• Tjohalia

Någon som kan lite om översynthet? Glasögon till 8-åringen.

Kom just hem från optikern dit jag tagit min 8 åring som hela hösten klagat på huvudvärk och nu senaste tiden även att hon får ont i ögonen när hon läser. Misstanken var ju rätt, hon har +1,25 på höger öga och +1,5 på det vänstra. Vad jag förstår är det inte jättemycket, hon bör dock använda glasögonen så mycket som möjligt, men behöver inte ha dom tex när hon sportar. Jag själv är ju närsynt, och inte alls så mycket (men har brytningsfel) . Tror jag har -0,5 på båda ögonen. Hur pass dåligt ser hon? Översynthet vet jag faktiskt inget om! Jag vet inte vad som räknas som mycket och lite? Men jag om jag förstod rätt så var det inte jättemycket. Dottern själv är inte alls lycklig, men hon vänjer sig nog

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Någon som kan lite om översynthet? Glasögon till 8-åringen.
  • Jessa N

Barn med lite plusstyrka ser oftast bra. Problemet är, som för din dotter, oftast huvudvärk och eventuellt lite problem på nära håll. Är man duktig och använder sina glasögon så kan synfelet många gånger växa bort.

• Tjohalia
    Jessa N skrev 2013-11-11 16:21:44 följande:
    Barn med lite plusstyrka ser oftast bra. Problemet är, som för din dotter, oftast huvudvärk och eventuellt lite problem på nära håll. Är man duktig och använder sina glasögon så kan synfelet många gånger växa bort.

Som jag förstod det så kan det växa bort om man har problem under förskoleåldern och använder glasögon, men att hon nu är så pass gammal att det troligtvis rör sig om ett permanent synfel. Vi skulle dock kolla synen igen om 1,5-2 år.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Linda 707

Jag har samma synfel som din dotter. Jag ser bra utan glasögon. Men får som sagt ont i huvudet utan dom. Men ska hon sporta eller ut och leka behöver hon inte ha dom, hon ser endå:) men var noga att hon använder dom hela tiden nu i början så det blir en vana att sätta på sig dom på morgonen.

• Tjohalia

Det är just vanan som jag är rädd att det ska bli svårt att få in... Men vi får vara envisa. Optikern sa också att hon ser ju inte jättedåligt, utan ögonen kompenserar och det är därför hon får huvudvärk. Med glasögonen slipper ögonen den ansträngningen. Jag tänkte att hon får ha dom hela tiden till en början, även ute. För om hon tar av dom när hon ska ut på rast kommer hon garanterat inte komma ihåg att sätta på dom när hon kommer in igen.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Linda 707

Ja det låter bra. Även jag som vuxen hade svårt att komma ihåg dom. Min sambo fick tjata:P men om du påminner henne och pratar med läraren så dom ser till att dom alltid är på ska det nog gå bra. I början kan det vara lite jobbigt att vänja sig just för att ögonen "anpassat" sig till den dåliga synen. Men det kommer bli bra efter ett tag.

Svar på tråden Någon som kan lite om översynthet? Glasögon till 8-åringen.