• JeanSaft

Behöver man spärrmåla väggar efter nikotin?

Har just köpt ett hus som vi får tillgång till om en månad, och vi sitter nu och funderar över alla åtgärder som måste göras eftersom förra ägaren rökt inne i nästan 20 år. Taket vet vi att vi måste spärrmåla osv, och köket och allt golv ska ändå bytas ut. Men väggarna då? Tapeterna har vi tänkt riva ner hur eller hur för det känns bäst. Men behöver man då spärrmåla väggen under tapeten? Och måste man spärrmåla ALLT? Fönster, karmar, dörrar, lister, element osv?Någon som har erfarenhet av att nikotinsanera hus?

• Svar på tråden Behöver man spärrmåla väggar efter nikotin?
  • Jimman
    JeanSaft skrev 2013-11-11 21:29:57 följande:

Har just köpt ett hus som vi får tillgång till om en månad, och vi sitter nu och funderar över alla åtgärder som måste göras eftersom förra ägaren rökt inne i nästan 20 år. Taket vet vi att vi måste spärrmåla osv, och köket och allt golv ska ändå bytas ut. Men väggarna då? Tapeterna har vi tänkt riva ner hur eller hur för det känns bäst. Men behöver man då spärrmåla väggen under tapeten? Och måste man spärrmåla ALLT? Fönster, karmar, dörrar, lister, element osv?Någon som har erfarenhet av att nikotinsanera hus?

Nikotin tar sig igenom allt , blir gula fula fläckar ! Så mitt svar är ja
  • Griseknoen35

Svarar också ja på det. Nikotingult är så fult och äckligt så skulle aldrig ta risken att inte spärrmåla.

• Fontana

Och för oss okunniga: vad innebär spärrmåla? (hatar också gammal nikotinlukt)

• MittLillaHjärta

ett alternativ är kanske att köpa/hyra ozonmaskin om det är mycket inrökt?
    har själv inte använt sån men känner folk som gjort det istället för att spärrmåla...

• JeanSaft
    Fontana skrev 2013-11-13 18:44:47 följande:
    Och för oss okunniga: vad innebär spärrmåla? (hatar också gammal nikotinlukt)
    I vårat fall betyder det att vi måste måla väggar och tak med en speciell oljebaserad färg för att stänga in nikotinet så det inte "blöder igenom" när vi sedan tapetserar och målar med riktig vägg/takfärg :)
    MittLillaHjärta skrev 2013-11-13 22:36:19 följande:
    ett alternativ är kanske att köpa/hyra ozonmaskin om det är mycket inrökt?
    har själv inte använt sån men känner folk som gjort det istället för att spärrmåla...

Tack för tipset, men vad jag förstått det som kan man inte va i huset under den tiden och att man måste täppa till precis allt. Känns inte riktigt som det hinns med eftersom det är sååå mycket annat som måste hinnas med att göras så vi kan flytta in :)
  • Lumsen

Jag försökte fuska en gång, ock strunta i spärrmålningen, men det gick inte alls. Nikotinet "blöder" igenom, viss lukt finns också kvar.
    Så det var bara att göra om det rummet, ock göra det rätt.

• JeanSaft
    Lumsen skrev 2013-11-29 12:20:33 följande:
    Jag försökte fuska en gång, ock strunta i spärrmålningen, men det gick inte alls. Nikotinet "blöder" igenom, viss lukt finns också kvar.
    Så det var bara att göra om det rummet, ock göra det rätt.
    Men fy :( Här blir det också att spärrmåla allt. Tak, väggar, dörrar, lister osv. Precis allt. Hoppas nikotinlukten försvinner lika fort som den gula färgen :(
  • Ramborg

Jag har också försökt fuska men den gula färgen tränger igenom lager efter lager med vanlig färg. Bättre göra det rätt från början. Blir lättare så.

42.
  • KarinIngrid

Ja absolut spärrmåla!
    Jag flyttade in i en lägenhet där tidigare ägaren rökt inne, det var gult och äckligt överallt.
    Jag hade vid den tidpunkten inte så gott om pengar så jag köpte bara färgburkar med vanlig väggfärg och målade själv. Men det dröjde inte länge förrän nikotinet kröp upp genom färgen och det gula kom ut på  mina fint målade väggar... så det var bara att börja om och göra det ordentligt!

Svar på tråden Behöver man spärrmåla väggar efter nikotin?