blomblad skrev 2013-12-19 17:28:46 följande:
Nej, du kapar den inte alls! Alla åsikter och tankar är av värde.
Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Visst är det så att man tar upp problem här på FL. Och kanske skrivs många av samma personer, jag vet inte.
Men om du reflekterar över dom du känner som är separerade med barn tillsammans, hur många av dom funkar det bra för? Alltså att alla parter är accepterade och respekterade. Kommer du överens med ditt bonusbarns biomamma? Hur mycket kontakt har ni?
Det funkar bra för de flesta, även om ett "fall" är heeeelt uppåt väggarna.. Mamman beter sig som just som en del biomammor framställs här, o pappan är precis likadan. Barnen hamnar såklart emellan. Vi som står bredvid o faktiskt säger ifrån blir slagpåsar vi oxå, för i ilskan mot exet ser de då bara att vi tar parti för den andre parten när det vi gör faktiskt är att ta parti för barnen.
Men det är bara ett par :) o visst har jag några till som blivit lite knäppa, främst mammor faktiskt, men det är sällan jag hör ngt negativt om bonusmammorna från dem utan det är deras barns pappor som får igång alla cylindrar.. Sedan känner jag ngn bonusmamma som verkligen har problem med biomamman, men på det stora hela är det övervägande "normala" människor :)
Vad gäller mig o bonusens mamma så har vi inte alltid samma åsikter - vi ser ngt annorlunda på uppfostran o ansvar, men det spelar inte så stor roll, vi älskar ju samma unge... De "problemen" vi haft med mamman beror mer på att hon inte anser att pappatiden är lika viktig som mammas tid - både med barnet o egentiden. Så det har väl skapat en del konflikter. Det o att hon gärna låter dottern ringa o berätta att mamma o hon ska på lekland istället för att åka till pappa. Eller bio. Eller gröna Lund.. Sånt o lite småkonflikter här o där. Jobbigt men inte så det tar över vardagen. Och viktigast av allt - konflikterna är inte hela biten.
Hon har aldrig NÅGONSIN yppat ett ord (iallafall inte som nått mina öron) eller visat att hon anser att jag inte har rätt att vara en stor del av dotterns liv. Ändå träffade jag pappan bara några dagar efter att hon flyttat ut (de hade visserligen bestämt sig för att separera några månader tidigare). Dottern träffade jag bara två, tre månader senare. Flyttade in gjorde jag efter ytterligare tre, fyra månader. Vi gjorde alltså allt "fel" om man skall gå efter riktmärken här på FL :)
Dessutom kastade jag mig in med hela hjärtat o engagerade mig till tusen i denna underbara lilla unge. Hon var inte ens två år fyllda då..
Mamman o pappan kunde de första månaderna knappt vistas i samma rum utan att skrika åt varandra. Mig ville hon inte träffa. Men så sprang vi på varandra av en slump, bonusen sprang fram o kastade sig runt halsen på mig o jag hälsade o presenterade mig. Efter det började vi ta en hel del mellan oss istället. Det var helt enkelt enklare så en period. Det tog inte lång tid heller förrän även mamman o pappan återigen kunde fungera som två vuxna individer i varandras sällskap. De tycker väl inte om varandra men de kan umgås utan problem.
Ngt jag alltid kommer att vara tacksam för - hur arg jag än kan bli o hur mkt konflikter som än rasar runt oss - är hur mamman agerade när jag o pappan separerade. Vi hittade så småningom tillbaka till varandra, men det visste vi inte då. Att starta vårt förhållande innan de rett ut allt o bråkade om boende, umgänge, pengar, kläder osv funkade helt enkelt inte utan vi var tvinga att sära på oss o sedan börja från början igen. Iallafall, när vi separerade var det fruktansvärt jobbigt inte bara med tanke på att jag förlorade mannen jag älskade utan även barnet jag kommit att älska. Som jag inte hade några rättigheter till alls... Mamman sökte då upp mig o bad mig fortsätta finnas i dotterns liv. Hon visste hur mkt jag betydde för dottern o ville inte att hon skulle förlora mig bara för att pappan var en dumskalle :) så jag hade under vår separation "umgänge" både hos mamman o hos pappan (som även han såg mig som en viktig del i dotterns liv även om vi valde att gå åt olika håll).
Idag tar vi alltid en kaffe vid hämtning o lämning om tid finns. Jag är med på utvecklingssamtal (mamman frågade) vilket pappan sällan har möjlighet att vara. Bonus har mig angiven som mamma på Facebook ,tillsammans med sin biologiska mamma såklart, vilket mig veterligen mamman inte haft ngt emot. Vi umgås inte "privat" o har ytterst lite gemensamt - men tösen har vi gemensamt o vi umgås utan problem runt henne.
Oj, det blev långt :) men svaret på frågan är att vi har ganska mkt kontakt o vi fungerar relativt bra ihop trots en del konflikter.