Reva i tapet - hur kan jag återställa?
Jag ska flytta ur min hyreslägenhet och har små, små revor i tapeten på tre ställen (älskade kattskrällen...).
Vad finns det för olika alternativ för att åtgärda dessa?
Att tapetsera om hela väggen går ju givetvis men det känns så tråkigt och onödigt dyrt när det handlar om en kvadratcentimeter stor fläck på tre olika väggar.
Man ska visst kunna riva ur en bit tapet från överbliven rulle och limma över. Hur gör jag detta snyggast och vad bör man tänka på?
Kom med tips och idéer så kan jag lägga de stora pengarna på det nya boendet istället!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-14 10:25
Nu får jag väl själv tipsa ifall att någon annan hittar tråden och vill ha hjälp.
Jag googlade en hel del och hittade flera sidor där man tipsade om att riva ut en tapetbit från överbliven rulle och lappa med.
Riva gör man för att få tunna kanter och göra det mer osynligt. När du river är det viktigt att göra det åt rätt håll - håll framsidan av tapeten emot dig och riv bort från dig, då blir framsidan tunn.
Jag filade även ned bitarna med sandpapper för att göra dom ännu tunnare. Försök att riva så att biten matchar revan någorlunda, lite skillnader gör inget.
Därefter filade jag ner ojämnheter i revan och torkade av med en fuktig svamp. Sen duttade jag på ett lager med tapetlim på lapp-biten och satte över revan - tänk på att få bort ojämnheter som bubblor. Stryk över lappen flera gånger.
Låt det sedan torka i minst ett dygn och låt dig häpnas över hur lappen smälter in i övrig tapet (förutsatt att den har samma nyans).
Fila sen försiktigt bort eventuellt ludd runt omkring.
Eftersom jag har helvita tapeter testade jag att fylla i runt lappkanterna med en vit tavelkrita och jösses, så mycket bättre det blev.
Ett tips för bara klösmärken är att fila lätt med till exempel en snäll nagelfil (inte för hårt!). Därefter kan du försiktigt stryka på lite tavelkrita som liksom "spacklar" igen i märket och trollar bort det.
Mina väggar är nu fina igen och även om det självklart inte är lika fint som nytapetserat så gjorde det stor skillnad!
Om man inte vet var revorna varit så hittar man inte mina lappningar förutsatt att man inte går nära och granskar upp och ner längs väggarna.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-14 10:28
Bör kanske tillägga att jag har tunna tapeter, tror de kallas "non-woven".
Om du har tjockare tapeter papperstapeter ska det vara bättre att skära ut exakt bit och matcha in på väggen.
Jag slänger in en bild längst ner i tråden och visar hur det blev! Dock har jag putsat på det lite till sedan bilderna togs och fått det ännu lite jämnare och bättre.