nu till veckan. Ifall någon skulle komma med det förslaget. 

• Momalicious

Känns det inte rätt så gör det inte. Jag hoppade av en vecka in på en utbildning och jag blev återbetalningsskyldig för den delen av summan jag inte hade rätt till. Du kan ju bli sjukskriven om du mår så dåligt att du inte klarar att studera/jobba, det var jag i ca 1,5 månad från mitt förra jobb innan min anställning gick ut och jag började plugga.

Momalicious skrev 2013-11-10 22:59:36 följande:
    Känns det inte rätt så gör det inte. Jag hoppade av en vecka in på en utbildning och jag blev återbetalningsskyldig för den delen av summan jag inte hade rätt till. Du kan ju bli sjukskriven om du mår så dåligt att du inte klarar att studera/jobba, det var jag i ca 1,5 månad från mitt förra jobb innan min anställning gick ut och jag började plugga.
    Kanske låter knäppt, men jag visste inte att man kunde bli sjukskriven när man går på universitet. Fast det borde man ju i och för sig kunna bli. Jag kanske borde prata om det med min psykolog, fast det är kanske en läkare som sjukskriver? 
  • Momalicious

Du kan ju ta upp det med din psykolog men så vitt jag vet har bara läkare befogenhet att sjukskriva. Ja men det borde man väl kunna tänker jag. Har aldrig blivit det, men det borde gå lika bra som att vara sjukskriven från förvärvsarbete.

Fast jag planerar ju inte att gå klart så vet inte om det är någon idé att bli sjukskriven nu. Jag tänkte först att jag skulle försöka göra klart de här två kurserna (slutar i januari) eller till och med ända till sommaren men nu känns det som att jag verkligen inte orkar. Vet knappt vad de här kurserna handlar om, har inte läst i böckerna alls, stannat hemma en dag, var bara halva dagen en annan dag (vi började nu i veckan) och planerar att vara borta hela/halva dagen på torsdag. Har en uppgift jag måste göra imorgon efter skolan men har inte bokat verktyget/hjälpmedlet eller någon tid med någon jag kan göra det med. Är så gott som för sent att göra det nu. Usch inget går ihop nu. 

Hur gör man om man bestämmer sig för att hoppa av? 

Sen är det ju det där vart jag ska ta vägen om jag hoppar av. :( 

Om jag hoppar av nu måste jag väl betala tillbaka allt sen de här kurserna startade? Men de två andra kurserna (har troligtvis klarat båda) behöver jag väl inte betala något tillbaka för? 

Puff

• Anonym (avhopparen)

Hej!
    Jag har själv hoppat av universitet 2 gånger.
    Om man läst klart kurser och är godkänd kräver inte csn pengarna tillbaka. Men har man börjat läsa en annan kurs och fått pengar för den men sedan hoppar av så måste man betala tillbaka de pengar man fått för den nya kursen.
    Så va det för mig i alla fall!   

Anonym (avhopparen) skrev 2013-11-12 17:48:00 följande:
    Hej! Jag har själv hoppat av universitet 2 gånger. Om man läst klart kurser och är godkänd kräver inte csn pengarna tillbaka. Men har man börjat läsa en annan kurs och fått pengar för den men sedan hoppar av så måste man betala tillbaka de pengar man fått för den nya kursen. Så va det för mig i alla fall!   

Okej fick CSN 25 och nya kurserna började förra måndagen. Så måste nog betala tillbaka det, borde hoppa av innan jag får mer pengar.
Svar på tråden Hoppa av universitet