• Anonym (?)

svettas på natten (diabetes?)

Jag vaknar varje natt/morgon av att jag är helt genomsvettig, har jag på mig ett linne är det blött och även lakan/täcke är blött och luktar illa.. vet ni vad det kan bero på?

Jag har tidigare testat mig för diabetes då jag är törstig och kissnödig jämt, kan bli yr ibland osv men hade inte det då (ca 2 år sedan) men dessa nattliga svettningar, kramper i vaderna vissa nätter och att jag är törstig och kissnödig jämt (i perioder, men ibland är det riktigt jobbigt) får mig att fundera på diabetes iaf, eller vad kan det annars vara? Jag har läst att kramper i vaderna kan va magnesiumbrist och det i sin tur är tydligen vanligt vid diabetes.. Några erfarenheter? 

• Svar på tråden svettas på natten (diabetes?)
  • Anonym (x)

Är det varje natt? VIssa kvinnor kan få sådana här problem rent naturligt kring ägglossning, eller efter graviditet.

Men annars ska du gå till din vårdcentral och be att få kolla sköldkörteln.

• Anonym (Tips)
    Anonym (?) skrev 2013-11-11 18:13:37 följande:
    Jag vaknar varje natt/morgon av att jag är helt genomsvettig, har jag på mig ett linne är det blött och även lakan/täcke är blött och luktar illa.. vet ni vad det kan bero på?

Jag har tidigare testat mig för diabetes då jag är törstig och kissnödig jämt, kan bli yr ibland osv men hade inte det då (ca 2 år sedan) men dessa nattliga svettningar, kramper i vaderna vissa nätter och att jag är törstig och kissnödig jämt (i perioder, men ibland är det riktigt jobbigt) får mig att fundera på diabetes iaf, eller vad kan det annars vara? Jag har läst att kramper i vaderna kan va magnesiumbrist och det i sin tur är tydligen vanligt vid diabetes.. Några erfarenheter? 
    Jag har haft precis samma som du. Jag uppmanar dig - kolla sköldkörteln. TSH, T4 och T3. Du kan ha hypotyreos och behöva Levaxin.

Jag blev av med mina vadkramper när jag började med kosttillskott med järn, Vitamin D3, Magnesium och vissa b-vitaminer. Ät bra mat, grönsaker fisk och olivolja mm. Undvik socker och kolhydrater.

Får nattsvettningar när min Levaxindos ligger fel, den justeras då och då för min sköldkörtel blir bara sämre tyvärr.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (x) skrev 2013-11-11 18:17:41 följande:
    Är det varje natt? VIssa kvinnor kan få sådana här problem rent naturligt kring ägglossning, eller efter graviditet.

Bara av ren nyfikenhet, var har du hört det? Det har nämligen hänt mig 2 ggr i samband med ägglossning (nattsvett), men har aldrig hört någon nämna ett samband.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (?) skrev 2013-11-11 18:13:37 följande:

Har du gjort nytt diabetestest? Är du överviktig eller konsumerar mycket snabba kolhydrater, eller har diabetes i släkten? Så det finns anledning att misstänka diabetes?
  • Anonym (x)
    Anonym (Tips) skrev 2013-11-11 18:55:46 följande:
    Bara av ren nyfikenhet, var har du hört det? Det har nämligen hänt mig 2 ggr i samband med ägglossning (nattsvett), men har aldrig hört någon nämna ett samband.
    Jag har haft det själv, pratat, chattat med folk som har samma. Plus att jag uteslutit sköldkörtelproblem då.
  • Anonym (x)
    Anonym (Tips) skrev 2013-11-11 18:55:46 följande:
    www.theovulationsymptoms.com/ovulating-symptoms/
  • Anonym (Tips)
    Anonym (x) skrev 2013-11-11 19:01:29 följande:
    Jag har haft det själv, pratat, chattat med folk som har samma. Plus att jag uteslutit sköldkörtelproblem då.
    Ok, tack! Jag fick det i samband med att min sköldkörtel löpte amok, innan det har jag aldrig svettats. Trodde först jag hamnat i förtida klimakteriumSkrikandes, men min doktor sa att det kunde förekomma när man låg på fel dos Levaxin.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Tips) skrev 2013-11-11 19:05:48 följande:

Tack igen!
    Although commonly associated with menopause, night sweats and hot flashes may be signs of ovulating symptoms. Menopause and ovulation involve changing levels of two female hormones, estrogen and progesterone, in a woman’s blood stream. It is believed that the changing hormone levels are responsible for night sweats and hot flashes, and these symptoms may also be associated with menstruation or pregnancy in some women.

Not all women experience hot flashes or night sweats as ovulation signs, and they may signal other changes in body chemistry.
  • Anonym (?)
    Anonym (x) skrev 2013-11-11 18:17:41 följande:

Aa varje natt
Svar på tråden svettas på natten (diabetes?)