• längtarefterbarn

munkpeppar+progesterall = + efter MF?? På Bim-4, kanske gravid? :)

Min undringar till att börja med;

Någon som upplevt biverkningar av progesterall som påmint om tidig graviditet?

Någon som befinner sig i liknande sits som vill bolla lite tankar m.m.?

Någon som testat progesterall för att motverka endo eller missfall?

Kan agnus castus sabba livmoderslemhinnan?

Erfarenheter?

Min historia..
    Jag har endometrios och för mkt östrogen. Fick veta att jag troligtvis inte kan bli gravid på naturlig väg. Trotsig som jag är så skulle jag bevisa läkarna motsatsen och började med endometrios-kost, munkpeppar (agnus castus), efimol, omega 3, binjureextrakt, b-vitamin m.m. Som jag kört på varje dag hela cykeln utan avbrott och gör än.

2 månader efter påbörjad kur blev jag tydligen gravid!!!
    -Trots läkarnas "dödsdom" Tyvärr slutade det i mitt tredje MF.. Fick aldrig plus på stickan men fick MF på bim då hinnsäcken kom ut, hel.. Den hade tydligen inte kunnat fästa ordentligt och eftersom blödning uteblev efter det antog jag att jag saknade slemhinna i livmodern (den är väl ute på vift pga endon..) Därav inget hcg heller. (Testade neg bim-4 och på bim efter att hinnsäcken kommit ut, tog även blodprov på hcg 3 veckor senare som visade nada.)

Så jag bestämde mig för att testa föregående kur + progesterall denna månad sen äl+5.
    Jag vet att jag prickade äl denna månad också (dagen före), och symptombilden har följt nästan exakt samma mönster som förra månaden Om det nu finns ett befruktat ägg där inne så hoppas jag progesterallen ska hjälpa slemhinnan att hålla fast bebben denna gång.

På ett sätt känns det lovande att ha dessa gravsymptom som förra månaden var tecken på en halvkass inplantation, men jag är också medveten om att det kanske bara är biverkningar från progesterall då jag bara använt den 5 dagar och det kan tydligen ta en cykel innan kroppen "fattar" progesteronet rätt..

eftersom jag har endo (och kanske är gravid) så började jag med 30mg första 4 dagarna och idag tog jag 40mg och tänkte fortsätta med det ett tag.

Dessa symtom hade jag förra månaden mellan äl+6 och bim; (när jag precis blitt gravid)
    Nidblödning äl+6 följt av hugg
    Mer flytningar än vanligt, vita
    Molande och "aktivitet" där nere
    Nyp på ena sidan av livmodern
    Mer kissnödig, kissade en gång i timmen minst
    Torr i munnen, torra läppar, irriterad i näsan
    Illamående ca en vecka, började hulka ordentligt nån dag före bim
    Känsla av att ha en klump i halsen
    Svårt att röka eller dricka kaffe och alkohol, smakade spya
    Ömma kliande bröst
    Trötthet som kom plötsligt så jag var tvungen att sova flera timmar
    Frossa/vallningar.

Denna månad hittills mellan äl+4 och bim-4 (hoppas på att vara gravid)
    Mycket mer flytningar än vanligt, vita
    Molande och "aktivitet" där nere
    Kraftigt pirr på ena sidan av livmodern
    Mer kissnödig, inte riktigt lika ofta som sist men stoora mängder..
    Torr i munnen, torra läppar, irriterad i näsan
    Illamående + Känsla av att ha en klump i halsen, vill mest bara äta soppa och dricka vatten
    Svårt att röka eller dricka kaffe, får inte ens i mig en kopp kaffe om dagen.
    Ömma kliande bröst. Så ömma bröstvårtor att jag blir galen, det gör sjuuukt ont!
    Trötthet som kommer plötsligt så jag är tvungen att sova flera timmar
    Frossa/vallningar. Sover med kläderna på för jag fryser, sen ett par dagar.

Inte lika illa som förra månaden men då var det som värst dagarna före bim så jag är väl inte där än..

Ska ta ett test på bim om inte the red devil kommer.. mina stickor mäter från Bim+1 som tidigast..

uj vart långt. hoppas nån orkar läsa XD

spontana tankar någon? Någon som vill bolla erfarenheter?

• Svar på tråden munkpeppar+progesterall = + efter MF?? På Bim-4, kanske gravid? :)
  • längtarefterbarn

Någon mer som försöker bli gravid med munkpeppar eller andra husmorsknep och vill följas åt?

