• Anonym (Splittrad)

Abort v. 12?

Hej!
    Jag har velat fram och tillbaka på om jag verkligen vill vara tvåbarnsförälder eller inte. Jag har ju min plan. Att bli polis och uppfostra vår dotter och ge henne allt jag kan ge osv. Men nu så blev vi gravida igen, oplanerat. Är endast 21 år och känner att jag fått skjuta upp en hel del, dottern kommer vara 1 år och 4 månader när nästa kommer. Jag och sambon bestämde oss för att behålla för några veckor sedan, men nu så har han berättat för sin mamma och hon blev skogstokig och tyckte jag skulle göra abort direkt osv osv. 

Och efter många om och men så orkar jag faktiskt inte det här. Har redan nu en helvetesgraviditet då dotter är så jobbig och jag orkar inte med nånting, är jätterädd för förlossningen och längtar inte ens efter barnet i magen. Vill inte få det jobbigare än vad jag redan har det med vår dotter.

Så nu funderar jag på att bara ge upp och göra abort nu i veckan. Så har jag det överstökat.
    Men vågar samtidigt inte göra abort nu när det gått så långt? Gör det jätteont? Är det hemskt? Kommer jag ångra mig? Borde jag bita ihop och föda barnet och sen bara sterilisera mig efteråt så jag inte kan bli gravid mer? Jag vet att jag kommer älska barnet, men jag vet också att ett till barn inte kommer göra mig lyckligare.

• Svar på tråden Abort v. 12?
  • Anonym (.)

Jag var i vecka 12 när jag gjorde abort, och jag fick skrapning då och de var inga problem då.. Gick fort och smärtfritt å blödde i bara två dagar..

• Anonym (Dee)

Jag gjorde abort i v 13. Det var absolut ingen fara och jag hade inga smärtor efteråt. Gjorde en skrapning och kände mig så lättad när det var över. Du måste vara helt säker på vad du vill göra. Jag var helt säker på att jag inte ville ha barn just då så det var det rätta alternativet för mig. Jag var också 21 år gammal men hade inga barn sedan tidigare. Kan tänka mig att det blir väldigt tufft med två så små barn samtidigt. Hoppas att det går bra för dig oavsett vad du väljer att göra. Kram <3

• Snöflinga

Om du är osäker så är det nog bättre att behålla än att göra abort. Ett barn ångrar du nog inte lika lätt som en abort.
    Och om du är 21 år så har du ju massor av tid efter föräldraledigheten att studera och jobba!

• Anonym (Inez)

Jag gjorde en abort i vecka 14 och det var förstås jobbigt, men jag har inte ångrat mig en enda gång efteråt. Fick göra en tvåstegsabort, men blev väldigt väl mottagen på kvinnokliniken och kände mig trygg hela tiden. Jag kan förstås inte råda dig till hur du ska göra, men i min situation var det helt klart det bästa alternativet för mig och min sambo. Vi blev gravida när dottern var fyra månader, upptäckte det först i trettonde veckan och valde alltså att inte behålla. Vi var också unga och kände att det är utmaning nog att få ihop vardagen och vårda förhållandet när man har ett litet barn att ta hand om. Fyra år senare fick vi en son och då kändes det helt rätt och jag är i efterhand väldigt glad att vi väntade med syskon.

Svar på tråden Abort v. 12?