• beijer

snälla någon som vet vad eller hur jag ska göra med min dotter ?

Hej
    Tänkte om någon har tips och råd och hjälpa mig.

Jag har fyra tjejer och min andra tjej hon har jag fått lite problem med. Hon slutade med blöja i sommaras och hon blir 3 år i april. Hon använde blöja på natten men då blöjan var torr några veckor på natten tog vi bort den och allt gick jätte bra tills en natt då hon kissade ner sig i sin aäng hade panik över detta. Då vi inte hade några extra täcken och sånt så valde vi henne att sova hos oss den natten. Och d har inte hänt. Sen på lvällen nästa natt när vi skulle lägga henne började go med att kissa innan hon skulle sovs o d är juh okej. Men sen blev d två gånger tre fyra och sen höll hon på i 2 timmar innan hon sonande. Sen vaknade hon på natten och gjorde lika dant. Och sen strax Efter d började hon att hon skulle sova hos oss. Pcj då var jag högra gravid med våran lilla fjärde tjej. Så nu har vi problem att få henne att sovs i sin säng och somna själv. Varit väldigt känslig innan bebisen kom och efter med. Har fått panik när vi lämnar henne att somna sj i våran säng. Fått panik när vi bärt in henne i sin aäng från våran säng mär hon vaknat. Hon delar rum med sin syster så ensam är hon inte. Jag börjar sakna att ha våran säng ihop.

Så ja undrar tror ni d är dumt att kanske låta henne kolla på en film när hon ska sova o sin aäng? Eller kanske flytta in hennes säng til hennes stora syster istället för lilla syster som kollar på film varje lväll? Eller hur ska man göra. Tips snälla.
    Hon har alltid somnar själv i 2,5 år men inte nu :( och allt började efter hon kissade i sängen :(

Hjälp

• Svar på tråden snälla någon som vet vad eller hur jag ska göra med min dotter ?
  • Tovaliten

Oj, vad jobbigt!

Jag skulle nog sätta på blöja igen, så slipper både hon och ni den oron. Ifall ni inte gjort det redan.

Själv gillar jag inte TV precis vid läggning, däremot "ljudband" , typ sagor för barn. Brukar finnas som skivor på biblioteken, men kan säkert laddas hem också...

Flytta henne om ni tror att det hjälper, lägg en madrass bredvid er säng ett tag... Hon verkar behöva lite extra trygghet just nu, kan kanske vara bra bra att ge henne?

Fast egentligen har jag ingen aning, men vill bara stötta lite!

Lycka till! 

• Tovaliten

...eller jobba hårt med att bevisa att egna sängen ÄR trygg... Sitt i rummet när hon somnar, flytta stolen gradvis längre, försäkra med rösten att allt är bra... Typ

• pigglet

Av olika anledningar kan vi inte ha barn i vår säng.
    I perioder när de vaknat/kommit till vår säng har vi bäddat en madrass nedanför barnets säng. Så sover någon av oss där. När barnet vaknar och kliver ur sängen trampar det på föräldern som vaknar och "föser tillbaks" barnet i sin säng. Man kan ligga och hålla handen en stund om det skulle behövas.
    Efter några nätter har barnet slutat vakna till, det kommer sig ändå ingenstans.  

• beijer
    Tovaliten skrev 2013-11-11 20:18:36 följande:

Oj, vad jobbigt!

Jag skulle nog sätta på blöja igen, så slipper både hon och ni den oron. Ifall ni inte gjort det redan.

Själv gillar jag inte TV precis vid läggning, däremot "ljudband" , typ sagor för barn. Brukar finnas som skivor på biblioteken, men kan säkert laddas hem också...

Flytta henne om ni tror att det hjälper, lägg en madrass bredvid er säng ett tag... Hon verkar behöva lite extra trygghet just nu, kan kanske vara bra bra att ge henne?

Fast egentligen har jag ingen aning, men vill bara stötta lite!

Lycka till! 

Glömde skriva d att blöja har vi satt tillbaka. Och d har hon nu slutat med toa men inte att sova hos oss. O hon söker hela tiden att vi ska vara där. För på natten ligger hon och håller en hand på en och kollar så man är där. Så någon tröst söker hon efter. Mycket uppmärksamhet ger hon på dagen oxå. Och vill sitta hos en hela tiden. Inte gå ut ock leka med dem andra eller så. Stanna gärna med mamma och pappa. Så vet inte vad man ska göra ?

Kanske testa med en Madras ?
  • beijer
    Tovaliten skrev 2013-11-11 20:20:03 följande:

...eller jobba hårt med att bevisa att egna sängen ÄR trygg... Sitt i rummet när hon somnar, flytta stolen gradvis längre, försäkra med rösten att allt är bra... Typ

Vi har försökt med d att hon ska sova i sin säng. Men hon får fullständigt panik.

