• Anonym (Planerare)

    Mycoplasma, någon som har erfarenhet?

    Sambon sökte hjälp för vad vi trodde var urinvägsinfektion som kom och gick, men det visa sig vara mycoplasma. Jag fick då också testa mig, fast jag visade inga symptom, men provet var positivt. Troligen har vi haft det i 5 år, för sambon har haft problemet sedan innan vi träffades.

    Vi har även försökt bli gravida i över ett år. Hittills haft ett missfall.

    Sambons antibiotika kur är avslutat och jag håller på med min. Han ska på återkoll den 29/11. Och jag ska ringa och boka min imorgon. Får säkert min i början av december. Sen han fick provsvaret och började med antibiotikan har vi inte haft sex. Och får heller inte ha förrän efter vi båda är godkända med negativt test.

    Vad jag nu undrar är om det är andra som upptäckt mycoplasma, behandlat för det och försöker bli gravida eller blivit gravid. Vill gärna höra hur det gått för andra. Verkar vara dåligt forskat om detta. Någon som haft det länge utan att veta och blivit gravid? Eller haft problem? Alla erfarenheter välkomnas!

  • Svar på tråden Mycoplasma, någon som har erfarenhet?
  • Anonym (Smittad)

    Jag fick nyligen veta att jag fått mykoplasma, har inte haft de så länge har jag förstått men är också nyfiken på hur de kan påverka graviditeten, då jag vill ha barn i framtiden.

  • Anonym (=()

    5 år?! Tror inte ens man kan ha Mykoplasma genitalium så länge :/

    Risken för eventuell sterilitet har ju fortfarande inte forskarna något svar på. Så att för oss som haft sjukdomen svara på om vi lyckats bli gravida eller inte kommer i värsta fall bara göra dig ännu mer illa till mods beroende på vilka som svarar. Jag har haft könssjukdomen, vet ej hur länge, blev behandlad och blev frisk. Jag har inte blivit gravid men har inte heller försökt.

    I detta fall tycker jag du ska prata med din läkare som kan förklara sjukdomen för dig och sen prata med din man EN gång till. Be honom att om han haft annat för sig berätta det för dig av respekt. Inte okej att du ska gå och inte veta hur länge du haft sjukdomen medans ni försökt bli gravida så länge och behöva oroa dig för att va steril. Säger han då att han inte gjort något så får du väl välja att lita på det.

    Men att ha Mykoplasma i 5 år? Alltså nä det har jag aldrig läst något om och dessutom har jag läst att den kan läka ut sig själv. 


  • Anonym (Planerare)

    Han har haft symptomen sen innan vi började träffas, fast vi trodde det var urinvägsinfektion och eksem. Under kuren började båda försvinna direkt och har ännu inte kommit tillbaka. Eksemen har bara ökat genom åren, från armveck till hals, huvud, ögonlock och ögonen har varit svårast. Men är nu helt borta. Själv har jag varit helt symptomfri. Frågade om det på sjukhuset hos läkaren och hon trodde det var mycket möjligt att vi kunde ha haft det så länge. Man vet så lite om den.

  • Anonym (=()
    Anonym (Planerare) skrev 2013-11-12 17:17:34 följande:
    Han har haft symptomen sen innan vi började träffas, fast vi trodde det var urinvägsinfektion och eksem. Under kuren började båda försvinna direkt och har ännu inte kommit tillbaka. Eksemen har bara ökat genom åren, från armveck till hals, huvud, ögonlock och ögonen har varit svårast. Men är nu helt borta. Själv har jag varit helt symptomfri. Frågade om det på sjukhuset hos läkaren och hon trodde det var mycket möjligt att vi kunde ha haft det så länge. Man vet så lite om den.
    Rätt otäckt att man vet så lite om en könssjukdom som nu är lika vanlig som klamydia och kan göra en steril. Jag har ju haft den och vet inte hur länge... Hoppas inte allt för länge!

    Jag håller tummarna för dig och att du blir gravid snart. <3
     
  • Anonym (Fru Doktor)

    Givetvis kan man gå med det länge, eftersom man generellt inte testar för detta så går väldigt många omkring med detta utan att veta om det. 

    Är man i en relation, finns ju risken att man smittar varandra hit och dit hela tiden, bägge kan vara symptomfria och inte känna till sin smitta, allt rullar på och åren går. Majoriteten är ju faktiskt symptomfria...

Svar på tråden Mycoplasma, någon som har erfarenhet?