Eller någon med liknande symptom som visat sig vara eller inte visat sig vara gravida?

Dela gärna med er! Jag vill veta allt.

Glad

• Pimpinellan

Ac kan ge tunnare slemhinna vilket inte jag visste förrän i höstas. Då kom jag på att jag fått mens två dar för tidigt första svängen jag provade ac för några år sen. Som tur var åt jag i höstas även e-vitamin p.g.a missfall så jag fick aldrig kortare lutealfas då när jag åt ac.

• längtarefterbarn

aj då :S då kanske jag ska sluta med den och öka på e-vitamin intaget omgående.. läste också nånstans att omega-3 kunde hjälpa till där med slemhinnan? fast det äter jag ju redan högsta dagsdosen..
    Tack för infon iaf. Önskar jag hade vetat det förra månaden.

Trodde ju dock inte att det skulle ta sig för mig på första äl jag lyckats pricka in efter vad läkarna sagt, så jag körde på som vanligt och började planera att adoptera istället. Upps.. :)

• Pimpinellan

Jag har aldrig tatt ac efter äl eftersom syftet varit att få tydlig äl för mig och det gav ac:n. Dessutom inte rekommenderat att äta hälsokost efter äl,men har du läst att det är helt ofarligt så okey. Glad Omega3 hjälper inte,har jag tatt i många år så för mig behövdes den där extra e-vitaminen. Och den dosen ska vara hög,inte de där tramsiga 9 mg som finns i multivitamin utan ren e-vitamin på 400 mg.

• längtarefterbarn

ok. Jo jag har ju egentligen tagit ac hela cykeln för att bli av med endon, och SEN försöka bli gravid. Inte allt på en gång som det blev nu XD

Hade läst nånstans att ac kunde användas för att förhindra mf under första trimestern. men det beror kanske helt på hur ens andra nivåer av allt ser ut. stämmer nog inte för alla iaf så denna månad tänker jag vara mer försiktig.

Nej jag börjar inse att det där rekommenderat dagligt intag bara gäller friska personer som inte vill förändra nåt i kroppen... Ska kika efter ren e vitamin.

vet du nån bra sort som du rekommenderar?

• Pimpinellan

Köper min på Hälsoteket. Brun burk står e-vitamin i blått,400 mg.
    Ac mot missfall? Det var nåt helt nytt. Annars hjälper den ju mot det mesta,men m.f? Jag har ändå slutat,mest troligt tidigt klimakterium på g för mensen har börjat vajsa.

• längtarefterbarn

Ja har läst att det var någon tysk studie som visade det, sen läste jag det på nåt annat ställe också men jag minns inte var jag hittade det. Har även läst på flera ställen att det är helt ofarligt men att det kan starta mjölkproduktionen för tidigt om man är långt gången.. men det behöver ju inte stämma för det. Dåligt med källhänvisningar till det mesta tyvärr..

Googlade på hälsoteket. de har ingen webbutik?

Det verkar va svårt att hitta E-vitamin som inte innehåller soja.. Tänkte jag går till apoteket och lifebutiken imorn och läser på deras burkar.

Läser på fertilitetsguiden att e-vitamin höjer progesteronet. och progesteronet hjälper slemhinnan att tjocka till sig. så jag är kanske inte helt fel ute med progesterallen iaf :)

http://fertilitetsguiden.com/genetik/progesteron.php

Tidigt klimakterie? Får jag fråga hur ung du är? :)

• Pimpinellan

Nej,hälsoteket har ingen webbutik och Apoteket svårt hitta tillräckligt stark e-vitamin vad jag sett hittills. Jag visste bara att e-vitamin var bra mot missfall när jag började,men det där med progesteronet är ju logiskt då eftersom det märks på lutealfasen. Man får finare hy också,alltid nåt! Glad 
    Jag är 44 vilket är rätt tidigt för klimakteriet och pang kom det också efter så perfekta cykler hela vintern...

• längtarefterbarn

tråkigt. har du barn? säker på att det är klimakteriet och inte nåt annat som spökar?

Jag hittade en burk på apoteket. 100mg bara men det var sojafritt. står på burken att man kan ta 3 om dagen alltså 300mg/dag så det borde ju iaf göra lite skillnad :)

i apotekets broschyr om vitaminer står det rek på endast 8 mg/dag.

finare hy vore inte helt fel!

Svar på tråden munkpeppar+progesterall = + efter MF?? På Bim-4, kanske gravid? :)