Anonym (Pensel) skrev 2013-11-11 17:31:26 följande:
Jag är i 20-års åldern och har länge drömt om att bo utomlands på halv eller heltid. Men livet har haft sin gång och jag har ett stabilt liv här med sambo, jobb och bra boende. Vantrivs inte så jag mår dåligt men längtar ändå bort. Jag har alltid gillat att måla och har alltid haft min egna stil och ett tema som går i varje målning. Jag har ingen utbildning inom måleri och inga bra betyg för att komma in på någon högre utbildning inom det heller. Kan man lyckas utan? Jag sitter ofta och tittar på bilder av dom nyare konstnärernas målningar och det känns som vi ligger på samma nivå förutom att dom har gått på skolor i England eller USA. Är det bara kontakter och lovord som gäller?
Kan du inte börja med att försöka komma med på någon utställning, med dina målningar? Finns ju utställningar för "amatörer" i många städer. Sen kan du ringa runt, det finns företag som har små konstutställningar också! Du får dock bara betalt om något blir sålt. Gör dig ett namn, se om folk gillar det du gör? Jag har personlig erfarenhet av detta, då jag också ville bli målare som yngre :).
Glöm inte att internet är ett bra sätt, kanske skapa en målarblogg med dina bilder, och se vad folk tycker om din konst?
Jag är inte säker att de stora gamla mästarna gick på konstfack allihopa

.
Lycka till!

Själv jobbar jag inom ett kreativt yrke, men har ett helt annan utbilding. Det är din talang som avgör, inte dina betyg.
Känner flera med fina universitetsdiplom, som sitter utan jobb. Med höga studielån.