• Hanna Panna

Fiskvägrande 9- månaders

Hej!

Jag har en dotter på 9 månader som vägrar äta fisk. Det spelar ingen roll hur jag tillagar den eller vilken sorts fisk det är, hon hulkar, hostar och spottar ut och om hon mot all förmodan får i sig en sked så får hon kväljningar och kräks upp maten.

Såhär har det varit sedan vi introducerade smakportioner vid 6,5 månader. All annan mat går bra, det är just fisken som är problemet.

BVC säger att jag bara ska fortsätta att försöka, men jag tänkte ändå höra med er om någon har haft liknade problem?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fiskvägrande 9- månaders
  • La Lola

Jag skulle inte se det som ett jätteproblem utan bara vänta tills hon blivit mycket äldre.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Alma kräktes av fisk o hon var allergisk.
    Sen växte det bort.

• castafiore

Jag har en tvååring som har fiskvägrat hela livet. Tydligen gjorde jag detsamma. Tills jag var 20. Och jag lever.
    Man får bara fortsätta servera fisk så vänder det förhoppningsvis mer förr än senare.

• Hanna Panna

Tack för svaret! Det är lite så jag känner också. Tyvärr påverkas jag lite för mycket av vad BVC säger ibland och vår sköterska tycker att hon ska äta fisk minst 3 ggr/ vecka.

Men jag lugnar mig med fisken så testar vi igen om ett tag!

Tack igen för snabbt svar!

• castafiore
    Hanna Panna skrev 2013-11-11 18:02:56 följande:
    Tack för svaret! Det är lite så jag känner också. Tyvärr påverkas jag lite för mycket av vad BVC säger ibland och vår sköterska tycker att hon ska äta fisk minst 3 ggr/ vecka.

Men vem äter fisk tre gånger i veckan? Vi äter fisk en, på sin höjd två gånger i veckan.
  • La Lola

Jag känner ingen som äter fisk så ofta.

• Hanna Panna
    La Lola skrev 2013-11-11 17:59:07 följande:

Alma kräktes av fisk o hon var allergisk.
    Sen växte det bort.

Den tanken har slagit mig, just eftersom hon konsekvent har vägrat att äta fisk och eftersom hon kräks när hon får i sig en tugga.
  • LillGris

Ja alltså det är nyttigt med fisk men inte så nyttigt att det är bättre att tvinga i den och låta henne kräkas. Min tvååring vägrar också fisk, jag erbjuder det när jag äter men han verkar hata det. Så han slipper.
  • La Lola
    Hanna Panna skrev 2013-11-11 18:06:01 följande:
    Den tanken har slagit mig, just eftersom hon konsekvent har vägrat att äta fisk och eftersom hon kräks när hon får i sig en tugga.
    Ja det kan ju vara så för er också.

Om det är så så håll koll på andra livsmedel där fisk ingår; tex vissa leverpastejsorter som innehåller ansjovis eller ansjovisspad.
  • Hanna Panna

Nej, vi äter inte heller fisk 3 ggr/ vecka... Hon tyckte dock att vi skulle göra det. Jag nickade och sa att vi ska införa det ;)

Personligen så är jag inte jätteförtjust i fisk heller, men nån gång i veckan äter jag det i alla fall.

Svar på tråden Fiskvägrande 9- månaders