• narie24

LIndra öroninflammation?

Hej hej! Jag har antagligen åkt på öroninflammation och har legat hemma sjuk i flera dagar med riktigt ont i öronen, ont i huvudet, halsen och snorig. Var hos läkaren i fredags men hon sa att man inte ger antibiotika förrän det är mer akut och att jag skulle höra av mig om "det brast" och det kom vätska. Men nu börjar jag bli less på att må såhär och trött på att knapra alvedon. Någon som har någon huskur eller tips på hur man kan lindra värken?

Måste nog ringa läkaren imorgon igen....suck...

• Svar på tråden LIndra öroninflammation?
  • Bispan

Om du haft ont på bara ena sidan hade du kunnat ligga med den uppåt, så att gegget kan rinna neråt näsan.. stoppa först in en MASSA nässpray och ligg på rygg få den bakåt mot öronen och sedan lägga varmt el kallt omslag om kinden. (Minns inte riktigt men tror det är varmt för att få gången mellan näsa och öron att vidga sig) Sedan hoppas på att gegget som sitter fast kommer ut genom nästan istället. Snyta sig ofta och så.. så kanske det kommer ut..

Jag vet inte om mina fysiologiska kunskaper är rätt men det har hjälpt mig 1 gång då det var på gränsen att vi var tvungna att ta läkarhjälp.

• Lorelei

Finns inte så mycket att göra tyvärr bortsett från högläge och vidgande för örontrumpeten (dvs nässpray).

• narie24

Ni som verkar ha koll, hur lång tid tar det för en öroninflammation att gå över? Har varit sjuk sedan i torsdags nu....

• Lorelei

Nässpray har en avsvällande effekt på slemhinnorna i näsan och eftersom örontrumpeten sitter nära så brukar den kunna påverkas även den.

Beror alldeles på vad du drabbats av för bacill. Allt mellan en till fem dagar är normalt... kan ta längre tid ändå. Men som sagt, man ger inte gärna antibiotika om inte trumhinnan spricker.

• Norahs mamma

Lökomslag

hacka gul lök och lägg i en kompress över och bakom örat...

Svar på tråden LIndra öroninflammation?