• Loppsan

Kvarg - inte så himla bra?

Det är ju värsta hypen runt kvarg, kesella och keso. Överallt i de sociala medierna ser man bilder på "fräscha" mellanmål med tex kvarg, bär och kokosflingor. Jag tänkte för ett tag sedan att jag skulle testa och köpte en vaniljkvarg som jag sett att många äter. Det var väldigt gott och jag tänkte att det var positivt att något så gott kunde vara nyttigt! Såg av ren slump en öppnad förpackning vaniljsås i kylen, den färdiga varianten. Kollade innehållet på den och gissa vad - den innehöll nästan på grammet lika mycket kolhydrater och samma antal sockerarter, och lika mycket fett per 100 ml, som kvargen.

Så, då kan man lika gärna äta vaniljsås från Fresta då?

• Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?
  • Morsanheladagen

Jo, men det säger ju lite sig själv.
    Alla smaksatta yoghurtar, keso,  kvarger osv är ju sötade för att smaka bättre.
    Köp naturell istället och smaksätt naturligt med frukt och bär

• The Fugly

Ja, det är alltså de naturella och osötade varianterna man ska satsa på. Smaksatt, sötad kvarg är en efterrätt.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Som andra har sagt, det är alltså inte smaksatt kvarg som är i fokus (främst).

Jag gillar båda men de har olika användningsområden, smaksatt kvarg kan fungera som mellanmål då och då (gillar citrusen från arla) men knappast något att äta varje dag. "Vanlig" kvarg kan fungera som mellanmål också, jag har ätit det med allt möjligt och även naturellt och ibland har det fått ersätta lunchen när det inte riktigt funnits tid.

Bara att blanda i vad man känner för egentligen, det blir så nyttigt eller onyttigt som man gör det. Liten burk tonfisk + kvarg + cayennepeppar ihopblandat är en variant som jag personligen gillar. Vilket jag är sugen på just nu men då finns det förstås ingen kvarg hemma...

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Loppsan
    Morsanheladagen skrev 2013-11-11 21:44:56 följande:
    Jo, men det säger ju lite sig själv.

Alla smaksatta yoghurtar, keso,  kvarger osv är ju sötade för att smaka bättre.

Köp naturell istället och smaksätt naturligt med frukt och bär

Jag har ätit naturell yoghurt med frukt så länge jag kan minnas. Dock tror jag att många som äter vaniljkvarg tror det är nyttigare än vad det är. Det står ju bland keso, crème fraîche och mjölk på mataffären liksom. Skulle hellre se det vid glassen eller hyllan med saftsoppa och vaniljsås.
  • Loppsan
    The Fugly skrev 2013-11-11 21:51:54 följande:
    Ja, det är alltså de naturella och osötade varianterna man ska satsa på. Smaksatt, sötad kvarg är en efterrätt.

Men är naturell kvarg nyttigare än tex naturell yoghurt med 3% fett? Fattar inte hypen bara.
  • Loppsan
    Pissenisse skrev 2013-11-11 22:04:44 följande:
    Du har ju köpt en efterrätt... Vad förväntade du dig?

Visste inte vad kvarg var, bara sett att massa "fitspo"-människor äter det titt som tätt.
  • Loppsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-11-11 22:11:36 följande:
    Som andra har sagt, det är alltså inte smaksatt kvarg som är i fokus (främst).

Jag gillar båda men de har olika användningsområden, smaksatt kvarg kan fungera som mellanmål då och då (gillar citrusen från arla) men knappast något att äta varje dag. "Vanlig" kvarg kan fungera som mellanmål också, jag har ätit det med allt möjligt och även naturellt och ibland har det fått ersätta lunchen när det inte riktigt funnits tid.

Bara att blanda i vad man känner för egentligen, det blir så nyttigt eller onyttigt som man gör det. Liten burk tonfisk + kvarg + cayennepeppar ihopblandat är en variant som jag personligen gillar. Vilket jag är sugen på just nu men då finns det förstås ingen kvarg hemma...

Okej Men vad är skillnaden mellan kvarg, naturell yoghurt 3% och crème fraîche 5%? Om man nu äter naturell kvarg som mellanmål eller så, menar jag.
  • Loppsan
    eDantes skrev 2013-11-11 22:14:05 följande:
    Lättkvarg från ICA basic är fina grejer. 0.1% fett och billigt.

Vad har du det till då? Med så lite fett, mättar det över huvudtaget eller ger det mest en god smak?
Svar på tråden Kvarg - inte så himla bra?