• Tihi

Hur ofta "måste" man byta mobil i dagsläget?

För 10-15 år sen så blev telefonerna verkligen mycket bättre när en ny modell kom ut men jag upplever inte att det är så i dagens läge. Det blir inte så stora skillnader nu tycker jag. Så om vi bortser från vad det kostar att uppgradera sin mobil och bara tänker rent tekniskt; när kan man uppdatera och faktiskt märka skillnad?Hur ofta blir telefonerna så mycket bättre att det är värt att byta? Är det värt det varje år? Med två års mellanrum? När?

Vi kan ju inte jämföra en snikmobil med ett flaggskepp och få en rättvis jämförelse så vi måste jämföra mellan iPhones eller Galaxy-modeller t ex. När lönar det sig att byta upp sig med dom?

• Svar på tråden Hur ofta "måste" man byta mobil i dagsläget?
  • ziah75

När det gäller iPhone så tycker jag man märker skillnad mellan alla modellerna, t.ex. när det gäller hastighet. Bland annat hur fort appar startar. Men samtidigt är det inga dramatiska skillnader vi pratar om. Ska man väga ihop förbättring och kostnad, så skulle jag säga byt iPhone med 2 års mellanrum.

• Tihi
    ziah75 skrev 2013-11-12 00:22:30 följande:
    När det gäller iPhone så tycker jag man märker skillnad mellan alla modellerna, t.ex. när det gäller hastighet. Bland annat hur fort appar startar. Men samtidigt är det inga dramatiska skillnader vi pratar om. Ska man väga ihop förbättring och kostnad, så skulle jag säga byt iPhone med 2 års mellanrum.
    Jag vet att det är skillnad om man tittar på en spec mellan t ex 4S och 5S som jag nyss bytte till men jag märker ingen större skillnad i hastighet på mitt användande. Jag är inne på din väg med att byta med 2 års mellanrum. Jag var inte så sugen på att byta från min 4S men blev tvungen då jag fick ett haveri med iOS 7 och 4S. Det låter rimligt att byta med ett par års mellanrum men jag hade i just det här fallet nog hellre behållit 4Sen tills en iPhone med större skärm kom ut. För pengarna jag la ut så märker jag ingen större skillnad på 4S och 5S. Skärmen är ju nästan identisk också. Vad tänkte Apple där när alla andra har stora skärmar sen länge? Obestämd

Var inne på att gå över till Galaxy S4 för skärmens skull främst men orkade inte förlora all min info och dessutom har nästan alla jag känner iPhone vilket gör att våra mobiler är mer kompatibla med MMS och iMessage osv. Men jag har kanske inte slösat bort pengarna helt och hållet då om vartannat år är ett bra riktmärke?
    lilmissredhotts skrev 2013-11-12 00:25:54 följande:
    Jag skulle säga, byt när den går sönder eller inte längre uppfyller dina behov.
    Ja, jag hade nog inte bytt om iOS 7 hade fungerat bra på min 4S. Ångrar att jag uppdaterade och inte körde iOS6 tills telefonen inte orkade med längre. Den var i fint skick så den hade nog hållit ett bra tag till.

• sportpappa

Om man kör iOS så tycker jag inte man behöver byta särskilt ofta. Jag har både en iPhone 4 och en iPhone 5 och båda kör iOS 7. 4:an hänger med bra och duger till de allra flesta användare ett tag till. 5:an går helt klart snabbare och är mer smidig, men inte så mycket bättre. För iPhone kan man nog hoppa över 2-3 modeller, dvs. gå från iPhone 4 till iPhone 5S och hoppa över 4S och 5 eller kanske till och med gå till nästa modell efter 5S som borde heta iPhone 6 om de bibehåller namngivningen.

För Android så händer det betydligt mer på både i mjukvaran och hårdvaran. Där tycker jag att 1-2 modeller kan hoppas över innan man skaffar en ny, dvs. att man går från SGS 2 till SGS4 och skippar SGS3 eller går från Nexus S till Nexus 4 och skippar Galaxy Nexus.

Sen beror det ju på vilka krav man har. Vill man köra krävande spel eller vill ha någon specifik funktion som fingeravtrycksläsare o.dyl. så får man uppgradera oftare.

• SVejsan

Beror på ditt behov. Och vilka appar du behöver/vill ha (om utvecklingen stöder upp till en viss version av OS:et).

Och jag tycker snarare att det hänt mer nu. Bättre vädertåliga mobiler. NFC har fått ett användningsområde, och fler på väg. Glonass ger bättre GPS funktion osv. Inbygda kameror som blir mer lika riktiga kameror. AptX för riktigt bra blåtandsöverföring... 4G/LTE har gjort sitt intåg ordentligt.

Tror själv att batterierna måste få ett uppsving nu...

Men sedan finns det ju också produkter där man bara har skruvat upp "processorkraft", har man inte behov av detta (i spel eller specifika applikationer) så.

Svar på tråden Hur ofta "måste" man byta mobil i dagsläget?