• Wondering

    Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

    Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

    Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

    Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

    Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • LisanA

    Det är så svårt - det är ju verkligen individuellt i varje familj... jag förstår att man inte alltid orkar liksom. IBland behöver man bara få vara lite, och då kan det ju vara ett sätt att motivera barnen att sitta lugnt och stilla så man kan ha ett ordentligt samtal

  • LillGris

    Helt ok! Jag sitter i detta nu och mutar tvååringen med paddan. Varför? För att hur mycket jag än försöker är han bara en jäkla gnällfis idag, och för allas trevnad (vi åker tåg) är det absolut bättre att han kollar på Pino och håller truten än att han skriker och gnäller.

  • Jimman

    Personligen skulle jag aldrig låta mina barn göra det !

  • kaffeamanda

    Jag tycker att det är viktigt att barn lär sig hyfs på restaurang, därför går vi ofta på restaurang (alltså inte nån hamburgeria som är avsedd för barn). Eftersom besöket är både för barnen och oss själva så brukar barnen äta och sen har vi med t ex ritblock och kritor så att barnen kan sitta tyst och sysselsätta sig medan vi vuxna äter upp. Så jag hade absolut kunnat ha med en padda istället.

  • buffy

    Jag tycker att det är rätt okej om de sitter och grejar med mobilen eller i-paden. Helst skulle de förstås sitta och föra en belevad konversation med de vuxna men alla barn kan ju inte det. Det är ju i alla fall bättre än att de springer runt och kastar bröd på varandra(som jag har sett vissa barn göra). Vid hörlurar  tycker jag dock att gränsen går. Det känns som om de inte behöver komma med på restaurang om de inte ens hör vad som sägs. 

  • Severus

    Ser hellre att folks barn sitter TYSTA med en iPad än fladdrar runt och tror alla gillar det


    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Lakrids

    Vår 4-åring får bara använda paddan på helgen och då max 1-2 timmar sammanlagt. Han får även titta på film i den när vi åker tåg, längre sträcka i bil eller flyger. Vi har aldrig med den på restaurang, men låter honom ibland använda telefonen efter att han ätit upp sin mat. Det är nog lite olika hur man väljer att göra. Sen beror det ju på vad som finns i paddan/telefonen också. Det är ju mer ok med appar där man lär sig räkna, läsa och lösa klurigheter än om man låter barnen spela spel där man tex skjuter och bombar. Så tycker jag iallafall. Och naturligtvis bör man inte ge ett barn paddan/telefonen slentrianmässigt. Sen är det ju så att bara för att man ser en mamma eller pappa ge paddan till sitt barn på restaurang en gång behöver det ju inte betyda att dom alltid gör det. Att ge ett barn i vagn paddan/telefonen tycker jag dock är skevt.


    Mamma till Jack 4 år & tvillingpojkar i magen
  • Gizmo
    LillGris skrev 2013-11-11 11:28:07 följande:
    Helt ok! Jag sitter i detta nu och mutar tvååringen med paddan. Varför? För att hur mycket jag än försöker är han bara en jäkla gnällfis idag, och för allas trevnad (vi åker tåg) är det absolut bättre att han kollar på Pino och håller truten än att han skriker och gnäller.
    Inte okey! Det finns andra sätt att aktivera sitt barn på! Rita, läsa etc.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?