Då menar ja panik. Och jobbigast av allt är att vi har fått börja stanna hos henne till hon somnar. Och d har vi försökt bryta oxå men då dra hon täcke över hucudet och söger hon är rädd när ci har gått ut. Vet knte om d är en grej hon kör med.

Eller om d är så.

Är så svårt.

Men vill ha våran säng tillbaka. Och sen vill ja när min sambo börjar jobba kväll igen att ja ska kunna lägga alla sjölv.

Våra tjejer är 5 år 2,5 år 1,5 år o en 3 veckors bebis. Så alla kräver sin tid och så. 1,5 och 2,5 går alltid och lägger sig samtidigt minsta somnar sj och d gjorde Novalie oxå men inte längre :((
  • beijer
    pigglet skrev 2013-11-11 20:25:47 följande:

Av olika anledningar kan vi inte ha barn i vår säng.
    I perioder när de vaknat/kommit till vår säng har vi bäddat en madrass nedanför barnets säng. Så sover någon av oss där. När barnet vaknar och kliver ur sängen trampar det på föräldern som vaknar och "föser tillbaks" barnet i sin säng. Man kan ligga och hålla handen en stund om det skulle behövas.
    Efter några nätter har barnet slutat vakna till, det kommer sig ändå ingenstans.  

Vi ska nog testa att ligga på en Madras Nedanför. Ska man ligga där hela natten? Eller bara tills ddm somnar och sen om dem kommer på natten igen ? Tror dj att lillasyster kommer påverkas av d ? Att tex hon vänjer sig att man ligger där?
  • pigglet
    beijer skrev 2013-11-11 21:15:26 följande:
    Vi ska nog testa att ligga på en Madras Nedanför. Ska man ligga där hela natten? Eller bara tills ddm somnar och sen om dem kommer på natten igen ? Tror dj att lillasyster kommer påverkas av d ? Att tex hon vänjer sig att man ligger där?
    Man ligger där hela natten - annars får ni ju ändå samma problem att hon kommer till er säng och ni får ta konflikten att gå tillbaks och så är alla vakna och ledsna.
    Tanken är alltså att hon aldrig hinner vakna till, så så småningom lär hon sig av med att vakna för att stiga upp utan somnar direkt om i sin egen säng.

Det är ingen metod som är utprövad, annat än här hemma. Det har funkat väldigt snabbt på mina barn i alla fall.   
  • beijer
    pigglet skrev 2013-11-11 22:23:50 följande:
    Man ligger där hela natten - annars får ni ju ändå samma problem att hon kommer till er säng och ni får ta konflikten att gå tillbaks och så är alla vakna och ledsna.
    Tanken är alltså att hon aldrig hinner vakna till, så så småningom lär hon sig av med att vakna för att stiga upp utan somnar direkt om i sin egen säng.

Det är ingen metod som är utprövad, annat än här hemma. Det har funkat väldigt snabbt på mina barn i alla fall.   
    Okej. Men har ni gått och lagt Er för kvällen då med dem ? Eller lagt er tills ddm somnar och sen gått ner och varit uppe och sen gått o lagt er tillbaka dit igen? Förlåt om jag tjatar. Vi tänkte pröva detta imorgon.

Är d bara samma förälder eller kan man turas om?
  • pigglet

Hm. Tja, våra barn har somnat själva, så just det har inte varit något problem. Testa finnas i rummet kanske?

Jag vet inte heller hur det funkar hos er, om det är bäst att det är samma förälder. Hos oss har det varit jag som legat där. Men det beror väl på hur nätterna ser ut hos er kanske. Jag är den som är mest bestämd och det har funkat bra bara att liksom putta tillbaks dem i sängen och säga "nej, du ska sova i din säng" och kanske hålla handen eller stryka dem lite.

Ni får kanske prova er fram? Men jag tänker att försök avdramatisera det så mycket ni kan. Att sova är väl världens naturligaste sak. "Titta, nu lägger vi en madrass här. I natt stannar du hela natten i din säng. Jag ligger här om du vill något."   

• beijer
    pigglet skrev 2013-11-11 22:36:05 följande:

Hm. Tja, våra barn har somnat själva, så just det har inte varit något problem. Testa finnas i rummet kanske?

Jag vet inte heller hur det funkar hos er, om det är bäst att det är samma förälder. Hos oss har det varit jag som legat där. Men det beror väl på hur nätterna ser ut hos er kanske. Jag är den som är mest bestämd och det har funkat bra bara att liksom putta tillbaks dem i sängen och säga "nej, du ska sova i din säng" och kanske hålla handen eller stryka dem lite.

Ni får kanske prova er fram? Men jag tänker att försök avdramatisera det så mycket ni kan. Att sova är väl världens naturligaste sak. "Titta, nu lägger vi en madrass här. I natt stannar du hela natten i din säng. Jag ligger här om du vill något."   

Vi har inte testat än. Men ska göra. D låter vettigt att göra så.
Svar på tråden snälla någon som vet vad eller hur jag ska göra med min dotter ?