• Zoja

Vegetarisk/veganskt julbord

Hur ser era vegetariska/veganska julbord ut? Har ni köttätare någon rätt som är vegetarisk som ni kan tipsa om?

Förra året fanns det inte så mycket på julbordet här,
    falafel, potatisgratäng, brunkål, rotlåda, potatissallad, vårrullar.

Har tänkt att i år göra ungefär samma saker fast även hummus, något med linser och kanske någon egenlagad burgare av hirs eller liknande. Men jag vill ha fler tips, så berätta, hur ser era julbord ut?

• Svar på tråden Vegetarisk/veganskt julbord
  • M i l l a n

Eftersom jag har finskt påbrå så har vi finska morotslådor och kålrotslådor på julbordet. Men även karelska piroger, som är piroger med julgröt. Som brukar ätas med äggsmör, men det går lika bra utan. Min make brukar ha på smör istället.

Såg att du inte hade rödbetssallad på ert julbord. Det tycker jag hör till julen. Annars finns det ju massor med olika recept på rödbetor.

• Purpurbräcka

Grönkål!

I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • annzah
    Purpurbräcka skrev 2013-11-11 15:52:03 följande:
    Grönkål!
    Jaa, ingen jul utan grönkål! ;) 
  • Zoja
    M i l l a n skrev 2013-11-11 15:25:36 följande:
    Eftersom jag har finskt påbrå så har vi finska morotslådor och kålrotslådor på julbordet. Men även karelska piroger, som är piroger med julgröt. Som brukar ätas med äggsmör, men det går lika bra utan. Min make brukar ha på smör istället.
    Såg att du inte hade rödbetssallad på ert julbord. Det tycker jag hör till julen. Annars finns det ju massor med olika recept på rödbetor.
    Karelska piroger har vi haft några jular, det är ju riktigt gott! Det ska jag nog göra i år. =)
    Grönkål!
    Vad gör man med grönkålen? Bör man tillreda den på något sätt? Eller funkar det att bara ha den i sallad eller något sådant?

• Purpurbräcka
    Zoja skrev 2013-11-11 16:14:41 följande:
    Karelska piroger har vi haft några jular, det är ju riktigt gott! Det ska jag nog göra i år. =)
    Grönkål!
    Vad gör man med grönkålen? Bör man tillreda den på något sätt? Eller funkar det att bara ha den i sallad eller något sådant? 

Den ska gräddstuvas, eller vad det kan heta. Jag har aldrig lagat det själv. Men du kan säkert googla fram något bra recept.
    I skuggan av varje stor man står en kvinna med känslig hy.
  • BuoBä

Om man vill ha jansson-smak på potatisgratängen kan man krydda den med kryddpeppar. Nån tesked kanske till en normalstor form. 

Vi brukar ha ugnsomelett med svampstuvning, och grönkålssallad med apelsin och valnötter. Förra året gjorde vi en väldigt god lökpaj:
    www.alltommat.se/recept/Lokpaj-6656 

• Zoja
    BuoBä skrev 2013-11-11 16:33:22 följande:
    Om man vill ha jansson-smak på potatisgratängen kan man krydda den med kryddpeppar. Nån tesked kanske till en normalstor form. 

Vi brukar ha ugnsomelett med svampstuvning, och grönkålssallad med apelsin och valnötter. Förra året gjorde vi en väldigt god lökpaj:
    www.alltommat.se/recept/Lokpaj-6656 
    Tack för tipset!

Pajen lät god! Får testa och göra den och se om det går att utesluta ost och ägg, eller byta ut osten mot sojabaserad. 
  • Dina08

Färsk rödkål är vackert. Kanske en sallad med strimlad rödkål som bas, eller cole slaw. Morotslåda är väldigt gott. Matiga sallader tycker jag är godast på veg bufféer, med potatis /couscous/ matvete etc.

• snedtak

Rödkål som ovan. Istället för inlagd sill kan man ha inlagd zucchini eller aubergine.
    Kokt potatis med lingonsylt eller gräddsås.
    Vörtbröd.

Andra saker som är goda, men inte direkt hör julen till är gratinerade rödbetor, kanske med honung. Jag älskar pinjenötter i alla former och olika typer av nötter är ju lätt att köpa i affärerna. Tänker att rawfood-bloggar kan ha recept på tex. nötbollar.

Dadlar och fikon. Mycket frukt och grönt!

Svar på tråden Vegetarisk/veganskt julbord