Endokrin Oftalmopati
Jag ser gärna att du som har/haft endokrin oftalmopati delar med dig eller ställer frågor i denna tråd! Det finns inte så mycket information om sjukdomen, och jag för min del vill gärna höra andras historier!
Jag ser gärna att du som har/haft endokrin oftalmopati delar med dig eller ställer frågor i denna tråd! Det finns inte så mycket information om sjukdomen, och jag för min del vill gärna höra andras historier!
Är drt någon på familjeliv som har/haft denna sjukdom? Graves, hypertyreos?
Jag har endokrin oftalmopati & tycker att det är otroligt jobbigt! Jag är väääldigt svullen runt ögonen och "i" ögonen , ser knappt ut som mig själv.. tycker jag ser runt ut sagt förj*vlig ut!!! Jag vill bara se ut som mig själv igen :'( Jag har även problem med liiiite dubbelseende. Alltså inte så att saker blir dubbla, utan tillräckligt för att saker på långt håll ska bli suddiga.. jag undrar om någon har haft, så man kan få någon hum om svullnaden försvinner öht, och hur lång tid isf?
Hej! Jag har hypertyreos, har problem med ett öga, värker och rycker i musklerna kring ögat. Det är tredje gången jag har hypertyreos men jag har inte haft problem med ögonen tidigare. Läkaren vill att jag ska behandla med radioaktiv jod denna gång men eftersom jag har ögonsymtom så måste jag avvakta. Hur har du det med dina ögon i dag?
Jag har precis insett att jag har det, har haft Graves i ca 2 år och det har inte gått till sig. Jag har ingen konstaterad diagnos ännu utan väntar på läkartid. Vaknar väldigt svullen runt ögonen men röd vita och gruskänsla. På e.m har det blivit mindre svullet men fortfarande torrt och grusigt. Ska köpa ögondroppar imorgon så kanske det iaf känns lite bättre.
Har ni fått någon behandling?
Hej!
För det första vill jag säga att det känns skönt att veta att man inte är den enda i Sverige som lider av endokrin oftamolpati!
Jag fick graves och EO diagnostiserat för 6 månader sedan och opererade bort sköldkörteln för fyra månader sedan. Hade haft besvär med ögonen i över ett år innan jag fick rätt diagnos och hade konstigt nog inga symptom på graves i övrigt. Min erfarenhet är att ögonläkare i Sverige har väldigt dålig koll på den här sjukdomen och jag har trots dubbelsyn, svullna ögon och ögonlock, konstant röda ögon, torra ögon, "stirrande blick", och utåtstående ögon inte fått någon hjälp överhuvudtaget. De vägrar ge mig kortison och strålbehandling eftersom det inte är någon risk att synnerven påverkas än så länge. Att jag totalt har isolerat mig, inte längre kan läsa, inte kan vistas i solljus, har dagliga självmordstankar och blir fysiskt illamående så fort jag ser mig i spegeln skiter de fullständigt i! Den här sjukdomen har förstört hela mitt liv, jag har nu tvingats säga upp mig från jobbet eftersom jag inte klarar av det längre och inte får förlängd sjukskrivning. Jag är 32 år men känner mig redo att gå i pension... Vad som iaf har hjälpt mig lite är att lägga varma kompresser på ögonen eftersom svullnaden då lugnar ned sig tillfälligt. Jag äter även selen, d-vitamin och magnesium. Inflammationen är dock långt ifrån utläkt så om någon har fler tips tar jag tacksamt emot det :)