• Barnvagnsångest

Barnvagnsångest. Kronan duo s? Brio? Buffalo?

Har ännu inte hittat vagnen som har allt.  Första barnet på väg så mina erfarenheter av att köra vagn är små. 

Behöver en stabil terrängvagn som klarar snö, plogat, oplogat, modd och slask. Grusväg och skog. Har hundar så en ranglig trehjuling går bort. Samtidigt vill jag att den ska vara relativt smidig, jag är i

Hittills har vi spanat in Kronan Duo S som har STORA  rejäla svängbara framhjul som går att låsa. Är dock rädd att den ska vara lite tung då vikt med liggdel är 15 kg. Orkar man släpa en sådan tung vagn genom snö? 

Brio vagnarna är ju betydligt lättare (10 kg?) men har än inte hittat någon med större svängbara framhjul och jag är rädd att de små hjulen kan bli ett problem? Däremot går det ju att montera på "vinterhjul" som dock inte är svängbara men betydligt rejälare. Hur mycket av funktionen svängbara framhjul behöver man när man är ute i terrängen och snön? 

Bugaboo Buffalon har vi också spanat in, framhjulen är inte pytte men inte heller fullstora. Däremot är det inga lufthjul och jag har hört att den kan bli lite stötig i terrängen. Någon som har erfernheter av denna?
    Ett plus är att den är lättare än kronan och känns smidigare, jag gillar även handtaget mer. 

Har även tittat på någon Emmaljunga men dom kändes klumpigast av dem alla.  

Dela gärna med er av era erfarenheter!  

• Svar på tråden Barnvagnsångest. Kronan duo s? Brio? Buffalo?
  • Morris79

Vi har tittat på kronan duo s och Buffalon och är också lite veliga. Känns dock som att det lutar åt kronan. Hjulen känns rejäla och priset är trevligare än buffalon. Såg även i ett test att kronan vann över buffalon då buffalon har en tendens att börja vika ihop sig om man rycker hårt i handtaget. Känns ju sådär.

• Mika03

Igår var vi och jämförde Buffalon och Kronan City. I ena affären rekommomenderade hon Buffalon istället för Emmaljungas nyare vagnar, då vi också har hund och kommer gå på grusvägar och naturen. Hon menade att den var inte lika stötig för den har skumhjul.. Är dock fortfarande tveksam till vilken vagn vi ska ha. 

• Morris79

Vi har beställt kronan duo s nu! Känns jättebra :) Kommer funka fint i skog

• Morris79

Och mark med stora, ordentliga hjul :) Tror mer på kronans duo s än city om man tänker sig promenader i skog! :)

• Mia86gbg

Vi kommer köra på buffalon. Har varit o kollat en massa o den känns helt klart bäst efter våra behov. Väldigt dyr men kommer beställa den från Holland.

Kompisar har kronan. De är nöjda med det mesta men tycker att den är väldigt klumpig o tung så de har köpt en extra mindre vagn nu när de bara använder sittdelen.

• Limhe

Brio go, f r o m 2013 modeller kan du byta till terränghjul.. Vi valde mellan dessa 3, kronan var trögsvängd och tung, och Buffalon ska vi inte ens prata om, tung svängd och noll hävkraft sen har den ingen stötdämpning så köra den i terräng med en liten bebis känns inte bra alls. Bebisen lär ju få hjärnskakning.

Vi valde brio go för den är lätt, smidigt, har bra dämning och fjädring.

• nkw

Vi har valt Kronan Duo S, vi tittade och bestämde oss för Brio Go men efter kört Duo S så var det en självklarhet. 

En rejäl men lätt vagn, trots en 15 kgs docka i! Stor och mysig liggkorg, bra höjd så bebis inte hamnar så långt ifrån en och snygg!

• emsapemsa

Vi hade en Kronan Duo (den med fasta hjul) till vår pojk som föddes i okt, sen följde en lång snöig vinter :) Vi var supernöjda med den!
    Den väger lite men det märktes inte (förutom när den ska lyftas in och ut i bilen) och kan tänka mig att Duo S är ännu smidigare med svängbara hjul.
    Dock så tyckte jag den kändes väldigt stor och klumpig med sittdelen på, så vi sålde den efter 1 år. Den nya Duo S och Kronan city verkar dock ha en mycket nättare och smidigare sittdel, så jag tror den är bättre.

Hade vi inte köpt syskonvagn nu så hade det blivit en Kronan City för våran del, trots att vi kör mycket i skogen. Det verkar som att den funkar ypperligt i terrängkörning, samtidigt som den är smal och smidig :)

Svar på tråden Barnvagnsångest. Kronan duo s? Brio? Buffalo?