• Lady Paraplyh

Tips på katt med dålig mage

Jag har en katt som är dålig i magen, gasig (luktar inte gott) och lös i magen. Vad är era bästa tips för att få honom att bli bättre? Jag har tagit bort blötmaten och det uppskattas inte. Något annat jag kan göra?

• Svar på tråden Tips på katt med dålig mage
  • micha123

Kokt torsk och ris brukar jag ge mina katter när dom är kassa i magen. Var vetrinären som gav mig tipset. :)

• Dexter dot com

Det finns dietfoder både burk och torrfoder hos veterinären som läker irriterade tarmar. Det tycker jag är det enklaste sättet att få ordning på kattens mage.

• Fontana
    micha123 skrev 2013-11-11 05:43:01 följande:
    Kokt torsk och ris brukar jag ge mina katter när dom är kassa i magen. Var vetrinären som gav mig tipset. :)
    Ja, torsk eller annan vitfisk. Jag brukar laga till en liten bit i mikron, utan salt eller andra kryddor förstås. Ris tror jag inte att min katt skulle äta, men jag har faktiskt inte provat.
  • Jimman

Ta reda på varför den är dålig i magen till att börja med , katten kan ju vara sjuk

• Lady Paraplyh

Tack för alla tips! Jag ska testa kokt torsk redan idag.

• nemo1
    Chili123 skrev 2013-11-11 06:18:19 följande:
    Barnmat eller köttfärs fick jag rådet om :)
    Absolut ingen barnmat då det inte finns något i som den kan ta upp som näring. Köp Forti flora och strö över maten eller Pro-kolin, finns på apoteket. Och ta kattungen till veterinär om det inte blir bättre. Du kan även skicka in ett avföringsprov till SVA, kit finns att köpa på vissa apotek, heter kolla masken där du kan få analyserat annat än mask.
  • Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2013-11-11 13:16:12 följande:
    Absolut ingen barnmat då det inte finns något i som den kan ta upp som näring. Köp Forti flora och strö över maten eller Pro-kolin, finns på apoteket. Och ta kattungen till veterinär om det inte blir bättre. Du kan även skicka in ett avföringsprov till SVA, kit finns att köpa på vissa apotek, heter kolla masken där du kan få analyserat annat än mask.

Han är ca fem år gammal. Vi ska till veterinären nästa vecka. Tack för dina tips, jag får ta en tur till Apoteket.
  • nemo1

Veterinären kan också skicka till sva om du lämnar avföringen där men det lär bli dyrare gissar jag.

• Jimman
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-11 15:50:47 följande:

Han är ca fem år gammal. smile1.gif Vi ska till veterinären nästa vecka. Tack för dina tips, jag får ta en tur till Apoteket.
    Bra att du ringde o bokade en tid hos veterinären för problemen , hoppas det inte är något allvarligt :)
Svar på tråden Tips på katt med dålig mage