• Anonym (Pensel)

Dumt att tro att man kan lyckas utan utbildning?

Jag är i 20-års åldern och har länge drömt om att bo utomlands på halv eller heltid.
    Men livet har haft sin gång och jag har ett stabilt liv här med sambo, jobb och bra boende. Vantrivs inte så jag mår dåligt men längtar ändå bort. Jag har alltid gillat att måla och har alltid haft min egna stil och ett tema som går i varje målning. Jag har ingen utbildning inom måleri och inga bra betyg för att komma in på någon högre utbildning inom det heller. Kan man lyckas utan? Jag sitter ofta och tittar på bilder av dom nyare konstnärernas målningar och det känns som vi ligger på samma nivå förutom att dom har gått på skolor i England eller USA. Är det bara kontakter och lovord som gäller?

• Svar på tråden Dumt att tro att man kan lyckas utan utbildning?
  • MikNis

Har du läst på de aktuella konstskolornas hemsidor?

Det vanliga brukar vara att man ska via någon form av arbetsprov  

• Anonym (Kreativa Fia)
    Anonym (Pensel) skrev 2013-11-11 17:31:26 följande:
    Jag är i 20-års åldern och har länge drömt om att bo utomlands på halv eller heltid. Men livet har haft sin gång och jag har ett stabilt liv här med sambo, jobb och bra boende. Vantrivs inte så jag mår dåligt men längtar ändå bort. Jag har alltid gillat att måla och har alltid haft min egna stil och ett tema som går i varje målning. Jag har ingen utbildning inom måleri och inga bra betyg för att komma in på någon högre utbildning inom det heller. Kan man lyckas utan? Jag sitter ofta och tittar på bilder av dom nyare konstnärernas målningar och det känns som vi ligger på samma nivå förutom att dom har gått på skolor i England eller USA. Är det bara kontakter och lovord som gäller?
    Kan du inte börja med att försöka komma med på någon utställning, med dina målningar? Finns ju utställningar för "amatörer" i många städer. Sen kan du ringa runt, det finns företag som har små konstutställningar också! Du får dock bara betalt om något blir sålt. Gör dig ett namn, se om folk gillar det du gör? Jag har personlig erfarenhet av detta, då jag också ville bli målare som yngre :).

Glöm inte att internet är ett bra sätt, kanske skapa en målarblogg med dina bilder, och se vad folk tycker om din konst?

Jag är inte säker att de stora gamla mästarna gick på konstfack allihopaFlört.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} Själv jobbar jag inom ett kreativt yrke, men har ett helt annan utbilding. Det är din talang som avgör, inte dina betyg.

Känner flera med fina universitetsdiplom, som sitter utan jobb. Med höga studielån.    
  • Anonym (Kritan)

Jag förstår inte vad du menar med lyckas?
    Och vad det är du vill "lyckas" med?
    Bo utomlands och måla? 
    Förtydliga

• Guapa

Jag vill också veta vad du menar med "lyckas"? Bli känd eller bli självförsörjande på konst?

Jag känner många konstnärer men väldigt få lever enbart på sin konst. De jobbar i bästa fall som lärare på konstutbildningar men då krävs utbildning, annars kan de ha något helt annat sidojobb bara för att få in pengar och målar och ställer ut tavlor på sin fritid.    

• Anonym (Kreativa Fia)
    Guapa skrev 2013-11-11 18:06:44 följande:
    Jag vill också veta vad du menar med "lyckas"? Bli känd eller bli självförsörjande på konst?

Jag känner många konstnärer men väldigt få lever enbart på sin konst. De jobbar i bästa fall som lärare på konstutbildningar men då krävs utbildning, annars kan de ha något helt annat sidojobb bara för att få in pengar och målar och ställer ut tavlor på sin fritid.    

Exakt, det är tufft att lyckas. Men inte omöjligt. Och jag tror att inom kreativa yrken - till skillnad från nästan allt annat - är det talang snarare än utbildning som är förutsättning för att lyckas försörja sig på det man gör. 

Och vad vet vi  - det är kanske en framtida Da Vinci vi talar med? Det kan vi ju inte veta!
  • Anonym (Pensel)
    Anonym (Kreativa Fia) skrev 2013-11-11 17:49:33 följande:
    Kan du inte börja med att försöka komma med på någon utställning, med dina målningar? Finns ju utställningar för "amatörer" i många städer. Sen kan du ringa runt, det finns företag som har små konstutställningar också! Du får dock bara betalt om något blir sålt. Gör dig ett namn, se om folk gillar det du gör? Jag har personlig erfarenhet av detta, då jag också ville bli målare som yngre :).

Glöm inte att internet är ett bra sätt, kanske skapa en målarblogg med dina bilder, och se vad folk tycker om din konst?

Jag är inte säker att de stora gamla mästarna gick på konstfack allihopaFlört.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} Själv jobbar jag inom ett kreativt yrke, men har ett helt annan utbilding. Det är din talang som avgör, inte dina betyg.

Känner flera med fina universitetsdiplom, som sitter utan jobb. Med höga studielån.    
    Tack så mycket för dom uppmuntrande orden (vill göra en blomma men vet inte hur). Jag ska ta se mig omkring och även se om jag lyckas starta en blogg. Har fått bra kritik från folk runt omkring men familj och vänner känns inte som dom bästa kritikerna ;)
  • Anonym (Pensel)
    Anonym (Kritan) skrev 2013-11-11 17:57:18 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med lyckas?
    Och vad det är du vill "lyckas" med?
    Bo utomlands och måla? 
    Förtydliga

Lyckas för mig skulle innebära att jag kan bo i England och försörja mig på att måla.
    Men till och börja med vore det trevligt att kunna gå ner i tid på ordinarie jobbet. 
  • Anonym (Pensel)
    Anonym (Kreativa Fia) skrev 2013-11-11 18:24:36 följande:

Exakt, det är tufft att lyckas. Men inte omöjligt. Och jag tror att inom kreativa yrken - till skillnad från nästan allt annat - är det talang snarare än utbildning som är förutsättning för att lyckas försörja sig på det man gör. 

Och vad vet vi  - det är kanske en framtida Da Vinci vi talar med? Det kan vi ju inte veta!
    Jinxa mig inte nu ;)
  • Quark

Jag tror inte du behöver formell utbildning, men du behöver drivkraft och entrepenörsanda. Konstnärerna på Österlen t.ex. har ju t.ex. i många fall cafe i anslutning till sina gallerier och de trycker upp sin konst som vykort, affischer etc.

För att leva på din konst måste du alltså både ha talang och ett rejält driv med påhittighet om arrangemang.

Om du trivs med sådant tror jag du kan klara det, fast jag tror du borde ta en kurs i företagande först för att lära dig ekonomin bakom.

Svar på tråden Dumt att tro att man kan lyckas utan utbildning?